Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
De laatste tijd houdt mijn BMW R100RT in, het is eigenlijk alleen merkbaar als je wat sneller, lees meer gas, gaat. Boven de 120 wordt inhalen een beetje ruw. Rustig gas gevens kom je nog goed op snelheid maar als je wat meer gas geeft klinkt het allemaal wat rauw. Carburateurs volgens mij goed schoon maar iemand een paar tips ??
groet,
Benno
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Ik adviseer je de luchtfilter te vervangen.
Ik had hetzelfde probleem, boven de 120 viel de motor na een seconde of 5 a 10 gewoon stil, gas terug naar 110 en de motor liep weer. Eerst de carbs schoongemaakt en kranen schoongemaakt, hielp echter niet.
De luchtfilter zag hooguit wat grauwig geel, maar met nieuwe luchtfilter haalde ik (in een test) de 170 weer probleemloos.
gr
Rik
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Zijn de membranen nog heel.?
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Luchtfilter is 1000 km geleden vervangen en nog schoon. Membranen zijn vorig jaar vervangen samen met de gasnaalden en geleiders. Motor liep tot een week of twee geleden normaal, nu loopt hij rauw bij meer gas geven. Rustig gasgevend is er niets aan de hand. Carburateurs zijn gesynchroniseerd met een Carbtune en goed ni balans zowel stationair als op toeren. Ik kan me alleen nog voorstellen dat bij wat langer op snelheid rijden de benzinedoorstroming te weinig is. Binnenkort zal ik daar eens wat aandacht aan gaan schenken.
Benno
geen knallen / back fire? dan zou het valse lucht kunnen zijn zowel bij de invoer als afvoer
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Filters boven de kranen zouden het goed kunnen zijn, die heb ik nog nooit gereinigd. Motor heeft een dikke ton aan kilometers weg dus misschien wel eens tijd. Ik neem aan dat ik hiervoor eerst de tank leeg moet laten lopen en dan de kranen volledig demonteren of is er een andere methode ???
Benno
Ik heb bij een ander type motor hetzelfde soort probleem gehad. Dit bleek aan een vervuilde doorlaat in de benzinekraan te liggen die bij volgas te weinig brandstof doorliet. Dus niet alleen het filter schoonmaken maar oof de leiding met een metaaldraadje proberen door te prikken.
Zelfde verschijnsel kan verschillende oorzaken hebben. Bij mij was het een onbalans in de afsteling van de carbs.