Posts: 1
Threads: 1
Joined: Jul 2007
Reputation:
0
Kan iemand mij vertellen wat de juiste methode is om de gummibalgen van de voorvork van mijn BMW r80 1983 te vervangen? Hele vork uitbouwen of alleen onderste deel? In principe dacht ik de vorkpoten in zijn geheel uit te bouwen. Maar ik krijg met steeksleutel 36 de bovenste moer met geen mogelijkheid los. Heeft iemand een tip?
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:
hallo,
als je alleen de balgen wilt vervangen kun je het beste de poot geheel uitbouwen. Die bout 36 krijg je het beste los met een ring of dop sleutel, dan beschadig je het minste. Bij het originele gereedschap zit zo`n ringsleutel. Als je van plan bent om tegelijk de vorkolie en keerringen te vervangen kun je inderdaad ook alleen de onderpoot loshalen. Met een grote tang krijg je overigens die bout ook wel los, zaak is alleen om een goede grote sokkentang te gebruiken.
Greetz,
Roadcrew
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Waarom zouden ze een sokkentang een moordenaar noemen.
Het beste gebruik je een platte ringsleutel.
Maar alleen de onderpoot verwijderen gaat ook best.
Chefke
De originele ringsleutel van het boordgereedschap valt perfect om de moer, met minder risico dat hij schampt en de moer beschadigt. Soms is het nodig om met een fohn de poot te verwarmen en de rinsleutel met een hamer wat tikken te geven. Wel voorzichting, want je slaat snel iets kapot.
M.b.t deze bal;gen heb ik een vraag; De bovenkant heb ik vastgezet met slangeklemmen, zo dat deze niet ter hoogte van de rubber flenzen komen die onderaan de kuip vast zitten, omdat dit de stuuruitslag ernstig beperkt. Door het veren van de vorkpoten worden deze uiteinden van de balgen en nylon ringen toch naar boven geschoven.
Aannemende dat onze gastheer me een set balgen heeft verkocht die bij deze motor horen, wat doe ik fout?
ik zit al te denken om aan de bovenzijde de nylon ringen te verwijderen, en de balgen vast te zetten met een tie-rib op het bovenste smalste punt van de balgen..