Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diesel
#4
Reactie van bezoeker 'louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dirk,

Betreft die diesel.
Een efficiente diesel zal een turbo diesel zijn, gewone zuigdiesels zijn maar weinig beter in verbruik dan een efficiente benzine motor. Omdat moderne motorfietsen best wel vermogen hebben zal de gelijkwaardige diesel ook sterk en dus zwaar worden...
Het toerenbereik van een diesel is ook kleiner.
Het resultaat zal zijn:
-zwaarder, complex(turbo), duurder, en slechtere motor doceerbaarheid (meer schakelen.
Dat is in tegenstelling tot de trent van de laatste 10-15 jaar: lichter, handelbaarder, doceerbaarder.

Zo'n dieselfiets is leuk voor een postbode, of motorcourier, maar zal in de sport en hobbymarkt niet zo snel aanslaan. En de concurrentie is al zo groot!

Als ik een motorfiets "for economy and general purpose" zou bouwen , dan een moderne 500 cc, bijv 3 cylinder met een nokkenas timing e.d. voor extreem laag verbruik, niet voor power. Met een langere eindoverbrenging, en aerodynamisch kuip kan je zeker 1:30 rijden (doorsnee) en dat is al goed.

Veel succes met je ontwerp,

Louis van Rijn (ontwerper)
Reply


Messages In This Thread
Diesel - by Forum import - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM
Diesel - by Guest - 12-31-2003, 02:00 AM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)