01-18-2010, 09:01 PM
Quote:<blockquote>Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op.Nou nou,
Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer:
R, is dat niet van Roadster ??
Hoi, grt, Peter
Wel een beetje negatief allemaal.
Zelf ben ik prima te spreken over de K-serie en zal heus niet ontkennen dat hij helemaal foutloos is. De tussenas geldt alleen voor de K100 tot 1986 (maar wat wil je, het was een geheel nieuw ontwerp voor de begin jaren tachtig.)
Met de aandrijfas heb je een punt van de tweekleppers heb je een punt, maar om de dertigduizend smeren en geen centje pijn.
Al de ander genoemde punten zijn echter geen standaard kwalen en een lekkende schokbreker kan op elke motor voorkomen.
Je vergeet de positieve zaken te noemen. De overheid heeft niet voor niets halverwege de jaren negentig vele van deze motoren (k1100LT) gewoon nieuw op voorraad gezet en tot ver in 2003 deze motoren nog gewoon nieuw op kenteken laten zetten omdat zij prima voldeden. Helaas heeft BMW zich uit de markt geprijst met de K-serie door de wel erg hoge aanschafprijs.
In dit tijdsbestek hebben zij ook de de R1100RT en R850RT gehad maar daarmee vele problemen gekend. Ik noem alleen maar de versnellingsbak tot 1997. Daar waar de K-serie een succes was bij de overheid kon je dat niet geheel zeggen voor de R-serie. De R1200RT wordt dan nu bij enkele korpsen gebruikt maar slaat nog niet erg aan.
Ook door kwaliteitsproblemen (naast financiele motieven) met de R 1100/1150-serie is de Franse overheid van BMW afgestapt en gebruikt nu Yamaha.
Kortom, elke motor heeft zijn voors en tegens.</blockquote>Naast een R80ST heb ik o.a. een K100LT. Bouwjaar 1990 en gekocht in 2003 als derde eigenaar. Km.stand was 39000. Nu staat hij op 98.000km.Regelmatig alle olien en vloeistoffen ververst + filters.Bougies en remblokken.Vorige maand voor het eerst sinds 39.000km klepspeling gecontroleerd: alles binnen de toleranties.
Nooit cardan losgehad.
Reparaties : defecte schokdemper achter
Lekke keerringen voorvork
Luchttemperatuursensor
Twee lampjes
Ik vind het erg meevallen, ben tevreden over deze Gummikuh.
Grootste ( luxe) probleem: pak ik de R80 of de K vandaag!
Groet, Ysengrimus