Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeizaam starten R90/S
#11
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Met dank voor Uw lesje in vermogenberekening.
Was erg leuk, deed me terugdenken aan de eerste klas van mijn opleiding, toen de lucht nog schoon, en sex nog vies was.
Niettemin hebben de contacten van de bobine en bougiedoppen nix met het probleem van doen.
Racker heeft waarschijnlijk gewoon een makke startmotor, waarbij je natuurlijk eerst begint met het controleren van alle relevante contacten.
Lees het woord relevant nog eens, is belangrijk, ook voor minirekenaars, die al blij zijn als ze een rekendriehoekje snappen.
Het startstysteem is met zijn hoge vermogen niet zo erg gevoelig voor een ohmpje meer of minder.
IQ = intelligentie x begrip, helaas gaat hier het rekendriehoekje niet op.
lagere intelligentie leid niet niet meer begrip, maar tot meer weerstand, helaas.
Tis maar een voorbeeld natuurlijk.......
Veel succes met je contact bijdrages, ik hoop dat je niet op teveel weerstand stuit.

Succes ermee.

Chris ( life sucks, and then you die).
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Chris : even een kleine correctie, juist bij het hoge vermogen, dus grote stroom bij 12 Volt , is een overgangs weerstand ( een ohmpje meer of minder) erg belangrijk. Volgens jouw eigen sommetje U=IxR I is erg hoog ,100Amp of meer over een half oompje (geen suiker) zou al 50V spanningsverlies opleveren !!!!!!!
Maar gecorrodeerde contacten, gammele lagers of id in de startmotor lijken mij ook dingen om na te lopen.
Succes Racker .
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:http://www.messerschmitt.nl/home.html
Chris gaat de handel in de Messerschmitt's nou zo slecht ofzo of heb je gewoon een aangeboren behoefte mensen af te zeiken
Tom, zou je mij hier buiten willen laten?
Is niet netjes wat je doet, en ook niet terecht.
Er zijn schijnbaar meer mensen die Chris heten....

Chris van Rooy
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Met dank voor Uw lesje in vermogenberekening.
Was erg leuk, deed me terugdenken aan de eerste klas van mijn opleiding, toen de lucht nog schoon, en sex nog vies was.
Niettemin hebben de contacten van de bobine en bougiedoppen nix met het probleem van doen.
Racker heeft waarschijnlijk gewoon een makke startmotor, waarbij je natuurlijk eerst begint met het controleren van alle relevante contacten.
Lees het woord relevant nog eens, is belangrijk, ook voor minirekenaars, die al blij zijn als ze een rekendriehoekje snappen.
Het startstysteem is met zijn hoge vermogen niet zo erg gevoelig voor een ohmpje meer of minder.
IQ = intelligentie x begrip, helaas gaat hier het rekendriehoekje niet op.
lagere intelligentie leid niet niet meer begrip, maar tot meer weerstand, helaas.
Tis maar een voorbeeld natuurlijk.......
Veel succes met je contact bijdrages, ik hoop dat je niet op teveel weerstand stuit.

Succes ermee.

Chris ( life sucks, and then you die).
Racker

Wat een (n)®are man die Chris het is voor mij ondoenlijk om op zijn niveau te reageren ga ik ook niet proberen.

Ik denk dat het beter is dat zulk soort mensen door de beheerder geweerd worden.

Zijn weerstand naar zijn omgeving is zo te zien in ieder geval oneindig groot

Racker succes

(PS bij mijn R90S was in ieder geval wel hetzelfde probleem opgelost met het schoonmaken van de contacten)
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Kom op zeg - als je de suggestie geeft dat wanneer de startmotor niet goed draait dit best eens aan een slechte vonk op de bougie zou kunnen liggen moet je niet raar opkijken als daar wat van gezegd wordt: je stuurt mensen op deze manier op een vossenjacht die geen enkel resultaat zal opleveren. Liever dan zien dat Chris geweerd wordt zou ik zien dat degenen die hulpzoekenden de compleet verkeerde kant opsturen, geweerd worden.
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

@Chris van Rooy: mijn excuses, stom van mij om aan te nemen dat jij de Chris bent van de reactie op René
@Chris? en gelijkgestemden: belachelijk om iemand die probeert een oplossing te bedenken zo in de hoek te zetten. Hufterig gedrag heeft geen enkel nut, sterker nog, heeft altijd een averechts effect.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Kom op zeg - als je de suggestie geeft dat wanneer de startmotor niet goed draait dit best eens aan een slechte vonk op de bougie zou kunnen liggen moet je niet raar opkijken als daar wat van gezegd wordt: je stuurt mensen op deze manier op een vossenjacht die geen enkel resultaat zal opleveren. Liever dan zien dat Chris geweerd wordt zou ik zien dat degenen die hulpzoekenden de compleet verkeerde kant opsturen, geweerd worden.
Bas lees mijn reaktie nog maar eens goed

"Het enige waar ik in eerste instantie aan denk gezien het moeilijk rondgaan is slechte contacten. Dus alle verbindingen betreffende het startcircuit (ook bobines en bougiedoppen) loshalen schoonmaken en weer proberen."

Zoals je ziet staat (ook bobines en bougiedoppen) tussen haakjes al zijnde secundair. Het is onnodig om het gelijk te moeilijk te maken en mensen te ontmoedigen.

