Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Letterbreker.
#1
Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Laatst vroeg ik me af: Van waar komt de R vandaan bij de BMW types? De eerste R vóór het getal, zoals bij R50, R66, R75, R…? Ik heb het ooit ergens gelezen, maar vind –google- het nu niet direct ergens terug. En waar komt de K dan vandaan bij de drie- en viercilinders? Voor wat staat die letter K, van wat is ie de afkorting? En waarom wordt de letter R dan niet bij de meer-dan-tweecilinders gebruikt terwijl dat bij de vroegere ééncilinders (R25, R26, R27,..) wel het geval was? En tenslotte, voor wie er nog zin in heeft –het hoeft niet echt- wat zegt de RS na de cijfers? Rara..
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,
De R staat voor rad (motorfiets). De RS staat voor rennsport. Waar die K voor staat is een goeie, geen idee. Ben zeer benieuwd!
Greetz,
Roadcrew.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

de K staat voor Kompakt.
Folders uit de begintijd van de K tonen de aandrijfeenheid als een geheel uitgebouwd, van motor tot en met eindaandrijving. In de praktijk is dat bij een K75/K100 inderdaad nogal rechtoe-rechtaan.
mvg
Erik met K75RT
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Alvast bedankt voor de reacties. Ik blijf me echter de vraag stellen waarom ze bij BMW destijds, bij het uitbrengen van de K-modellen, de K niet na het getal plaatsten. De K is toch, net zoals de één- en tweecilinders, in de eerste plaats een Rad, niet? Dus waarom niet: R75 K of R100 K? Lijkt me logischer. Er zijn trouwens nog wel een flink pak meer vragen over die Duitse logica. Waarom gebruikte men de ene keer een getal zoals het past bij de cilinderinhoud, zoals R50 bij een 500cc of R60 bij 600cc, terwijl bij bepaalde types het getal helemaal niet op de cilinderinhoud wijst, zoals bij de R12 (750cc), de R42 of de R32 (500cc). Wie bovendien kan verklaren waarom die eerste BMW, uit 1923, het getal 32 meekreeg, mag prat gaan op de titel BMW-Bolleboos, lijkt me.
Reply
#5
Waarschijnlijk een dyslectische techneut die 32 schreef i.p.v. 23!
Gr.
Ysengrinus
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'hent', geïmporteerd van het oude forum:

En wat, may I ask, betekent de C dan (BMW C1)
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Kan de R niet staan voor "radiaal"?
Gewoon maar een vraag.

Waar de K voor staat dat weet ik wel.
Ik heb namelijk eens een K gehad, een 100 dus.
Na een jaar wist ik het zeker de K staat voor "klote".
De duitsers hadden hem eigenlijk de S willen noemen.
De eerste letter van poep in het Duits, maar dat ging ze net te ver kennelijk.

Chris
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Chris,

Dat van die K en klote klopt in mijn geval niet.
127.000 kilometers probleemloos met een K 100 RS gereden.
Dus in mijn geval K van kwaliteit.

Chefke
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op.

Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer:

R, is dat niet van Roadster ??

Hoi, grt, Peter
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

't is zonneklaar:
R staat nierboven voor
Religie
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)