Posts: 1
Threads: 1
Joined: Mar 2010
Reputation:
0
Deze winter, gelukkig dicht bij huis, begon de motor te hoesten, hikken, blaffen en sloeg af. Vreemd genoeg bleef de brandstofpomp draaien (het contact stond aan). Normaal als het contact aangezet wordt draait de pomp amper 2 seconden. Vorige week pas gaan kijken. Proefritje gemaakt. Heel kort hetzelfde probleem. Gisteren nogmaals de motor geprobeerd te laten draaien. Opnieuw hetzelfde drama. Het betreft een R850R uit 1997. Ik heb een nieuwe accu geplaatst. Ben niet onhandig. Heb ook het Haynes werkplaats handboek (en gebruik het). Enig idee?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Mijn 1e gedachte gaat naar de Hall-sensor.
Dit is 1 van de primaire imputs voor de Moronic en geeft wel vaker hele vreemde storingen, zeker als het spul op leeftijd raakt.
Groeten, Paul.
Ik heb geen ervaring met benzinepompen, maar....
een benzinepomp moet aanslaan als er geen druk in de leiding zit, en afslaan bij X druk.
Als de pomp niet afslaat dan kan de pomp niet genoeg druk opbouwen. dat kan door:
1 de benzine loopt blijkbaar sneller uit de leiding dan de pomp kan aanvoeren (dan zou je ergens een plas benzine moeten vinden)
2 de pomp pompt niet meer.
3 de aanvoer van benzine doet het niet. (geen benzine in de tank, eventuele slangen/filters verstopt).
kan je de benzine leiding na de pomp loshalen. Als je dan het contact aanzet, zou de benzine eruit moeten lopen/spuiten. zo niet dan de leiding voor de pomp loshalen, nu zou de benzine eruit moeten lopen (of heb je ergens een benzine kraan zitten?).
tot slot (of als eerste) er zit natuurlijk nog benzine in je tank ;-)
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Mooi betoog, maar helaas, zo werkt het hier niet.
Herr BMW heeft het zo bedacht;
Contact aan, pomp gaat 2 sec draaien om het systeem op druk te zetten, dit signaal komt uit de Moronic.
Tijdens het starten en lopen van de motor draait de pomp altijd, de druk wordt afgeregeld door een drukregelaar en het overschot gaat terug de tank in.
Dit signaal komt uit de Hall-sensoren, via de Moronic.
Slaat nu de motor af om wat voor reden met het contact nog aan, moet de pomp ophouden met draaien, vanwege het wegvallen van het Hall signaal.
Nu is deze Hall van slag en laat het signaal bestaan, de pomp blijft draaien.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Kan.
Maar dan nog zou ik het in de bedrading van de Hall zoeken.
Snij de isolatie tussen de sensoren en de stekker eens open en dan vind je vast rottigheid, zoniet, dan zijn de sensoren zelf verdacht.
En daar is een oplossing voor die niet zoveel kost als wat Herr BMW vraagt voor zo'n plaatje.
Groeten, Paul.
aha,
Zat ik er dus helemaal naast. Ik begreep de opmerking van de hall-sensor al niet.
Dat die gebruikt wordt om te constateren dat de motor niet draait is me wel bekend, bij de oude typen wordt daarmee immers de bobine uitgeschakeld als er een paar seconden geen signaal van de hall-sensor komt.
Zo heb ik ook wat geleerd, handig mocht ik in de toekomst ooit aan zo'n modern model toe zijn.
Ik ben wel benieuwd of de hall-gever inderdaad de oorzaak is van beide storingen (pomp die doorloopt en motor die een hond imiteert).
suc6 met het oplossen van deze storing
Een dezer dagen ga ik er mee aan de slag. Goeie tips. Ik hou jullie op de hoogte. Groeten, Anton.