Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo , Ik heb een R80/7 met sinds kort (laatste 1000 km) een vreemde trilling in het blok. en het lijkt er op dat dit langzaam aan meer wordt. ook over een breder toerenbereik.
Ik heb de ontsteking gecontroleerd met een stroboskoop,OK, Carbs membramen vervangen en synchroon gesteld. kleppen gecontroleerd. luchtfilter vervangen.
olie en filter ververst van voor tot achter en gecontroleerd op vervuiling, niets vreemds, een beetje slijpsel op de magnetische pluggen.
moet ik vrezen voor drijfstang of krukas lagers ?? Wie heeft nog een idee ?
Alvast bedankt, Dick
Slipt de koppelingsplaat misschien? Kan ook vreemde trilling veroorzaken.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Zit je blok goed vast?
Chris
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Koppeling lijkt me vreemd, hij doet het ook bij rustig rijden 3e versn. 3000 tpm komt er weinig kracht op de koppeling.
Ik zal alle bevestigingsbouten nog eens natrekken.
Dank alvast.
Dick
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Hoe weet je zeker dat het trillingen uit je blok zijn.
Je zou ook kunnen denken aan je rijwielgedeelte wiellagers / onbalans wielen / of aandrijving cardanas / versn. bak .
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Rene
Daar dacht ik ook eerst aan, als het uit het rijwiel gedeelte komt zou dat m.i. moeten veranderen bij verschillende snelheden. andere versnelling met zelfde toerental b.v. zo ook de cardan, denk ik.
ook aan de versnellingsbak gedacht. daarom heb ik olie gewisseld, alles nauwkeurig nagekeken op metaaldeeltjes etc. het enige wat ik vond was wat slijpsel aan de magnetische aftapplug.
De wiellagers hetzelfde, dan zou m.i. dit moeten wijzigen bij verschillende snelheden.
ik heb de wielen op speling gecontroleerd.
Ik ga toch nog eens een ritje maken en zaken controleren
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Misschien een stomme vraag maar heb je de bevestigingsmoeren van de motor al bekeken? Als die los zitten gaat de boel ook trillen.
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:
Waar shijnlijk ligt het aan het eind lager in de versbellingsbak hier zit nl standaart een lager in met zes kogels die niet goed tegen de klappen van de cardan kan , ik zou hier liever niet te lang mee door rijden omdat zo het lager het lagerhuis kan beschadigen zodat er geen lager inpast zonder eerst het lager huis uit te kotteren en een ring in te draaien , ik zou aller eerst de vier bouten van de cardan los draaien om zo te voelen of de bak zwaar draait , verder wens ik je er succes mee .
Reactie van bezoeker 'Marius', geïmporteerd van het oude forum:
dit moet waar schijnlijk zijn , en aan het eind bedoel ik niet de cardan , maar de vier bouten van de kruiskoppeling om zo de as van de bak te draaien .
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Dick,
Voordat je aan de motor begint te schroeven zou ik eerst even een simpele test uitvoeren. Het mooiste is een flinke helling opzoeken waar je in de vrijstand ( wel contact aan maar motor uit ) naar beneden rijdt. Zijn de trillingen dan niet waarneembaar dan ga je een stap verder door in de vrijstand maar met draaiende motor hetzelfde te doen. Tijdens de afdaling kun je met het gas de door jou gewenste toerentallen uitproberen en voelen of de trillingen dan bij een bepaald toerental optreden. Blijft de zaak trillingvrij dan is de volgende stap gewoon rijden als altijd en pas nu is de versnellingsbak erbij betrokken. Op deze wijze verdeel je het probleem in 3 stukken en uit een van deze proeven zal blijken waar de trillingen vandaan komen. In plaats van een helling afrijden zou iemand de motor ook kunnen slepen op een stille weg. Nog een laatste tip. Hiervoor moet je met 2 man zijn. Zet de motor op de standaard, druk het voorwiel omlaag achterwiel komt vrij. Vul met blokken en wiggen de ruimte onder de motor vlak voor het achterwiel op zodat dit niet kan zakken. Start de motor en schakel door de versnellingen heen. De 2e man luistert nu met een grote schroevendraaier of een metalen staaf op verschillende plaatsen op het draaiende motor en zijn oor aan het andere einde. Zeker weten dat je er zo achter komt waar de trillingen vandaan komen.