Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vrijschakelaar
Reactie van bezoeker 'a.janssen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste,
ik krijg de motor niet gestart in de vrij stand, het groene lampje brand wel, trek ik de koppeling in dan start hij wel BMW R80/7 .1977
VR groet Jan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Om het startrelais te kunnen activeren met de startknop moet de startknop verbinding maken met massa. dit kan als de vrijstandschakelaar contact maakt en/of de koppelingsschakelaar.
Het fijt dat je met ingetrokken koppeling wel kunt starten betekent dat dit deel van de bedrading werkt. Het vrijstandlampje brand , dus ook de schakelaar werkt.
Dit zijn twee verschillende circuits welke "gekoppeld" zijn met een diode op de aansluitplaat in de koplamp.

Ik neem aan dat je vrijstandlampje uitgaat als je een versnelling inschakeld.
Dus is de diode de boosdoener. deze kun je even overbruggen om te zien of je dan wel kunt starten. is dat het geval, dan een nieuwe diode ir in.
Deze diode zorgt ervoor dat bij ingeschakelde versnelling en ingetrokken koppeling het neutraallampje niet gaat branden.maar alleen bij werkelijke neutraalstand van de versnellingsbak.

Dick B.
Reply
Reactie van bezoeker 'J.Janssen', geïmporteerd van het oude forum:

Dick Bedankt voor de reactie
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dick

Ik denk dat ik ook de diode moet vervangen daar bij mij het vrijstand lampje gaat branden als ik mijn koppelingshandle inknijp (met de motor in de versnelling).

Kun je misschien aangeven waar de diode zich op de centrale plaat bevind.

b.v.d. René
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

De diode zit op de verbindingsplaat in de koplamp. Er is één diode tussen de aansluiting Bruin/Geel (startknop en kopp.schakelaar) en Bruin/zwart. (vrijstandlamp en schakelaar)

Je kunt een 1A diode gebruiken b.v. 1N4002 , 1N4007 (het laatste cijfertje is een indicatie van de sperspanning, deze is altijd ruim genoeg voor een 12V installatie)
Te koop in elke electronicawinkel. Let wel op de aansluitrichting, de streep naar de bruin/zwarte zijde.

succes,
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Dick

Bedankt ik ga van het weekend even kijken

René
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)