Posts: 22
Threads: 22
Joined: May 2007
Reputation:
0
Ik heb twee exemplaren van een R80RT uit 1986. Bij beide kan ik de ontsteking niet helemaal op S krijgen (bij stationair) en op Z bij > 3000 toeren. De ontstekingsunit (met halgever) zit op het einde van de instelmogelijkheid (geheel counterclockwise = linksom). Nu komt de ontsteking bij stationair tussen de OT en S in (dichter bij de S maar niet exact OP de S)
Natuurlijk kan ik de module aanpassen om de tijdstip verder in te kunnen stellen, maar het lijkt mij vreemd dat dit nodig is..
Ik vind het ook vreemd dat beide motoren dit gedrag hebben (zou het aan mij liggen).
Ik kan me voorstellen dat dit veroorzaakt wordt door:
- verkeerd monteren van de nokasketting (maar 1 schakeltje ernaast moet toch problemen met de kleppen opleveren)? Motor 1 rijd al 104K KM zo, van motor 2 heb ik geen historie.
- uitgerekte nokasketting. Bij de ene motor is dat inderdaad het geval, dan kun je horen, de andere klinkt niet naar een uitgerekte ketting (zou met 50 KKM ook wat snel zijn).
- Versleten/verdraaide vervroeger in de ontstekingsunit.
Wie heeft er een methode om, zonder de distributiedeksel los te halen, te verifieren of de nokas en krukas tov elkaar goed staan?
Wie kent er een andere oorzaak, of beter nog een oplossing om de ontsteking toch goed op tijd te krijgen?
Ik overweeg om de ontstekingsunit aan te passen door het plaatje waarop de halgever In de ontstekingsunit zit te verdraaien. Daarvoor de drie schoefjes los te maken en drie nieuwe gaatjes. zeg 8 mm CCW in het busje te boren. Dan zou ik weer midden in het instelbereik (op de distributiedeksel) van de ontstekingsunit moeten uitkomen.
wat haal ik op mijn hals als ik hieraan begin?
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat het toch aan slijtage van de distributie ketting en/of het krukas tandwiel ligt. Wat je kan doen is het bdp van iedere zuiger bepalen met schroevedraaier door bougiegat, dan kijken of ie echt op OT staat. Als dat goed is moet het in slijtage distributie zitten.
Met het controleren van de hoogste positie van de zuiger tov de OT op het vliegwiel controleer je alleen het merkteken op het vliegwiel, immers beide (zuiger en vliegwiel) zitten op 1 as.
Als ik de nokas tov de krukas wil controleren (zonder de distributiedeksel eraf te halen) dan zou ik of op basis van de stoterstang of op basis van de positie van de gleuf in de nokas/as in de ontstekingsunit een vergelijk met de krukas (punt OT) moeten maken. Maar hoe hoort die te staan en zie je dan op de graad nauwkeurig of het klopt?
Als ik de distributiedeksel eraf haal, dan kan ik de merktekens op beide tandwielen
vergelijken, maar da's best wel een klus (heb ik eerder gedaan, bij 100K KM van de 1e motor heb ik de nokasketting al vervangen). Het is best te doen maar puur voor inspectie een beetje veel werk.
Ik hoop op een eenvoudigere truuk.
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Om fouten te voorkomen: kijk je juist naar de merktekens? dwz. staat bij zuiger in bdp het merkteken (is streep) bij ot naast de kerf in het carter? ... just checkin'...
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Dus je hebt kort geleden distributieketting vervangen en daarna kreeg je ontsteking niet op tijd? Dan zou je toch moeten kijken of de mertekens op de tandwielen goed staan. Heb je de motor handmatig rond gedraaid nadat ketting erop zat en dan gekeken of merktekens inderdaad recht tegenover elkaar kwamen?
De andere motor kan best versleten distributie hebben, hangt van rijgedrag vorige eigenaar af en of de motor altijd goed synchroon was afgesteld.
Bij versleten distributie loopt de nokkenas achter, dus ga je de ontsteking steeds vroeger stellen om toch ontsteking op merktekens vliegwiel te krijgen. Maar de kleppen lopen dan achter bij zuigers en ontsteking.
Ik merk dat ik wat verwarring heb veroorzaakt.
Ik heb twee exemplaren van een R80RT uit 1986.
Motor 1, gekocht in 1997 met 93.000 km.
bij 95.000 de nokasketting vervangen omdat het blok veel geluid maakte (en de dealer zei dat het de nokaketting was). Bij het afstellen van de ontsteking kom ik op het einde van het instelgebied uit (counterclockwise)
Deze motor staat inmiddels op 204.000 Km. De ontsteking staat inmiddels wat te laat maar de nokasketting is ook aan vervanging toe.
Motor 2: gekocht dec 2009 met 53.000km. Deze motor ben ik aan het rijklaar maken.
Van deze motor klinkt de nokasketting nog prima, echter het ontstekingstijdstip staat te laat (ongeveer 2 graden). De historie ken ik niet, ik heb nog niet aan de nokasketting gesleuteld.
Aangezien mijn ervaring met motor 1 is dat na vervanging van de nokasketting je al aan het einde van het instelbereik staat, twijfel ik of voor motor 2 de nokas wel de oorzaak is.
Volgens mij heb ik de ketting bij motor 1 correct geplaatst, ik rijd er al 110.000 km mee dus echt fout kan die niet zitten.
Daarom zoek ik een test waarmee in ZONDER de distributiedeksel te verwijderen, te controleren of de nokasketting het probleem is. Er is een verhouding tussen het OT punt op het vliegwiel en de inkeping op de nokas waar de ontstekingsunit in valt. Maar wat is de juiste verhouding?
Of is het makkelijker om op de kleppen te meten, dat lijkt me wat onnauwkeuriger.
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Als je de strobo op merktekens koppelingsdrager richt, is de ontsteking dan stabiel of springt hij op en neer? Als hij op en neer springt heb je zeker een versleten distributie. Wat betreft het op tijd stellen van de ontsteking, dit moet gewoon goed kunnen, zeker met elektronische ontsteking. Sleuf niet uitvijlen, er moet iets anders mis zijn.
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Monteer een gradenschijf op de krukas. Uit: "jetzt helfe ich mir selbst, sonderband 121": Bij 2mm klepspeling: inlaat open 16gr. voor bdp, sluit 44gr. voor odp. Uitlaat open 56 gr. voor odp, sluit 4gr. na bdp.
Groet, Lei.
met de stroboscoop krijg ik een hele stabiele waarde tussen OT en S, hij springt niet heen en weer. Daarom verdenk ik de nokasketting niet, als die te ruim is, zou je toch een wisselende uitlezing moeten zien?
Lei, wat bedoel je met bij 2mm, moet ik de maximale klepspeling op 2.0 mm zetten (is nu 0.1 inlaat en 0.2 uitlaat) en dan de gradenboog op de krukas (dus de generator) gebruiken?
Wat is de tolerantie in graden die acceptabel is?
Groet,
Robbert.