Vandaag heb ik de meting van de verhouding krukas-nokas uitgevoerd.
Ik dacht het te begrijpen, maar kom daarop terug.
wat heb ik gedaan:
1) het OT merk op de krukas gecontroleerd door met een stokje in het bougiegat het hoogste punt van de zuiger te bepalen. Het OT merk staat goed.
2) een gradenschijf op de rotor van de generator geplakt. Bij pogingen met een langere bout door de rotor waarop de gradenschijf zat, lukte niet, als ik de motor draaide mbv deze bout, verschoof de gradenschijf.
3) OT op de gradenschijf komt overeen met OT. dzw, de schijf had 4x 90 graden indeling dus OT erop geschreven en verder doorrekenen (zie plaatje)
4) rechter klepdeksel eraf en op OT (van die zijde) de speling op 2.0mm gezet.
5) met de voelermaat op 2.0 mm ertussen langzaam de krukas draaien totdat de voelermaat vast zit (uitlaat = 46 gr na OT). een rare waarde. daarom ook een andere meting:
6) voerlermaat er tussenuit, doordraaien totdat de klepstoter de klep raakt (dus 0 mm speling): 135 gr Na OT. daarna gaat de klep snel verder open.
doordraaien:
7) bij 298 gr komt de inlaat op (voelermaat zit klem)
8) op 348 gr heeft de inlaat 0 mm speling (zonder voelermaat) dit is ook 12 gr voor OT, maar dan een slag verder.
9) op 358 gr komt de tuimelaar van uitlaatklep los
10) op 360+44 gr is de uitlaatklep op 2.0 mm (maximaal) los gekomen.
11) op 360+218 gr komt de tuimelaar los van de inlaat klep
12) op 360+280 gr is de inlaat op 2.0 mm gekomen (maximaal).
de gezochte waarden waren:
Bij 2mm klepspeling: inlaat open 16gr. voor bdp, sluit 44gr. voor odp. Uitlaat open 56 gr. voor odp, sluit 4gr. na bdp.
Als ik het moment dat de tuimelaar de klep raakt (of loslaat) aanneem dan meet ik:
inlaat open 12 voor OT ipv 16 voor
inlaat sluit 72 voor OT ipv 44
uitlaat open 45 voor OT ipv 56
uitlaat dicht 2 gr na OT ipv 4 gr.
de meetresultaten zijn dermate verschillende dat ik alleen maar kan concluderen dat ik niet goed heb gemeten.
Als ik wil concluderen dat alles goed zit neem ik de uitlaat dicht meting, 2 gr ipv 4. een tandje verder op de distributie is veel meer: dus hij zit goed.
Vooral de variatie in de grote hoek waarin de klep van 2.0 speling naar 0.0 speling verloopt verbaasd mij. resp 89, 50, 46 en 62 graden. dat ik niet op de graad nauwkeurig kan meten valt me van mijzelf tegen.
Uit frustratie heb ik de onstekingsunit onder handen genomen, de drie gaten waarmee de grondplaat van de hallgever vast zit wat uitgevijld en nu staat de onsteking gewoon prima op S en Z bij de juiste toerentallen.
Ik weet het, dit is symptoom bestrijding.
Ik ben benieuwd hoe hij rijdt, proefrit wordt maandag.
[img]/import/photos/p36090s.jpg[/img]