10-28-2009, 11:00 AM
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Dick,
Voordat je aan de motor begint te schroeven zou ik eerst even een simpele test uitvoeren. Het mooiste is een flinke helling opzoeken waar je in de vrijstand ( wel contact aan maar motor uit ) naar beneden rijdt. Zijn de trillingen dan niet waarneembaar dan ga je een stap verder door in de vrijstand maar met draaiende motor hetzelfde te doen. Tijdens de afdaling kun je met het gas de door jou gewenste toerentallen uitproberen en voelen of de trillingen dan bij een bepaald toerental optreden. Blijft de zaak trillingvrij dan is de volgende stap gewoon rijden als altijd en pas nu is de versnellingsbak erbij betrokken. Op deze wijze verdeel je het probleem in 3 stukken en uit een van deze proeven zal blijken waar de trillingen vandaan komen. In plaats van een helling afrijden zou iemand de motor ook kunnen slepen op een stille weg. Nog een laatste tip. Hiervoor moet je met 2 man zijn. Zet de motor op de standaard, druk het voorwiel omlaag achterwiel komt vrij. Vul met blokken en wiggen de ruimte onder de motor vlak voor het achterwiel op zodat dit niet kan zakken. Start de motor en schakel door de versnellingen heen. De 2e man luistert nu met een grote schroevendraaier of een metalen staaf op verschillende plaatsen op het draaiende motor en zijn oor aan het andere einde. Zeker weten dat je er zo achter komt waar de trillingen vandaan komen.
Beste Dick,
Voordat je aan de motor begint te schroeven zou ik eerst even een simpele test uitvoeren. Het mooiste is een flinke helling opzoeken waar je in de vrijstand ( wel contact aan maar motor uit ) naar beneden rijdt. Zijn de trillingen dan niet waarneembaar dan ga je een stap verder door in de vrijstand maar met draaiende motor hetzelfde te doen. Tijdens de afdaling kun je met het gas de door jou gewenste toerentallen uitproberen en voelen of de trillingen dan bij een bepaald toerental optreden. Blijft de zaak trillingvrij dan is de volgende stap gewoon rijden als altijd en pas nu is de versnellingsbak erbij betrokken. Op deze wijze verdeel je het probleem in 3 stukken en uit een van deze proeven zal blijken waar de trillingen vandaan komen. In plaats van een helling afrijden zou iemand de motor ook kunnen slepen op een stille weg. Nog een laatste tip. Hiervoor moet je met 2 man zijn. Zet de motor op de standaard, druk het voorwiel omlaag achterwiel komt vrij. Vul met blokken en wiggen de ruimte onder de motor vlak voor het achterwiel op zodat dit niet kan zakken. Start de motor en schakel door de versnellingen heen. De 2e man luistert nu met een grote schroevendraaier of een metalen staaf op verschillende plaatsen op het draaiende motor en zijn oor aan het andere einde. Zeker weten dat je er zo achter komt waar de trillingen vandaan komen.