Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Kees bmw', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, mijn r80 heeft 1 ate schijf, heb er al veel over gelezen, echter, ik heb eea goed ontlucht en hij voelt nu goed, ook al een rvs omvlochten remslang bij hobbyist gekocht. Nieuwe remblokken enz enz. Zijn er trucjes om er iets van remwerking uit te krijgen?, ook al is het sijsteem gedateerd, dit moet beter kunnen denk ik. Ik snap dat ik er geen stoppies mee moet willen maken, maar dit remt slechter dan een oude /5 trommel, graag de ervaringen.
Grt, Keesbmw
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:
Heb je een remcylinder onder de tank die je met een kabel bedient?
In dat geval moet je die gewoon vervangen door een later model op het stuur. Remwerking meteen veel beter met behoud van ATE remklauwen. Ik heb dit bij 2 boxers proefondervindelijk vast kunnen stellen.
Hoop dat je er wat aan hebt! Groeten van Erik
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, daar zit hij inderdaad, met goed gesmeerde kabel en gesmeerde tonnetjes (zodat ze goed kunnen draaien in de hevel), maar dan ga ik ook naar ander type schakelaar voor knipperlicht toch ? of zit dat daar niet aan vast ?
Grt, Kees
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:
Je gaat dan naar een andere gashandle. Volgens mij kun je de schakelaar van het oude type daar gewoon op kwijt. (lukte bij mij wel) Je zit wel met de gasbediening. Sommige gashandles bedienen 2 en andere 1 kabet die onder de tank gesplitst wordt. maar dat kun je dus ook ondervangen door het type kabels te gebruiken dat bij de handle hoort.
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Kees
Heb je na montage van de nieuwe blokjes deze (of eigenlijk de remklauw) goed parallel aan de schijf gesteld. Als dat niet goed staat scheelt het ook veel remkracht.
Kees,
De ervaring van Rene heb ik ook. Ik heb op mijn R90/S dan wel twee van die stoppers, die overigens uitstekend werken, maar deze kreeg ik pas goed aan het werk na zorgvuldig afstellen. Om te controleren of de blokken goed aanliggen kun nje controleren door met droog krijt op je schijf te schrijven en na het remmen te kijken of de krijtlaag gelijkmatig weggaat. Zie ook handboek Haynes als je daar over beschikt.
Ron
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:
Ha, ja heb de excenterpen juist afgesteld.
Denk dat het niet anders is dan nu, en dat ik er mee moet omgaan.
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Kees, als je net nieuwe remblokken hebt gemonteerd moeten die eerst wat inslijten om op het volle oppervlak van schijf te pakken. er zitten wellicht lichte slijtgroeven in de schijf. Bij mij duurde het even voordat de blokken volledig pakten.
Ik vind ook de ferrodo´s beter remmen dan de orginele BMW blokken.
Weet niet wat je hebt gemonteerd.
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Kees bmw,
Mijn toevoeging is misschien ten overvloedde, maar misschien heb je er wat aan.
Je probleem klinkt niet geheel onbekent.
Heb je bij het ontluchten van je nieuwe remleiding ook even het rempompje onder de tank op het frame losgemaakt en iets voorover gehouden?
Als je rempomp op je frame gemonteerd zit staat het geheel iets achterover, echter
het gaatje waardoor de remolie vanuit het reservoir naar je rem cylinder gaat
zit dan niet op het hoogste punt waardoor er toch nog lucht in het remcylindertje zelf blijft zitten.
De remedie: met het ontluchten van je rempompje even het klembandje rond je framebuis losmaken, en met een doekje ertussen ofzo de rempomp wat voorover kantelen.
(de kant van de remlicht schakelaar als laagste punt dus).
Neem ook even de tijd om het spul te ontluchten.
Even ontluchten, dan een paar minuutjes evan laten staan, dan weer even ontluchten etc. en pas stoppen als echt alle luchtbelletjes (dus ook de kleine zo groot als een speldenknop) eruit zijn.
Maak zonodig ook even je remklauw los van je voorvork en kantel het geheel iets zodat je ontluchtingsnippel echt aan de bovenkant zit, tijdens het ontluchten.
(daar wil ook nog wel eens wat lucht blijven zitten).
Op deze manier zou je toch een heel eind moeten kunnen komen.
Dat dit type rempomp niet echt een wonder van vernuft is is je natuurlijk wel bekend, maar het geheel moet minstens een redelijke vertraging kunnen geven.
Zelf heb ik ook pas geleden een paar nieuwe staalomwikkelde leidingen gemonteerd. (Van onze sponsor).
Om een andere reden heb ik toen het rempompje ook vernieuwd.
Na het goed te hebben ontlucht kan ik niet anders zeggen dat het prima werkt.
Al is het vertragings niveau natuurlijk niet helemaal van deze tijd, en hou je natuurlijk wel iets rek in je remhandel door het remkabeltje van je
remhendel, naar je rempomp.
Als je een redelijk korte "loze slag" in je remhendel hebt, met daarna een behoorlijk
harde remdruk, (die niet zompig is), zou het ( qua ontluchten), goed moeten zijn.
Groetjes, kees.
Reactie van bezoeker 'Kees bmw', geïmporteerd van het oude forum:
Ha, dank allen, het lijkt nu inderdaad heel redelijk!
ontluchten is inderdaad niet heel simpel, dat kantelen hoofdremcilinder had ik inderdaad ook al gedaan, toen ik zag hoe hij op de buis zat.
Grt