Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rijden, leren en dan (hopelijk)ervaring: afstellen+ opwaarderen BMW R80/7
Reactie van bezoeker 'Maarten1979', geïmporteerd van het oude forum:

Gisteren bij Bas van Wijk in Alphen a/d Rijn geweest, nieuwe voorvorkveren+nieuwe voorvorkkeeringen+ nieuwe achterveren op de bestaande koni's en een nieuw balhoofdlager.

Aanrader!!!! wel een investering van € 580,-

Had ze graag besteld bij de Hobbyist maar zelf monteren begin ik absoluut niet aan,vandaar.

En als ik weer genoeg gespaard heb dan wil ik ontsteking,kleppen,carburateurs (laten) af stellen en alle gaskabels laten vernieuwen.

Volgens mij kan de afstelling veel beter, zelfs voor een boxer trilt ie aardig denk ik bij verschillende snelheden.

Zijn er hier BMW boxer rijders/liefhebbers die de BING vacuum-carburateurs op gehoor kunnen afstellen? Ik spreek namelijk wel eens mensen die zeggen dat het MOET met een vacuum meter en er zijn oud-gedienden die zeggen dat ze dat niet nodig hebben.

Ik heb een R80/7 met contactpuntjes, zijn die types beter op het gehoor af te stellen?

Ik zou het heel graag leren. Ik hoor het graag!

Reply
Zonde dat je het niet zelf wil/kan doen want de dingen die je noemt zijn echt heel erg makkelijk. een nieuw setje voorveren en nieuwe achterveren kostte mij 110 euro incl nieuwe olie. keerringen iets van 12 euro. geen idee wat een balhoofd lager kost maar zal wel geen 450 euro zijn.....

ik heb een vacuum meter direct uit engeland gekocht ( scheelde nogal ) en afstellen daarmee is ook niet zo moeilijk Smile

moraal van het verhaal, zelfs ik kan het eea zelf doen aan de motor dus hij is redelijk "hufter proof "

Veel plezier met je motor in ieder geval!

Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Zelf heb ik uit nieuwsgierigheid zo'n vacuummeter in elkaar geknutseld zoals Bep van Malde op zijn site heeft. Het bleek dat ik er op het gehoor niet ver vanaf zat, te weinig zelfs om eigenlijk zo'n ding nodig te hebben... Weer wat geleerd. Oh ja: Ik HAD een r50/2 nu een r100 met ural en een r80g/s. Het rijdt als een zonnetje...
Lei.
Reply
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, ik heb ook zo'n zelf bouw ding, werk prima, stel er mijn 90s en 100RS mee af. Ik woon in Den Haag , als je in de buurt woont wil ik je best helpen.

Groet Robbert
Reply
Reactie van bezoeker 'hugo pellinkhof', geïmporteerd van het oude forum:

Een R90-s heeft volgens mij een Dell-Oro schuifcarburateur(38 mm).Hoe sluit je daarop de synchroontester aan?
Reply
Carburateurs wel of niet op gehoor afstellen:

Het kan, vooropgesteld dat het niet zo zuiver is als met meters, rij sinds 1981 op dezelfde BMW(R75/5), inmiddels her en der aangepast voor een sportief karakter/rijgedrag.
Degene van wie ik de motor destijds kocht, deed dit alles ook op gehoor en gevoel, carburateurs kun je prima per kant op gehoor afstellen, alsmede het stationair toerental.
Het is een kwestie van ervaring en feeling, kom je een heel eind mee en weten waar je wel en niet aan moet draaien en waarom.
Heb hier in het verleden ook al hele discussies over moeten voeren met mensen die zeggen dat dit niet kan, je moet hem afstellen met meters en dan wordt je eigenwijs en opstandig.
Maar het kan dus wel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

aansluiting op 90s: zie foto

[img]/import/photos/p34532s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

ik wil het je wel leren geef je telefoon nummer maar.woon in reeuwijk
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten1979', geïmporteerd van het oude forum:

Reeuwijk is een eindje weg maar wel een uitdaging natuurlijk. Ik woon in de noordoostpolder, Ens...vlakbij Emmeloord

Ik ben normaal wel bereikbaar via 06 21 883166, wat rij jij zelf?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)