Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Axiale speling tuimelaars is nu NUL, toch luide TIK
Rik, je maakt het je te moeilijk.

De voet van een cylinder is zo sterk dat kromtrekken nauwelijks aan de orde is. Gewoon een verse orginele pakking en montage met de juiste spanning vastzetten is voldoende. Juist met (teveel) kit enz. zorg je voor vestopping van div kanalen.
Gewoon weer monteren zoals ooit in de fabriek met de juiste momenten en hij loopt weer als een speer. Er rijden ontzettend veel oude en nieuwe auto`s / motoren rond waar de boel gedemonteerd en daarna weer gemonteerd is. Het beste is; nieuw met garantie . Een goede 2e is domweg de fabriek immiteren en alles goed en netjes repareren. Angst is een slechte vriend. Mijn R 60/2 heb ik al 36 jaar en div. malen gewoon open gemaakt om het een en ander te controleren. Ik rijd nog steeds met dezelfde zuigers en cyl. koppen en geen druppie olie onder de motor.
Gr. en succes,
Ab
Reply
Hallo Ab,

Ik ben al bijna over de koudwatervrees heen. Alleen jammer dat ik nog steeds geen garage heb (gelukkig wel een afdak).

Vraag me alleen nog twee dingen af:
- is een klepveertang een uitkomst of is een lijmtang met een busje een optie?
- wat is de "truc" om de cilinder weer terug over de zuiger te schuiven? (er wordt gesproken over slangklemmen en reguliere zuigerveertang)?

Reply
Zonet al een topic gevonden over het verwijderen van klepveren:

http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4444

Alleen nog ff kijken of ik zelf een tang maak of eentje bij de handel vandaan haal.

gr,
Rik
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Zonet al een topic gevonden over het verwijderen van klepveren:

http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4444

Alleen nog ff kijken of ik zelf een tang maak of eentje bij de handel vandaan haal.

gr,
Rik
Rik. ik heb nog wel zo'n ding liggen, kan je van me lenen.
Ik woon in het zuiden van het land in de buurt van Den Bosch.
Je kunt me bereiken onder: hiermetdietang(ed)messerschmitt.nl

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum:

al vaak cilinders los gehad, bij weer moteren, wat olie overal aanbrengen, en zuiger in cil schuiven, als je de eerste zuigerveer tegenkom, heel lichjes drukken en met klein schroevendraaiertje rustig in gleuf drukken, dan floept hij over de eerste heen en dan volgende op zelfde manier, met beleid kom je er, en logisch/technische denkkracht

succes
Reply
Hallo Chris,

Bedankt voor het aanbod. Ik ga eerst eens kijken of marktplaats nog een exemplaartje heeft liggen. Daar ook al geboden op een schroefmaat, scheelt veel centen.
Komende weekenden helaas geen tijd om verder op te pakken. Zal eind oktober worden helaas.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Rik, er staan er nog twee op ook op de MP.
Ik heb even gezocht op "klepverentang".
Niet te duur ook dacht ik.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb zojuist inderdaad gereageerd op ene van 30 euro (nieuw).

greets

Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

We zijn weer een tijdje verder en het weer laat nu toe om 1 en ander te demonteren.

Tijdens de demontage geen gekke dingen gezien: geen geboken veren, kleppen zien er onbeschadigd uit, en geen speling op de zuigerpen.
Afgelopen maand dan toch maar beide koppen ter revisie aangeboden.
Tussendoor van de week de zuigerkoppen met een Dremeltje ontkoold. Nu zie ik dat 1 van de 2 zuigerkopuitsparingen (hoe het dat in het echt?) van de rechterkant (de "tik" cilinder, uitlaatkant) aan de buitenrand enigzins gebutst is !

Heeft iemand misschien een vermoeden waar dit nu door komt. Ik kan me niet voorstellen dat de uitlaatklep tegen de zuigerkop heeft staan te tikken, hoewel de klepveer 1 milimeter korter was dan de fabrieksopgave (45 ipv 6). Maar dat waren de andere veren ook.

[img]/import/photos/p36370s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:

misschien staat de timing net niet goed, krukas tov nokkenas?
zijn er andere klepschotels of veren gebruikt.
kan me niet voorstellen dat als je 1milimeter kortere klepveer gebruikt dat de klep dan al tegen de zuiger aan loopt.
ik denk dat bmw zich ruim indekt met haar tolranties.
2 mm afstand van zuiger tot klep word al gebruikt voor race of sportmotoren
dit is eenvoudig te controleren met klei op de zuiger te leggen en even ronddraaien.
controleer voor de zekerheid alles even , misschien was er wil iets met je cilinderkop.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)