Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80RT op de autobahn
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Door de 37:11 eindoverbrenging draait de R80RT zoals bekend hogere toerentallen. In verband met langere vakantierit plannen vraag ik me af welk maximaal toerental verantwoord is om een hele dag mee over de autobahn te rijden en toch vlot te rijden.
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Tom

Een zodanig toerental dat de motor niet te heet wordt. Als je van plan bent om op het randje van het kunnen te gaan rijden is het waarschijnlijk verstandig om een olietemperatuurmeter te monteren.

Ik denk dat het onmogelijk is om aan te geven dat je bijvoorbeeld 2 uur achterelkaar op 75 % van maximale rpm kan rijden. Er zijn vele parameters die invloed hebben

Buitentemperatuur
relatieve vochtigheid
windrichting
bandenspanning
belading
type benzine
De staat van onderhoud en slijtage motor
etc. etc.

Oftewel gewoon "gewoon" rijden en mischien kan je wel 2 uur vol gas rijden.
Voor het stoppen om te tanken in ieder geval een paar km rustig rijden zodat de motor even de tijd krijgt om voor het stil zetten wat af te koelen .

Succes en prettige vakantie René

Laat het ons maar weten

Reply
Volgens mij is het maximum toerental van een R80 zo'n 7500 t/min. Daar kan je een kruissnelheid van 6000 t/min op volhouden, wat ongeveer 150/160 km/h zal zijn. Of je dat fysiek volhoudt is een tweede.
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, misschien is inderdaad zo een olie peilstok met thermometer een idee?

Tom, je heb toch geen angsten om mijn bejaarde R80/7 bij te houden ? ;-)

Grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

34,95 euro oftewel 77,02 oude guldens. Vind ik persoonlijk erg duur voor het gebodene.

Je kan er ook zelf een maken door een bestaande digitale te kopen en die te gebruiken als basis. zie bijv. link

http://h1502778130k1.catalogus.de/150277...lding.html

of

http://www.re5al.nl/index.php?option=com...&Itemid=33

Beetje hobbyen en dan heb je een nauwkerige digitale uitvoering
Reply

Rene, mooi idee!
Passant, vermeld ook dat jij diegene ben van de advertentie, oftewel reageer met je eigen naam!

Grt, Peter
Reply

O, nee, zeker niet! tgaat in deze zeker niet om mij. Maar op het feit dat je verkapt je eigen advertentie promoot, dat is niet de bedoeling.
Waarom staat er bij die advertentie niet ook ''passant'' ?

On topic graag weer:

Er zijn ook temp meters in de handel die je in aftapplug plaats.

Peter
Reply
Voordeel van die meters is dat je ze altijd kan aflezen.
En met waterdichtheid heb ik met die auto meters nog nooit een probleem gehad.

Pieter
Reply
Peilstok / temperatuurmeter is af te lezen bij stilstand, niet aan te raden onder het rijden weet ik uit ervaring.
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een import R80RT. Om de temperatuur op de snelweg in orde te houden ga ik in ieder geval het pulse air systeem afdichten. Bovendien denk ik aan een oliekoeler, die heeft er denk ik ooit op gezeten, omdat er een sparing is gemaakt in het louvre deel van de onderkuip.
Oliekoeler zit aangesloten op het filterdeksel toch? wie heeft daar ervaring mee?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)