Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontstekingstijdstip niet op S te krijgen
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Robbert,zo maar een vraag:
heb je het ontstekingspotje wel juist gemonteerd?
de sleuf in de nokkenas waar de nokjes van het potje invallen zit iets uit het midden.
de nokjes van het potje zitten zelf ook iets uit het midden.
de nokjes moeten dus corresponderen met de sleuf in de nokkenas.
het is wel vreemd dat je 2 motoren hebt waar bij je het ontstekingstijdstip niet op tijd kunt krijgen.
ik heb al meerder potjes uitelkaar gehaald en weer inelkaar gezet maar nog nooit problemen gehad met de afstelling.

henry
Reply
henry,

Volgens mij heb ik de ontstekingsunit goed gemonteerd, als je de as 180 graden gedraaid hebt, krijg je de unit volgens mij niet goed op zijn plaats.
Echter...
het zou niet uitmaken omdat iedere 180 graden van de nokas, er een vonk wordt afgegeven. Dat kun je zien aan de uitsparing in het metalen busje dat langs de hallgever loopt, die heeft twee uitsparingen.

pas als je de "onsteekeras" anders dan 180 graden kunt verdraaien tov de nokas zou dit een verklaring kunnen zijn.

Mijn probleem was dat ik een graad of 2 te kort kwam in de afstelruimte.
Ik heb nu een graad of 6 over in de uiterste stand en kan de ontsteking dus ook aan de andere kant van S instellen (van OT af).

Ik heb de hele unit open gehaald en ook de vervroeger goed bekeken. Die zou ook de oorzaak kunnen zijn. Die zag er echter prima uit, sloot tegelijk met beide "benen". had de kunststoffen kapjes netjes op zijn plaats, op het oog nog prima. Maar ja wat is dan de echte oorzaak?

Reply

het zou ook nog kunnen dat de gewichtjes de benen dus iets te ver naar binnen gaan.
dan komt de ontsteking ook later te staan ,misschien dat de aanslagpunten iets ingesleten zijn.
maar dat lijkt me eigenlijk ook stug want als je hem dan stationair op de s zet dan zou die bij maximale voorontsteking voorbij de z gaan.
ik heb hier gauw nog even 3 potjes nagemeten en de sleuven hebben allemaal een breedte van 17 mm.
misschien dat er in een van de sleuven bij jou een dikke braam heeft gezeten en zo de stel mogelijkheid beperkt was.

henry

[img]/import/photos/p36095s.jpg[/img]
Reply
Andersom monteren van het jampotje (pulsgever) gaat echt niet lukken.

Kijk maar eens goed, deze is dan wel van een punten ontsteking maar dat maakt voor de montage niet uit. wat idd misschien zou kunnen is dat de as van de pulsgever te grote speling vertoont. Maar dat zou je moeten voelen bij het voor en achteruit draaien van de krukas met een inbussleutel op de dynamo.
Ik heb er nl net ook een voorzien van een nieuwe hal-sensor

[img]/import/photos/p36096s.jpg[/img]
Reply
Ik bedacht me dat wanneer de nok, waar hierboven de gele stip op staat er af is geweest en die nok is (ooit) verkeerd gemonteerd je natuurlijk ook verschillen krijgt.Met verkeerd gemonteerd bedoel ik de nok een halve slag gedraaid terug geplaatst. Of zie ik dat verkeerd?

Ken jij de historie van de motor Robbert, denk je dat dat gebeurd zou kunnen zijn?
Reply
Helaas ken ik de historie niet.

De motor is pas in 2002 op NL kenteken gezet dus ik vermoed dat hij daarvoor in het buitenland heeft rondgereden.

De verkoper gaf aan zelf niets van de onderhoudshistorie te weten, hij had er alleen een nieuwe kleine accu (gel) in laten zetten.

Gezien de olie uit de versnellingsbak (wit gekleurd maar geen lekkage bij de snelheidmeterkabel) vermoed ik dat er minstens 4 jaar geen nieuwe olie in gegooid is geweest.

Gezien de algemene staat van schakelaars, pedalen etc lijkt me de aangegeven KM stand van nu 54.000 wel reeel, bij een ton meer zou ik daar meer slijtage verwachten. Ook de mechanische geluiden uit het blok en dat ik tot nu toe geen enkele beschadigde of vastgerotte bout of moer heb gevonden vind ik wel bijzonder voor een 24 jaar oude motor. Dat wijst op weinig of heel erg netjes onderhoud en sleutelt wel erg lekker.

Stel dat van de ontstekingsunit de nok verkeerd om is gemonteerd, dan staat het hele zaakje 180 graden verkeerd. Dat maakt volgens mij niets uit omdat er iedere 180 graden een puls word gegeven.

Ik heb voor de modificatie ook de nok losgehaald en het hele binnenwerk eruit genomen. Zo kon ik de vervroeger beter inspecteren en makkelijk de gaatjes van de bodemplaat van de hallgever iets uitvijlen.

Ik heb bij het monteren van de nok helemaal niet gelet op of hij 180 gr gedraaid zat. Wel extra aandacht voor volgorde van de ringen, met name de zwart kunststof ringen die voor de smering zorgen? Ik snap niet exact hoe het werkt, dus heb ze exact hetzelfde teruggestopt (met een drupje olie erop want ze waren vettig).

Reply
Robbert schreef: Stel dat van de ontstekingsunit de nok verkeerd om is gemonteerd, dan staat het hele zaakje 180 graden verkeerd. Dat maakt volgens mij niets uit omdat er iedere 180 graden een puls word gegeven.

Maar omdat de nok uit het midden staat maakt het volgens mij wel verschil omdat hij niet symmetrisch is geplaatst. Immers de aansluiting op de nokkenas is ook as symetrisch. Het zou mij niet verbasen als dat de oplossing is van jou graden probleem.

[img]/import/photos/p36106s.jpg[/img]
Reply

het gat in het asje waar de pen door gaat zit wel in het midden.
hoe je de nok op het asje monteerd maakt dan volgens mij niets uit.

henry
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Passant, rare naam!
Reply
Quote:Passant, rare naam!
John,
Rare is niets anders dan een door jou gekozen label, nl het label " raar."
Als jij zo je leven in wilt delen vind ik prima ik hou er andere waarden op na.
John, Succes met je waarden
MAW ": het is niet anders"
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)