Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
benzine verbruik r100rs
sinds jaar jaar en dag rij ik met een lichtblauwe r100rs 1977
voor mij is dit de ideale machine ( ondanks nieuwer spul in de garage )
de r100rs heeft terug een verbruik van 10 liter op 100 km - ik moet wel toegeven dat hij super goed rijd nu

mijn vraag is :na een onderhoudsbeurt in garage is het verbruik liters minder
maar korte tijd daarna is er terug een serieus meerverbruik
ik weet het :een hobby mag iets kosten maar als het met minder kan is het ook ok
hoe kan ik dit voorgoed goedkrijgen
is dit ontsteking die verloopt of de carburatie versleten ?

Dank bij voorbaat voor de tips
Reply
Hallo Eddy,
Er kunnen een hoop redenen zijn voor dit probleem.Als de motor na de beurt zuiniger liep dan ervoor en hij gaat opeens slurpen dan lijkt het erop dat er ineens iets is gebeurd wat dat veroorzaakt. Hoe zien je uitlaten eruit na een snelle rit: mooi grijs of zwart? Als ze zwart zijn is het mengsel te rijk.
Blijft de choke niet hangen?Hoe staan de vlotternaalden erbij( versleten, vuil op de zittingen)?
Zijn de luchtwegen vrij( luchtfilter en aanzuigbuizen)?
Komt de motor goed op temperatuur(veel korte ritjes, extreem lage buitentemperatuur)? Groet, Ysengrimus
Reply
inderdaad, het zijn wel veel korte stads ritjes
maar mijn rijgedrag veranderd is voor en na niet veranderd

eddy
Reply
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ikzelf rijdt ook met een RS van 77 en je verbruik ligt wel erg hoog. zelf doe ik 1 op 14/15 op korte stadsritten en 1op 20 op lange afstanden. Wel heb ik een paar dingetjes veranderd: geboord luchtfilter van een 79 RS, electronische ontsteking en een japanse bobine(zzr1100). Bovendien controleer/stel ik de carbs ieder half jaar synchroon. Misschien heb je er iets aan!
Greetz,
Roadcrew
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Is het niet handig om bij de man die het onderhoud heeft gedaan even te vragen wat er veranderd zou kunnen zijn? Hij zou wellicht meteen kunnen inschatten wat er gedaan moet worden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Eddy,

Een tip: Vervang de naaldsproeiers door nieuwe. Mijn ervaring is dat deze nogal snel slijten doordat de naald er tegenaan trilt. Controleer dan tevens of de naald in de juiste positie staat.
Dit is een investering van 9 euro die met de huidige benzineprijs snel terug verdiend is.

Met mijn RS van 81 rij ik 1:16 bij een snelwegrit en 1:20 bij rustig toeren.

Groet Rudi
Reply
Reactie van bezoeker 'eddy', geïmporteerd van het oude forum:

thx voor de tips ,ik zal eerst de naaldsproeiers vervangen
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Ik sluit mij aan bij de tip over de sproeiers. Mijn r100rs liep 1 op 14. Ik heb toen de naalden laten vervangen en nu haal ik 1 op 17!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)