Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Letterbreker.
#11
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hihi, klopt, dit wordt weleens de Bijbel genoemd voor 2v boxerrijders.
:-)
Reply
#12
De C van Customize of Custom?
Volgens mij is dit een soort Harly Davidson model.
Rob
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op.

Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer:

R, is dat niet van Roadster ??

Hoi, grt, Peter
Nou nou,

Wel een beetje negatief allemaal.

Zelf ben ik prima te spreken over de K-serie en zal heus niet ontkennen dat hij helemaal foutloos is. De tussenas geldt alleen voor de K100 tot 1986 (maar wat wil je, het was een geheel nieuw ontwerp voor de begin jaren tachtig.)

Met de aandrijfas heb je een punt van de tweekleppers heb je een punt, maar om de dertigduizend smeren en geen centje pijn.

Al de ander genoemde punten zijn echter geen standaard kwalen en een lekkende schokbreker kan op elke motor voorkomen.

Je vergeet de positieve zaken te noemen. De overheid heeft niet voor niets halverwege de jaren negentig vele van deze motoren (k1100LT) gewoon nieuw op voorraad gezet en tot ver in 2003 deze motoren nog gewoon nieuw op kenteken laten zetten omdat zij prima voldeden. Helaas heeft BMW zich uit de markt geprijst met de K-serie door de wel erg hoge aanschafprijs.

In dit tijdsbestek hebben zij ook de de R1100RT en R850RT gehad maar daarmee vele problemen gekend. Ik noem alleen maar de versnellingsbak tot 1997. Daar waar de K-serie een succes was bij de overheid kon je dat niet geheel zeggen voor de R-serie. De R1200RT wordt dan nu bij enkele korpsen gebruikt maar slaat nog niet erg aan.

Ook door kwaliteitsproblemen (naast financiele motieven) met de R 1100/1150-serie is de Franse overheid van BMW afgestapt en gebruikt nu Yamaha.

Kortom, elke motor heeft zijn voors en tegens.
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'BMW-Bolleboos', geïmporteerd van het oude forum:

Toen BMW aan de slag ging om motorblokken voor burgervoertuigen te bouwen kregen ze serienummers als bijvoorbeeld: M4A1 en M2B15, waarbij de M staat voor Motor, gevolgd door een cijfer dat het aantal cilinders weergeeft. De tweede letter gaf het type/soort motor weer, gevolgd door een cijfer die het volgnummer van het project weergaf. M4A1 staat dus voor een 4 cilinder lijn(A) motor met projectnummer 1.
Begin jaren ’20 werd de typebeschrijving uitgebreid doordat men motorfietsen ging bouwen. M bleef staan voor Motor, maar G (Getriebe) en R (Rahmen) werden toegevoegd.
Het motorblok van BMW’s eerste motorfiets, de R32, werd gedoopt onder de naam M2B33, later afgekort tot M33. De aandrijving zag het daglicht onder projectnummer G34. Het frame (Rahmen) kreeg het nummer 32. Uiteindelijk werd het framenummer het productnummer, de R32. De R bleef staan voor de volgende motorfietsontwerpen, gevolgd door het frame-projectnummer. Die letter, R, werd later –enigszins verkeerdelijk- als afkorting voor Rad beschouwd.

R = Rahmen.

Verder nog dit:
G/S: Gelände/Strasse
GS: GeländeSport
RT: ReiseTourer
CS: ClassicSport
F: Funduro
S: Sport
De tweede R (vanaf 1991): Roadster
RS: RennSport of ReiseSport
LT: LuxusTourer
C: Cruiser
CL: CruiserLuxus
(F650) CS: CityScarver
HP: HighPerformance
Bij de C1 staat de C voor: City

Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt?
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt?

Wat zou er zo kompact zijn aan een "K"?
Het is nogal een flinke brommer vind ik.

Chris
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Keilillik
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Dé ok vaneiges.

Chris
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Jaap v', geïmporteerd van het oude forum:

? was je dronken ?
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de verhelderende uitleg, Bolleboos. Het plaatst de logica van BMW, om de letter R vóór de cijfers bij een drie- of viercilinder door een K te vervangen, in een beter daglicht.
Want wanneer R voor Rahmen/frame staat, dan klopt het eigenlijk wel om die bij de K-modellen weg te laten. Blok en aandrijving lijkt me bij die modellen zo’n strak (kompakt) geheel dat deze eigenlijk de onwrikbare basis vormen voor de motorfiets, en dus ook ergens de taken van het frame op zich nemen. Er is wellicht enkel sprake van een subframe bij deze fietsen. Of sla ik de bal mis?
Reply
#20
Quote:Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt?

Wat zou er zo kompact zijn aan een "K"?
Het is nogal een flinke brommer vind ik.

Chris
Kompakt slaat op de kompakte bouw van blok en korte bak ( Peters motorhandboek nr. 65 BMW).
GR.
Ysengrimus
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)