Is het olieverbuik afhankelijk van het soort ritten wat je rijdt?
Ik heb 2 motoren (geen BMW's) met een soortgelijk euvel gehad. Woonwerk en stadsverkeer 1 liter op 800 km, bij toerritten nog geen 1/2 liter op 1500 km. Mijn idee was door het veelvuldig op de motor afremmen er een hoog vacuum in het inlaatspruitstuk ontstaat en dan olie aanzuigen via de klepgeleiders. Dat was bij mijn motoren te verhelpen door nieuwe klepseals te monteren. BMW gebruikt geen klepseals dus je zal het toch moeten zoeken in speling in de klepgeleiders, dus nieuwe klepgeleiders.
Vaak wil een iets dikkere olie, 20W50 ipv 10W40, een deel verbruik verminderen.
Afgelopen winter viel het mij overduidelijk op dat mijn R100rs aanzienlijk minder olie gebruikte dan in de zomer. Onze boxers kunnen erg heet worden, de olie word daardoor dun waardoor de olie makkelijker overal langs kan waar het niet langs hoort te gaan. Ook kan olie als het ware verdampen als het te heet word waardoor er via de
carterontluchting nogal wat van die oliedamp/nevel via het luchtfilter word `gebruikt`.
20w50 hoort er in de Boxers, maar dan wel van een goede kwaliteit ,een echte motorfietsolie dus. Een normale 20w50 voor auto`s is niet gemaakt voor luchtgekoelde BMW boxers die veel heter worden dan de watergekoelde auto`s.
Een half of volsyntheet kan al veel meer temperatuur verdragen dan een minerale maar schakel niet zomaar over op een volsyntheet ivm loskomen van jarenlang vuil.
Zelf gebruik ik 20w50 van Kroon, eigenlijk een gewone auto olie waar ik dan ook mijn twijfels over heb qua hoge temperatuurs bestendigheid...de smering van het spul is natuurlijk wel goed maar hoe zit het met de verdamping ?
De antwoorden van Chris zijn zeer goed technisch onderbouwd, vanwege het venijnige karakter lees ik ze al een poosje niet meer.
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:
Inderdaad de paarden die vroeger de karren met bierfusten trokken hadden oogkleppen op en heten meestal Chris Ze konden eigenlijk alleen maar rechtdoor
Blijft het gedurende de rit voortdurend links roken of is het alleen wanneer je de motor start. in dat laatste geval: Zet je de motor weg op zijn jiffy dan is roken bij opstarten het principe van : Ik rook dus ik leef. Dat komt vaker voor en is een BMW euvel van oudere boxers. Het voortdurend roken is lastiger. Schraapzuigerveren ???
Ik ben even weg geweest en zie hoeveel reacties! Bedankt allemaal. Even een paar vragen beantwoorden.
Ik gebruik sinds enige tijd alleen 20W50 olie. Daarnaast zelfs een viscosisteit verbeteraar. Effect is minimaal.
De zuigerspeling is minimaal. Zuigers zijn zgan en vertonen nagenoeg geen slijtage en cylinders zijn ook nauwelijks gesleten. Speling is ruim binnen max toelaatbaar. Slotspeling van veren heb ik gecontroleerd voor montage. Die zaten aan de onderkant van de toleratieband. Dit wees ook op lage slijtage van cylinders
Voor montage van de nieuwe veren heb ik cylinderwand opgeruwd met fijn schuurpapier
Hij blijft ook bij lange ritten gebruiken.
Alles overziende na jullie adviezen zijn er twee mogelijkheden: of hij is nog niet voldoende ingelopen, wat ik vreemd vind omdat hij na de montage van de veren al een paar duizend km heeft gelopen, of het zit 'm in de klepgeleiders. Ik denk dat ik ga voor een koprevisie en montage van nieuwe kleppen. Dan kan ik ze meteen geschikt laten maken voor loodvrije benzine. Ik laat jullie wel weten wat het resultaat is.
Ron
Ik zou nog terug komen op het resultaat na de koprevisie. Het heeft even geduurd (2 jaar) maar het resultaat mag er wezen. Ik heb de koppen laten voorzien van nieuwe geleiders en kleppen door de Hobbyist. Resultaat: weg hoog olieverbruik en rookpluimen. Voor iedereen die hetzelfde euvel ervaart, doe je voordeel ermee!
Ron