Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling schakelpook R80RT
#1
Reactie van bezoeker 'Lars', geïmporteerd van het oude forum:

Van de winter al een hel eind gekomen met het rijdend krijgen en opknappen van de R80RT, moet nog hel veel gebeuren. Zo heb ik nog problemen met het schakelen en de versnellingspook.

Als de motor nog koud is schakelt hij prima, warm kan ik hem alleen rijdend in z'n 1 krijgen en de 5 is moeilijk te vinden. De rest schakelt wel goed.

Nu zit er erg veel speling in de versnellingspook (het dat eigenlijk wel zo?) ik kan hem een centimeter volledig rondroeren. Ik vermoedt dat het de bus is die ik moet vernieuwen. Maar zou dat ook de schakelproblemen kunnen veroorzaken?

Ik moet nog de olie vervangen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop, natuurlijk, dat het niet al te ernstig is en alleen maar de bus, maar ik heb mijn twijfels..




[img]/import/photos/t5718s.jpg[/img]
Reply
#2
Ook bij mijn oude BMW(R100RT (1979) heeft het schakelpedaal een speling. Het gaat er om dat de versnellingstand goed te vinden is en een beetje speling is dan echt niet erg. Ik vermoed dat het probleem meer in de bak zit. Mogelijk door het ongebruik.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, je schrijft dat je nog de olie moet vervangen in de bak. Hoe lang zit die er al in ? Er is al veel geschreven over versnellingsbak olie. doe er 70w140 in of zoiets , schakelt een stuk beter.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Lars', geïmporteerd van het oude forum:

De olie heb ik zelf nog niet vervangen en ik vermoed dat het er al vele jaren inzit.
Was inderdaad ook mijn volgende stap, samen met d bus vervangen. Ik heb de andere forumberichten gelezen over de olie.

Bedankt voor de tip in ieder geval, ik ga deze olie halen en vervangen.
Reply
#5
Eerst de olie uit de vak laten lopen en controleren op metaalsplinters . Na olie af getapt te heben kun je hier weer melden en zeggen wat je aantrof in de olie.
Misschien zit er nl slijpsel in de bak als gevolg van slijtage van een em ander
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Lars', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de olie vervangen, en dat geeft al veel verbetering.
Er zat heel veel water (kwart liter??) water in de versnellingsbak. Bij het opnen van de vulopening liep er al veel olie uit. Kleur olie was ook Chocoladebruin en niet eel ijzerdeeltjes. Wel wat ijzer prut op de magneet, maar niks extreems in mijn ogen.

Het schakelen gaat vele malen beter nu. Ook de tip elders opdit forum van het schakelen door eerst druk te zetten voor het koppelen werkt ook goed. Al is de speling wel teveel in het schakelpedaal, ik moet af en toe zoeken. Ga er nog vanuit dat het de speling in het pedaal is.
Eerstvolgende stap is nu de koppelingskabel vervangen/invetten/ beter afstellen. Daar is ook nog winst te halen volgens mij.

Ik start ook een nieuw onderwerpover bedrading. Mis volgens mij een relais. (-:

Bedankt voor de adviezen zover!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Let even goed op je aansluiting van je km tellerkabel. Maw laat deze bv regenwater door? Probeer volgende keer voordat je de motor stilzet olie te verversen.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'lars', geïmporteerd van het oude forum:

Het rubber hoesje van de km telleraansluiting op de versnellingsbak zat inderdaad los, ik ga er vanuit dat dat de oorzaak is van al het water. Ik heb deze motor sinds afgelopen winter in mijn bezit en ben nu is verloren uurtjes de grote beurt aan het geven en alles controleren etc. Vandaar dat het water nog niet ontdekt had. Je hebt groot gelijk, ik zal voortaan voor de winter olie verversen e.d.

Voor mij een groot leerproces en ik vindt het geweldig! (-: Het is uiteindelijk de bedoeling om een oude chiang yang uit het chinese leger te importeren (is BMW model R26 uit mijn hoofd) en die zelf te onderhouden.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)