Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vliegwiel lichter maken /7 serie
Achterliggende gedachte is dat de motor sneller oppakt in toeren, dus nog betere acceleratie. Topsnelheid is niet van belang, stoplichtsprintjes zijn veel leuker.
Dat die stationair onrustiger kan/zal lopen neem ik op de koop toe, zien het straks wel als alles gemonteerd is hoe een en ander zal reageren.
Reply
De massa-traagheid van de machine-mens combinatie is vele malen groter dan die van dat vliegwiel. Dus bij het rijden merk je er niets van dan alleen tussen je oren.

Waar je het wel zal merken is dat de motor stilstaand in zijn neutraal snel in toeren zal reageren op de gashendel.
Reply
Een vliegwiel kan naar mijn mening wel tijdelijk bijdragen aan een verhoging van het koppel. Als je onbelast gas geeft dan wordt er kinetische energie opgeslagen in het vliegwiel. Als je dan plotseling de koppeling loslaat dan komt deze energie vrij doordat het vliegwiel afgeremd wordt. Het maximum koppel wordt bepaald door het maximale koppel dat de koppeling slippend kan doorgeven. Slippend is dit waarschijnlijk wel minder dan wanneer de koppeling niet slipt. Zolang de koppeling slipt wordt een deel van de door het vliegwiel afgegeven energie omgezet in warmte.

Als je eenmaal rijdt zonder dat de koppeling slipt dan vlakt het vliegwiel de pulsering van het koppel dat door de zuigers geleverd wordt af. Dit afgevlakte koppel is daardoor veel lager dan de piek van het door de zuiger geleverde koppel, met name voor een 1-cylinder.
Reply
Grotendeels mee eens. Alleen zal bij een motor het koppel niet of nauwelijks beïnvloed worden door het vliegwiel.

Massatraagheid is hier het toverwoord. Neem bijvoorbeeld een ééncilinder. Tijdens de arbeidsslag zal energie geleverd worden aan het vliegwiel dat tijdens de drie andere slagen bij zal dragen aan een rustiger loop. Alleen bij een zwaarder vliegwiel zal het weer op snelheid brengen tijdens de volgende arbeidsslag extra energie vragen. Een lichter vliegwiel zal tijdens de arbeidsslag minder energie vragen maar tijdens de 3 andere slagen ook minder bijdragen aan een rustiger loop.

Volgens mij zal het uiteindelijk verschil nul zijn of is minstens te verwaarlozen.
Reply
Ik doe ook maar een duit: er zit naar mijn idee stationair draaiend (800-1000 rpm) al behoorlijk wat energie opgeslagen in dat zware vliegwiel.Op het moment van koppelen wil het toerental zakken, maar dat effect wordt verminderd door de door Jaap genoemde massatraagheid, of Adriaans opgebouwde kinetische energie, deze twee hebben een natuurlijk verband.En dat vergemakkelijkt het optrekken, dus in eerste instantie minder koppelingsslip/minder gas nodig.
NB: er kan behoorlijk wat energie opgeslagen worden in een vliegwiel, denk maar aan die speelgoedauto'tjes.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Tís nog steeds koud, kom nog niet aan sleutelen toe, werd het maar wat warmer, kan ik aan de gang en de bevindingen hier plaatsen, geduld is een schone zaak, nu straks maar hopen dat het resultaat naar mijn wens is.
Reply
Troost je, het wordt vanzelf warmer, en sleutelen met "kouwe klauwe" is ook geen feest. Jammer dat er geen verwarmde sleutels te koop zijn-gat in de markt?
Vliegwiel ziet er overigens mooi en professioneel uit!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)