Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu R100RT
Quote:een te grote accu monteren is geen goed idee.
de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken,
een heel klein beetje groter dan standaard is max.
een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt.
en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30
succes
De dynamo en de spanningsregelaar kunnen dit best bolwerken, alleen moet je langer rijden om de accu vol te krijgen. Een grotere accu heeft vaak een wat lagere inwendige weerstand en kan dus langer de benodigde startstroom leveren.
Reply
Quote:daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
ik droom er wel eens van, dat ik dat ook zou hebben
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
ik droom er wel eens van, dat ik dat ook zou hebben</blockquote>Ik hoop voor jullie dat Jasper het niet heeft gelezen.
Reply
Starten met de koppeling ingeknepen wil ook helpen, hoeft de versnellingsbak niet mee te draaien.

Pieter
Reply
Quote:Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper.

Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
Na 1 nacht op de lader zit er maar 12,8 V in, tenzij mijn DVM niet goed is.
Het groene oog is net zichtbaar..

De accu is verder getest in een garage en heeft nog 2/3 van de capaciteit en werd goedgekeurd door het testapparaat. Hij levert iets van 130-140 Amp CCA, 170 of 180 A is normaal bij deze accu, als hij nieuw is.
Reply
Als een volgeladen accu enige tijd los is van de lader is de rustspanning 12,8 V.
Reply
Quote:<blockquote>een te grote accu monteren is geen goed idee.
de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken,
een heel klein beetje groter dan standaard is max.
een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt.
en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30
succes
De dynamo en de spanningsregelaar kunnen dit best bolwerken, alleen moet je langer rijden om de accu vol te krijgen. Een grotere accu heeft vaak een wat lagere inwendige weerstand en kan dus langer de benodigde startstroom leveren.</blockquote>Ik rijdt vaak korte stukken in Dordt en Rotterdam.
Deze accu is nog vrij goed, merk ik. In mijn handboek zie ik foto`s staan van de regelaar, vermoedelijk heb ik een mechanische, die schijnt bij de framebuis te zitten, alleen staat er niet bij waar. Is dat achter de sierplaat of onder de tank??
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Als je vooral korte stukken rijdt is het geen wonder dat je accu problemen geeft, op korte stukken wordt niet bijgeladen wat er met starten uit wordt gehaald.

En de spanningsregelaar zit onder de tank.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een regelaar van een overheidsfiets geeft een halve volt meer door naar je accu.

Wordt hij beter geladen bij korte ritjes.

Groeten, Paul.
Reply
Quote:<blockquote>Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper.

Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
GEL-accu's moeten juist met een wat lagere maximumspanning geladen worden omdat boven de 13,4 volt er gasvorming optreedt waar ze niet tegen kunnen.

Zie bijvoorbeeld: http://www.venus.nl/accu/principe.htm
</blockquote>bedankt, ik zie in het artikel, dat er een speciale lader voor deze accu`s nodig is, die de laadspanning terugregeld boven de 20 graden. Die heb ik vast niet op mijn motor zitten. De tank moet er nog af om dit te controleren. Maar een temperatuursensor heb ik zeker niet. Ik ga me hier eerst op concentreren.

nogmaals bedankt voor het artikel.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)