Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverbruik R90/S
#1
Ik rijd al geruime tijd met een R90/S die uitstekend loopt maar behoorlijk wat olie verbruikt (ca 1 liter per 500 km). Omdat ik nog steeds naar de oorzaken zoek maar al wel veel heb gedaan even een paar zaken op een rijtje:

-heb oude carterontluchting vervangen door nieuw type
-heb alle zuigerveren vervangen (zuiger en cylinder nog nagenoeg op nominale maatvoering eerste overmaat; cylinder zit nog vol hoongroeven en vertoont geen enkele stootrand;
-linker uitlaatpijp rookt het sterkst (N.B. olie uit carterontluchting gaat hoofdzakelijk naar rechts!)
-roken is sterkst als motor tijdje stagionair heeft gelopen voor stoplicht
-bougies zijn aan kant van de inlaatklep zwart: olie lijkt dus via inlaat binnen te komen

Omdat de linkerkant het meest rookt heb ik de meeste verdenking richting klepgeleiding, hoewel een meting erop lijkt te duiden dat deze nog binnen spec is.

Wie kan me op basis van bovenstaande een hint geven in de goede richting?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Eigenlijk heb je alle mogelijkheden zelf al geelimineerd. Ik vraag me dan toch af hoeveel km de zuigers/cilinders kleppen / klepgeleiders hebben gedraaid?

Ergens anders kan de olie niet vandaan komen of je moet mengsmering hebben getankt.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Het enige wat je nog niet hebt gecontroleerd is de het mengsel dat kan te rijk staan (of choke)

nogmaals succes
Reply
#4
Ik weet niet hoeveel km's de set heeft gereden voordat ik hem kreeg. IK heb er zelf ca 5000 km's mee gereden. Het olieverbruik is in die tijd niet toegenomen.

Wat heeft mengselverhouding voor invloed op olieverbruik? Omdat de motor als een zonnetje loopt verdenk ik het mengsel vooralsnog niet.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

"Wat heeft mengselverhouding voor invloed op olieverbruik?".
Niets maar dan ook niets, net zomin als de bougiekappen invloed hebben op het vermogen van een startmotor.
Zoek eens wat op het forum, er is al veel meer geschreven over olieverbruik.
Mijn R90S verbruikt ook wat olie als ik hem tot maximum vul.
Op een gegeven moment stabiliseert het "verbruik", en halverwege de peilstok lijkt het het op te houden.
Misschien even in de gaten houden, laat hem eens even gaan.....
Een liter per 500 Km is wel extreem veel lijkt me zo.

Chris
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:"Wat heeft mengselverhouding voor invloed op olieverbruik?".
Niets maar dan ook niets, net zomin als de bougiekappen invloed hebben op het vermogen van een startmotor.
Zoek eens wat op het forum, er is al veel meer geschreven over olieverbruik.
Mijn R90S verbruikt ook wat olie als ik hem tot maximum vul.
Op een gegeven moment stabiliseert het "verbruik", en halverwege de peilstok lijkt het het op te houden.
Misschien even in de gaten houden, laat hem eens even gaan.....
Een liter per 500 Km is wel extreem veel lijkt me zo.

Chris
Te rijk mengsel dan rookt je motor en worden je bougies zwart.
Te arm mengsel wordt je motor erg heet en wordt de olie heel erg dun en verdwijnt makkelijker (plus alle andere negatieve gevolgen van extra slatage enzo)

1 ltr. op 500 km vindt men trouwens niet extreem
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Aparte ideeën heb je, René.
Niet mijn ideeën in ieder geval.

Chris
Reply
#8
Klepgeleiders is mijn vermoeden.
Kan je met een vacuummeter je vermoeden bevestigen?
Zoek op onderstaande link op "Loose Valve Guides
Fast vibration of the needle between 14 and 19 inches of mercury."
http://autospeed.com.au/cms/title_Using-...ticle.html

Bep
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Mooi, dat met die vacuum meters, maar gaat niet op bij onze boxers , wel eens een vacuummeter aangesloten op het inlaatkanaal ?? , b.v. bij synchroniseren van de carbs, die rammelt van links naar rechts. bij een "multicilinder" met een gezamenlijk inlaatkanaal (auto) is het vacuum veel stabieler en zal het wellicht voor iemand met ervaring een goede indicatie zijn. Een niet goed ingelopen cilinder/zuiger of toch ruimte in de klepgeleiders lijkt me meer de oorzaak van hoog olieverbruik.

Chris : Ik ben het met je eens dat er af en toe (goedbedoelde) niet relevante opmerkingen en sugesties gegeven worden, storend voor als je een probleem hebt. men gaat dingen zoeken die er niet toe doen.
Jouw wat cinische redactionele bijdragen vallen af en toe wat zwaar en dragen even weinig bij als nutteloze sugesties, wel :-) :-)
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Zit de juiste 20-50 erin ? bij 10-40 kan hij ook olie slurpen

Grt, John
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)