Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Licht brand gedeeltelijk
Dag allen,

Heb ik mijn R100RS eindelijk goed aan het lopen dient meteen het volgende probleem zich aan.

Ineens brand het licht van mijn motor maar gedeeltelijk.

Stadslicht, de eerste stand van de lichtschakelaar werkt
Dimlicht, tweede stand van de schakelaar werkt niet, alles gaat dan uit.
Grootlicht, zelfde stand van de schakelaar en de grootlichtschakelaar naar boven, geen licht.
Seingrootlicht, alleen de koplamp brand, achterlicht niet.

Gister tijdens de proefritten werkte alles naar behoren. Toen ik later weg wilde voor een fijn ritje, dat wil je dan toch, deed het licht het niet meer...

Heeft iemand enig idee waar te zoeken. Er zit een relais in de koplamp dat hoor ik niet klikken. Helaas kon ik niks zien omdat het te donker was. De zekeringen lijken heel.

Wie heeft er verstand van elektriek en weet waar ik moet gaan zoeken...

Ernst-Jan Die het wel jammer vind dat ik en mij RT nog geen hechte band hebben blijkbaar...
Reply
EJ

het door jou genoemde relais zou ik zeker inspecteren als ook de contacten / aansluitingen die zouden best hier en daar eens gecorodeerd kunnen zijn en of gedeeltelijk los.
Op onderzoek uit dus, laat het ons ff weten wat je hebt gevonden
Reply
Nou nee kon niet echt iets vinden. Alle aansluitingen zien er keurig schoon uit. Ik had wel wat bedenkingen bij de kabelboom, die is opgeknapt. Onderzoek na demontage leerd dat dit vakkundig is gedaan. Ik heb de schakelaar zelf wel onderzocht ook. Helaas sprong het veertje met bijbehorend kogeltje de tuin in. Het was eerst even heftig vloeken. Daarna even rust nemen en daarna systematisch zoeken. Het veertje en het kogeltje zitten nu weer netjes op hun plek. De schakelaar is keurig schoon nu en werkt naar behoren. Nu eerst alles weer netjes aansluiten dan kijk ik verder. Het relais klapt wel af en toe om en dan brand het licht. Dat gebeurde ook als de motor onaangeroerd stond. Ook rommelen aan kabels maakte geen verschil. Zelfs sytematisch alle kabels een voor een beroeren leverde niets op... Misschien dat nu de boel werkt omdat het inwendige van de scahkelaar mooi schoon is?? Morgen meer!
Reply
Ok gevonden, het relais was de boosdoener.

Ik heb nog wel een vraag, na het nieuwe relais te hebben geplaatst gaat bij stand 1 van het contact nu ook groot licht branden??? Volgens mij is dit toch de parkeerlichtstand?!
Reply
stand 1 (van het contactslot) hoort inderdaad het parkeerlicht te zijn.
Kijk eens goed naar de opschiften op het nieuwe en oude relais. Er zijn relais met hetzelfde nummer maar verschillende inhoud in omloop. Vergelijk de penaansluitingen nauwkeurig.

Reply
Tja...het leek het juiste relais. Helaas had het 2x contact nr 87 ipv 1x 87 en 1x 87b. Er is dus een constante doorverbinding die er niet hoort te zijn behalve als Dimlicht wordt ingescakeld. Ik heb het oude relais schoongemaakt van binnen en het werkt nu weer. Ik heb maar meteen een nieuw besteld!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)