Threads: 3
Bij de versnellingsbak in vrijstand brandt vrijstandlampje. Dat is normaal. Wanneer de bak geschakeld is en ik ontkoppel gaat het lampje ook branden. Dat kan ik niet verklaren omdat het koppelingshandel nergens een elektrische aansluiting, schakelaar of wat dan ook bedient. De vrijstandschakelaar zit in de bak en ik zie niet hoe het bedienen van de koppeling hier invloed op uit oefent. Kan een van jullie dit verklaren?
Groet, Bob
Even snel naar het schema gekeken.
Die schakelaar werkt ook samen met je koppelings schakelaar en je startknop.
Als motor in de versnelling staat kun je alleen starten met ingeknepen koppeling.
Wat er bij jou fout gaat weet ik niet.
Pieter
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Er zit in de contactplaat achter in de koplamp een diode die het start circuit beveiligt, bak in vrij = groen lampje aan en kan je starten.
Bak in een versnelling met koppeling in kan je ook starten.
Meet dus die diode eens na.
Groeten, Paul.
Een diode maakt deel uit van de schakeling, meet deze even door.
Het lijkt erop dat de diode in beide richtingen stroom doorlaat.
Thijs
Je was me voor Paul.
Thijs
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Ja 11 minuten.
Chefke
Bedankt voor jullie reacties maar ik kom nog niet helemaal mee. Zit er,behalve de schakelaar in de versnellingsbak, nog ergens anders een schakelaar? Dat begrijp ik tenminste uit jullie reactie. Zo ja, waar zit die dan? Jullie noemen een elektrisch schema. Ik heb het boek "reparatie en onderhoud aan de BMW 2-kleps twins 1970-96" en het schema op blz 211 is volgens mij het schema waar ik van uit moet gaan.
Er is elektrisch wel het een en ander gebeurd dus dat de diode niet goed meer is kan zijn. Die ga ik doormeten. Ik ben alleen bang dat ik komende week niet toe kom aan een uurtje sleutelen dus het duurt even voor dat ik weet of die diode inderdaan de oorzaak is. Wordt vervolgd.
Bob
R 80/7 van welk bouwjaar?