Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
klepgeleiders vervangen
#1
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

hallo,
Heeft iemand ervaring met het verwijderen en nieuw monteren van nieuwe klepgeleiders in de koppen van een tweekleps boxer?? (75/5)
Natuurlijk kan ik ze wegbrengen om het spul te laten monteren maar daar zit niet echt een uitdaging in vind ik. Mijn idee is om de versleten geleiders eruit te halen en daar nieuwe voor te draaien en monteren. Ik heb er wel een idee over maar liever heb ik wat feedback van iemand die het al eens met of zonder succes gedaan heeft.
Vast bedankt,
Roadcrew.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je moet de oude wegfrezen tot aan de borgring en dan de rest eruit meppen.
De nieuwe druk je er dan weer in tot de borgring stuikt.

Eea warm/koud maken helpt met (de)monteren.

Nieuwe zelf maken is leuk werk, wel op de juiste perspassing letten en na montage een ruimer erdoorheen halen.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Paul,

Vraagje?
Welk materiaal gebruik je daarvoor?

Ad
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Meestal brons, of een brons legering.
Fosforbrons of alu/sil brons.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de uitleg, heel nuttig.
Maar!! de volgende voor de hand liggende vraag is dan waarom niet de geleiders eruitpersen zoals ze erin gegaan zijn i.p.v. affrezen en doortikken?? Iemand een idee?? En nog eentje: hoeveel ruimte zou de klepsteel moeten hebben in de nieuwe geleider?
Groeten,
Roadcrew
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Erin en eruit in dezelfde richting voorkomt stropen in de kop, zo blijft het gat beter op maat.
Die perspassing is 3-6/100.

De steel moet 5-8/100 speling hebben, of de gemonteerde geleider ruimen met een H7 ruimer, dan kom je daar ook op uit, ongeveer.

Groeten, Paul.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Aanvullend op dit verhaal, het volgende.

Als je de geleiders er in hebt zitten en netjes op maat hebt geruimt, dan moet je de klepzitting ook nasnijden.

Dit doe je met een zittingfrees, en dan wel zo dat de zitting een op- en afloophoek krijgt.
De afdichting klep-zitting heeft een hoek van 45' en dan 15' en 75' als op en afloop.

De truuk hierachter is dat de rand waarop de klep afsluit 1-1,5 mm breed is op het 45' deel, de andere hoeken zijn belangrijk voor de gasdoorstroming.

Groeten, Paul.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

Paul bedankt.
Heel duidelijk verhaal. Ik ga er dit weekend mee aan de slag en met jouw uitleg en maten gaat dat helemaal goed komen!
Tot het klepfrezen na dan. De 75/5 is bijna 40 jaar oud en om nou voor 1x in de 40 jaar die frezen aan te schaffen gaat wel wat ver. Dat zal ik dan toch maar bij een revisie bedrijf neerleggen.
groeten,
Roadcrew.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Paul bedankt.
Heel duidelijk verhaal. Ik ga er dit weekend mee aan de slag en met jouw uitleg en maten gaat dat helemaal goed komen!
Tot het klepfrezen na dan. De 75/5 is bijna 40 jaar oud en om nou voor 1x in de 40 jaar die frezen aan te schaffen gaat wel wat ver. Dat zal ik dan toch maar bij een revisie bedrijf neerleggen.
groeten,
Roadcrew.
Het is niet handig om een klusje zoals dit door twee partijen te laten doen.
Als het niet lukt bij het frezen, ligt het aan jouw montage van de geleider, geheid.
In dit geval zou ik het revsiebedrijf ook de geleider laten monteren.
Dan krijg je geen vingergewijs achteraf, en veel meer zal het ook niet kosten.

T'is maar een overweging.

Chris
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Onze sponsor doet een kopreviesie voor ongeveer € 120 per kop.
Voor zover ik weet is dat inclusief materiaal (of vergis ik me sterk ) kleppen en geleiders kosten €80. alleen de klepgeleiders zijn € 9,. per stuk .
Kun je het daar zelf voor doen en dan iemand zoeken voor het frezen ??

Ik weet, het is leuk om dingen zelf te doen , maar af en toe doet een specialist het beter.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)