Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cilinders R80/7
#1
Reactie van bezoeker 'bakker', geïmporteerd van het oude forum:

Heb een R80/7 bj 78 gekocht voor retauretie.
Het blok is gedeeltelijk gedemonteerd.
De zuigers zijn niet gedemonteerd geweest, de cilinders zitten er los bij.
Aan de voet van de cilinders zit een uitholling.
Mijn vraag is:, welke cilinder er rechts en of links gemonteerd moet worden.

Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Dat kun je zien aan het inlaatspruitstuk. Dit moet iets omhoog wijzen, anders passen de carbs niet.
Als ze niet zijn gestraald, is het vuil ook een indicatie. De vuile kant wijst dan naar voren.

Succes,
Dick
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Maar er staat welke cilinder waar moet, niet welke kop.

de meeste aanslag op de cilinders zit op de voorzijde, klopt.

Weet niet of er nog verschillen zitten in links en rechts, denk het niet.

Jasper
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry, je hebt gelijk; beter lezen volgende keer.
De onderdeelnrs. van beide cylinders zijn gelijk, dus het lijkt me dat het niets uitmaakt waar die uitsparing onderaan komt.

Gr.
Dick
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die uitsparing is om ruimte te maken voor de krukas.

Maakt voor links en rechts niet uit, alleen wil de linker zuiger wel weer in zijn eigen cilinder lopen, de rechter trouwens ook.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Fapser', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heb een R80/7 bj 78 gekocht voor retauretie.
Het blok is gedeeltelijk gedemonteerd.
De zuigers zijn niet gedemonteerd geweest, de cilinders zitten er los bij.
Aan de voet van de cilinders zit een uitholling.
Mijn vraag is:, welke cilinder er rechts en of links gemonteerd moet worden.
Vraag is natuurlijk wat de reden is geweest voor de demontage van de cylinders ?

Daarom zou ik zowie de drijfstangen even demonteren en de bigends controleren op evt. sporen / schade, je kunt er nu toch goed bij.

Welke cyl. bij welke zuiger hoort kun je natuurlijk het beste METEN, want het zou zo maar kunnen dat "andere" cylinders er bij gegeven zijn.
Aan de stoterstang pijpjes kun je ook goed aflezen wat de voorkant van de cyl. is.

Is het nodig nieuwe zuigerveren te monteren, mits e.e.a. nog binnen de tolerantie valt, en de cylinders idd afkomstig zijn van betreffend motorblok ?

Zijn de koppen aan revisie toe, zijn ze reeds loodvrij, etc etc ?

Pas dan zou ik de zaak monteren, anders heb je dubbel kosten.
Reply
#7
er zit bij de voetpakking een enkele O-ring
uit m'n hoofd gezegd zit deze ring om de bovenste en voorste tapeinde.
in het cilinderblok zit er in het schroefgat van dit tapeind een beetje meer ruimte dan de andere tapeinden.
hierdoor wordt er olie gepompt naar de cilinderkop.
in de cilindervoet zit ook een kleine uitsparing voor de o-Ring.
als deze bij elkaar komen heb je de juiste cilinder op z'n plaats.
let erop dat het kanaaltje goed open is/blijft
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Op de cilinders van mijn R 80-7 staan de letters L en R bovenop goed zichtbaar. Betekent Linker en/of Rechtercilinder en vanaf het achterwiel naar het voorwiel gezien.
Reply
#9
Dat L en R zal op de cylinderkoppen staan en niet op de cylinders zelf.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Wat een berg onjuistheden hier weer zeg, die letters staan op de kleppendeksels!

aan de cil koppen zie je het door de inlaataansluiting (de richting ervan) maar dat was al gemeld.

J.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)