Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu R100RT
Mijn accu van mijn zijspan is slecht aan het worden.
En dit type motor is al niet zo`n winterstarter. Er zit nu een gel accu in van VMF met extra startcapaciteit. Een maat groter dan de originele. Hij gaat nu moeizaam rond bij min 5 graden en slaat niet aan. Terwijl ik voor de vorst nog gereden heb.
Hij stond buiten en was door en door koud.
Als ik hem hier aan een normale lader zet, slaat de wijzer niet uit. Met een intelligente lader van de Lidl begint die wel wat te doen en kan ik na een nacht weer starten.
Ik wil nog een maatje grotere accu erin zetten, b.v. 44 Ah, maar ik begin me af te vragen of zo`n gel accu met oog wel geschikt is voor zo`n oude motor met ouderwets laadcircuit.
En ik vraag me af of het laadcircuit een grotere accu aankan, het lijkt me, dat het gewoon langer duurt, voor ie vol is.

[img]/import/photos/t5643s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Gewoon een lood/zuur accu erin.

Bij kwikfit oid een accu halen, bv uit een klein dieseltje.
Laden doet die wel, als het laadsysteem goed is, maakt niet uit of de accu nu groot of klein is.

Groeten, Paul.
Reply
Een gel-accu is vrij kritisch voor wat betreft de maximale laadspanning en ik vraag me af of jouw spanningsregelaar dat wel kan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Piet Bakker', geïmporteerd van het oude forum:

een dunnere olie in het motorblok,B.V. 0-30 mijn BMW R 100 RS starte op een winterrit naar de NOORKAAP zelfs bij - 22 op de normale accu,groet Piet Bakker
Reply
Quote:Een gel-accu is vrij kritisch voor wat betreft de maximale laadspanning en ik vraag me af of jouw spanningsregelaar dat wel kan.
Kun je dat uitleggen? Ik ben elecricien, die alleen geleerd heeft voor normale lood-accu`s.
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper.

Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
Reply
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
Reply
een te grote accu monteren is geen goed idee.
de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken,
een heel klein beetje groter dan standaard is max.
een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt.
en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:

Is de dynamo van de /5/6/7,s eigenlijk niet te klein? Volgens mij is een vermogen van 250-280 Watt aan de krappe kant, gezien de forse startmotor.
Daar komt een grote accu op kortere ritten sowieso niet mee vol.

Vriendelijke groeten,

PeterH

Reply
Quote:Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper.

Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
GEL-accu's moeten juist met een wat lagere maximumspanning geladen worden omdat boven de 13,4 volt er gasvorming optreedt waar ze niet tegen kunnen.

Zie bijvoorbeeld: http://www.venus.nl/accu/principe.htm
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)