Threads: 8
Hallo Forummers,
Als leuke aanvulling op de boxers ben ik op zoek naar een K100RS. Ik ben er nog niet uit of het een 2V of 4V gaat worden.
Wat zijn de voors en/of tegens om voor een 2V of 4V te kiezen?
Zijn er in de K100RS modellen reeks bouwjaren die je beter kan laten staan?
Alvast bedankt. Groet, Ed.
Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum:
*8v kleppen stellen zonder de nokkenassen eruit te hoeven halen, 16v nokkenassen moeten eruit.
*Olieverbruik 16v is hoger dan de 8v
*Tussenas 8v kan problemen geven.
*Splines (vertanding) cardan 8v kan problemen geven.
Ik zou voor de 16v gaan, is toch de doorontwikkelde versie van de 8v.
Suc6
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, tip: doe het niet, langs groef gevoelig, te hoog zwaarte punt, niet rotonde-proof.
Als je een 4 cilinder zoekt zijn er meer merken die op vele punten beduidend beter scoren en dan laten we voor het gemak gezeur met abs1 achterwege. De K is te zwaar.
John
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:
Of je leert (ermee) rijden. Ik heb zowel een boxer als een oude K. Beide hebben hun specifieke voordelen. Als ik lange stukken comfortabel en snel wil afleggen neem ik liever kaatje mee als een boxer. Dagje slingeren over dijkjes tegen wandelsnelheid gaan beduidend gemakkelijker met een boxer. Beiden hebben hun karakters. K's vinden bochten eigenlijk het leukste als je gas durft te geven. Boxerstijl door de bocht voelen ze inderdaad wat log, lang en hoog aan. Met meer gas gaan ze goed door de bocht tot de randjes van valbeugel aan toe als het moet.
Ik vind ook de banden erg belangrijk. Met de standaard bij mij gemonteerde metzelers durf ik eigenlijk zelfs een auto niet de weg op te sturen. Met een bridgestone BT45 of Michelin is het een heel ander verhaal.
Succes met je keuze en laten we hopen dat er meer mensen je een input geven op je vraag.
Benno
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Feit dat je er mee 'moet leren rijden' zegt genoeg over zijn gebruiksaanwijzing en eigenaardigheden.
Het is een duurzaam ding met grote onderhouds intervallen, das het voordeel.
John
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Klopt John, een leertrajectje is even nodig.
Daarna blijf ik het een fantastisch ding vinden. Eens in de 10000 Km olie wisselen en het ding gaat gewoon, betrouwbaar als een auto, vrij zuinig (1:19 overall), meer dan snel genoeg en veel comfortabeler als de gemiddelde Japanees. Boxerrijden vergt ook een beetje aanpassing van de berijder en dat vinden ook heel veel mensen leuk dus ik zou zeggen ga ervoor en leer ook eens een kaatje kennen.
De oorspronkelijke vragensteller zocht er iets bij voor naast de boxer en dan vind ik om binnen het BMW scala te blijven een Kaatje een heel goede keus.
Benno