Als troubleshooter bij een grote multinational weet ik uit ervaring dat een probleem/storing vaak niet door 1 factor wordt veroorzaakt maar altijd een samenstelling is van meerder factoren waarbij de combinatie van deze factoren net teveel van het goede zijn. Als er veel stroom verloren gaat door slechte contacten / zwakkere accu etc. waardoor het geheel langzaam draait kan de motor best starten. Echter als daarbij de bougiekabels doppen ook niet in goede staat zijn slaat de motor dus net niet aan.

Ik heb dan ook regelmatig te maken met gefrustreerde mensen zoals Chris die de wijsheid in pacht denken te hebben.
Ik laat dat soort mensen in hun waarde doe, gewoon mijn werk en klaar de klus.
(soms als ze het erg bont maken kan ik het niet nalaten om te vragen waarom ze het dan nog niet hebben opgelost)
Verder neem ik heel vaak de tijd om naar andere betrokken geinteresseerden mensen te luisteren want je bent tenslotte nooit te oud om te leren plus dat het leuk is om kennis over te dragen

Verder valt het me wel op dat het soort mensen als Chris erg beperkt zijn en zich op dit soort manieren willen manifesterren om zichzelf te bevredigen.
Tja wat moet je ermee, nou zoals ik al zei gewoon weren dus.

Ik denk dat Racker er meer mee geholpen is dat als het simpele reingen van de contacten niet helpt hij de volgende stap krijgt aangeboden. Van wie dan ook, als degene het maar goed bedoelt en het niet ter ere en eigene glorie reageert

Zo en nu weer verder problemen op lossen
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Hoezo laat je mensen in hun waarde? Als Chris vraagt wat de bougiekappen ermee te maken hebben ga je een belerend lesje afsteken over weerstand en vermogen - alsof Chris vroeg om uitleg over hoe elektriciteit werkt. En vervolgens heb je het hier over gefrustreerde en beperkte mensen die zichzelf bevredigen door zich te manifesteren als iemand die de wijsheid in pacht heeft, lekkere opvatting van mensen in hun waarde laten heb je.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Dick B: ik zei ook dat mijn vergelijkinkje niet opging in deze.
Je hebt gelijk weerstand veroorzaakt een spanningsval.
Maar...... heb je de contacten van een bendix wel eens bekeken, soms zwart geblakerd en nog steeds goed funtionerend.
Het kan toch niet zo zijn dat zo'n slim maar ook grofstoffelijk ontwerp omvalt op een Ohm of twee?

Bas is iemand die leest, en ook snapt waar mijn kwinkslagen vandaan komen.
Een van de weinigen denk ik zo.
Bas is vanaf nu mijn vriend :-)

René:
Het enige wat ik wou doen was voorkomen dat Racker zijn complete motor gaat demonteren op jouw (onzinne) advies.
Met name als troubleshooter zul je snel en ter zake kundig direct "to the point" moeten komen, anders wordt je al snel een "troublemaker".
De startmotor van Racker slaat niet goed rond, da's het probleem niets anders dan dat.
Het feit dat jouw fiets wel weer liep na de schoonmaakactie wil niets zeggen.
Je had waarschijnlijk gewoon een compleet ander probleem.
Ook het probleem van het olieverbruik, en jouw input slaat nergens op.
Op die manier breng je mensen aan het twijfelen door er allerlei niet toe doende zaken bij te halen.
Gasnaald een standje omhoog?
Weg olieverbruik!
Als je dan niet technisch bent, geloof je het en raak je van de regen in de drup.
Ik reageer daar altijd wat cinisch op, in de hoop dat de mensen er de humor een beetje van inzien, maar helaas.
Het cinisme moet je niet boosaardig opvatten, zo is het ook weer niet bedoeld.
Maar. de knuppel in het hoenderhok gooien mag best zo nu en dan.
In het verleden hebben we hier wel eens gezien dat iemand geadviseerd werd zijn motor te reviseren omdat er olie uit de vulopening kwam spatten als hij zijn motor liet lopen met de peilstok eruit.
Ongeloofelijk, maar waar helaas.
Mijn advies, bepert je tot de kern van het probleem, en laat je niet afleiden door niet ter zake doende futiliteiten.
Eigenlijk onbestaanbaar dat je dat uit moet leggen aan de troubleshooter van een groot bedrijf, een multinational zelfs........
Zie je, nou doe ik het weer :-(

Racker: accu, contacten van startsysteem, en startmotor controleren!
De andere contacten doe we als hij wel goed ronddraaid op de startmotor, maar niet wil starten.
En rap, de zon gaat schijnen je brommer moet lopen!

Chris
Reply
#20
Het hele probleem zit in overgangsweerstanden in het dikke kabel deel.
- de schroefverbindingen van de accuklemmen
- de massaverbinding accu - motor
- de kabel naar het startrelais
- van het startrelais naar de startmotor
- de massaverbinding startmotor - motor

Het vermogen van de startmotor is ongeveer 3/4 PK, dus 500 W. Gezien het slechte rendement zal het opgenomen vermogen ongeveer 600 W zijn.
Opgenomen stroom bij vollast I = P / U = 600 / 12 = 50 A.
De aanloopstroom is nog veel hoger, vaak 3 tot 4 maal.

Bij een overgangsweerstand van 0,02 Ohm is de spanningsval bij aanlopen ongeveer U = I x R = 150 x 0,02 = 3 V. En nu is 0,02 ohm helemaal niets.
Ook de accuspanning daalt bij starten dramatisch, vaak ook 3 V, dus je houdt schoon iets meer als 6 V over voor de startmotor.

Elk boutje, moertje ringetje en aansluiting dus goed controleren, schoonmaken en evt. in de zuurvrije vaseline zetten.

Ik hoop dat het daarmee opgelost is.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)