Een beetje mosterd na de maaltijd, maar toch een reactie op dit draadje. ik ben in elk geval een ervaring rijker, en misschien dat iemand er zijn voordeel mee kan doen.
Had ook een stuiterende voorvork, en als ik het met wijsheid achteraf nakijk in mijn logboek inderdaad na het wisselen van: een ACHTERBAND. Symptoom: voorvork begon te stuiteren bij ca, 110-120 Km/h. Het leek op het ene wegdek erger dan op het andere. Dus expirimenteren met zo ongeveer alles wat aan de vork gedaan kan worden. Niets hielp, Enige voordeel: vork heeft nog nooit zo goed geveerd.
Dit duurde tot gisteren. Toen heb ik mijn voorband laten controleren op onbalans.
Dit bij een motorbandenspeciaalzaak, de banden waren er oorspronkelijk door een motordealer omgelegd en gebalanceerd. Voorband: niets aan de hand.
In de bandenspeciaalzaak werd met nadruk gesteld dat als er een onbalans ACHTER is die er aan de VOORKANT uitkomt.
Dit leek me sterk, maar toch laten controleren.
Conclusie: 120 gram onbalans en loodjes op de verkeerde plek.
Dit is gecorrigeerd en mijn probleem is over. Er stuitert helemaal niets meer.
Ik van blijdschap, dat dan weer wel.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Je hoort wel vaker dat het niet nodig zou zijn om het achterwiel te balanceren. Ik weet niet waar dit op gebaseerd is, maar ben er van overtuigd dat het wel degelijk nodig is, je voelt het verschil direct.
Wat betreft slip stick van de voorvork of Losbrechmoment zoals de Duitsers zo mooi zeggen: hierop hebben de keerringen heel veel, bij twijfel vervangen door nieuwe, zo duur zijn ze niet. Ik heb zelf jarenlang getobd met een slecht aansprekende voorvork, het leek vaak dat er iets klemde. Nieuwe keerringen gemonteerd en voila, een zeer soepel verende voorvork.
Groeten,
Ton
Inderdaad, stick slip kan een probleem zijn met voorvorken. Had verleden jaar keerringen al vervangen. Gestuiter niet over. daarna de viltringen van de stofrubbers in een siliconensmeermiddel gezet in plaats van de gebruikelijke olie.
Liepen soepeler over de vorkpoot, en alle beetjes helpen.
Probleem was er nog steeds, alleen sprak de vork mooier aan dan voorheen.
Het gestuiter was pas weg na het balanceren van de achterband. Wat me opviel was dat het bij Robbert-die dit draadje gestart is-, blijkbaar ook begon met een nieuwe band.
Helaas kan ik niet teruglezen of zijn probleem opgelost is en wat de oorzaak was.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Ondanks dat het topic 2 jaar geleden gestart is toch ook mijn ervaring over het stuiteren van mijn voorvork (R65 van 1986) meedelen.
Na een bandenwissel 2 jaar geleden is er voor een Metzeler Lasertec (made in Brasil) omgegaan. Er moest meer dan 80 gram balanceerlood komen om de boel uitgebalanceerd te krijgen. Had tegelijk een stuiterende voorband tussen 55 en 80 km/h. Lager en hoger niet hinderlijk of merkbaar. Ook liep de band langzaam leeg. Een binnenband laten monteren en het leeglopen was over.
Een maand geleden weer een bandenwissel (na 24000 km) en nu een Bridgestone BT45 er om laten zetten. Al het lood kon weg en de hobbel was over.
Volgens mij is de Braziliaanse kwaliteit knudde.
Het zal wel geen toeval zijn, want bij mij lagen er ook Metzelers (made in Brazil) voor en achter om. Achter een onbalans van 120 gram, die ook nog eens niet goed gecorrigeerd was.Voor was OK.
Heb altijd Metzeler gereden, maar met zo,n grote variatie in kwaliteit twijfel ik.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Ik heb sinds drie weken ook een Metzeler gemonteerd voor en achter.. ben er niet echt heeeeel gelukkig mee. Ik heb altijd Contie's gehad K112 en de RB voor op... ik heb nu spijt dat ik de Metzelers heb.. het voor wiel is erg stuiterend.. en de band maakt lawaai... als je de motor iets laat slingeren voel je het profiel in je stuur... als deze banden op zijn ga ik weer lekker naar contie's...
Frans...
Ik ben dit draadje 2 jaar geleden gestart. Inmiddels hab ik een tweede R80RT gekocht en die opgeknapt. Aangezien ik daar nu het meeste op rijd heb ik het achterwiel van de R80RT met de probleem voorvork omgewisseld. OP dat achterwiel zat een zo goed als nieuwe achterband.
Nu lijkt het erop alsof op mijn probleem motor het gestuiter over is en soms heb k het idee dat mijn "nieuwe" motor het probleem ook (een beetje) heeft.
Terugkijkend is het probleem opgetreden vlak nadat ik een nieuw achterband heb laten monteren. Ik had nooit gedacht dat het achterwiel de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, maar bij het wisselen van het achterwiel lijkt het probleem mee te verhuizen.
ik zal de wielen eens terugzetten en kijken of het probleem mee verhuisd.
Reactie van bezoeker 'Cas', geïmporteerd van het oude forum:
Met mijn kawa gt550 heb ik hetzelfde probleem (gehad). Tot ik een paar weken terug een sloper erbij kocht omdat daar een goede uitlaat op zat. Daar had ik een klein stukje op gereden en die reed wel strak, geen stuiteren of slingeren. Nav dit topic verdacht ik ook de voorvork of balhoofdlagers maar als ik de motoren vergeleek kon ik eigenlijk geen verschil voelen in werking van de vork. Beide vorken hebben dezelfde mate van stick slip zo op het gevoel. Omdat het achterwiel genoemd werd als mogelijke oorzaak heb ik eerst die uitgewisseld. Dat gaf geen verbetering. Andere verdenkingen waren de achterveren en het voorwiel. Eerst het voorwiel gewisseld omdat dat het minste werk is. En voila! Geen geslinger en gestuiter meer. Ik moet het nog uitproberen maar ik verdenk de voorwiel lagers van mijn originele voorwiel nu. Zal die eens vervangen en dan het wiel terug monteren.
Reactie van bezoeker 'Harold', geïmporteerd van het oude forum:
ken het probleem, maar naar lang zoeken bleek dat het voorwiel opnieuw te moeten ballanceren. Maar nu met het handje. bij kwik fit doen ze dit.
Probleem gelijk weg.
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Robert,
Ik bevind mij elke dag op de A4 richting Maasland vice versa en ben benieuwd hoe je laatste bevindingen zijn. Ik heb namelijk ook last met mijn R80rt uit '90 van slip-stick en ben even als zovelen opzoek naar een passende oplossing.
René