En is de kroonplaat van een R80RT exact dezelfde maat?
@Arno
Nu ik dit gezien heb, weet ik niet of het zo'n strak plan is om het zelf te maken. Ik kan op zich een tekening omzetten in een DXF bestand en laten snijden uit plaat, en zuiver ook, maar het problem zit in de poot-klemmen. Die moeten exact op maat, en bovendien zuiver haaks op de plaat. Dat krijg je niet voor elkaar met laswerk. Die Amerikanen hebben dat ding inderdaad zo te zien met een CNC machine uit massief gefreesd. Dat vereist een 3-d DXF uit AutoCad o.i.d. En een bedrijf die dat tegen een vriendelijke prijs wil doen. En die zijn er niet, die machines zijn gemaakt om grote aantallen te produceren. Ik heb een mailtje gestuurd of het ding nog leverbaar is (zag het zo gauw niet op hun site) en ik verwacht binnenkort wel antwoord. Misschien kunnen we er een stel tegelijk bestellen?
Ik vind dit een aardig vervolg op het onderwerp.
Ik heb zeker belangstelling voor die sterke bovenste kroonplaat. Als die geschikt voor mijn type BMW is.
Groeten,
Reyer Blankevoort R80 1985 (met s-kuipje)
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Het setje van de foto van Hansl is helemaal niet zo sterk.
De rugplaat is geschat 10mm dik en ook nog verzwakt door de boringen die ze hebben aangebracht.
De meeste kracht op een kroonplaat komt in de axiaalrichting van de vorkpoten tijdens remmen, de torsiekrachten tijdens het sturen worden radiaal afgesteund door de driehoeks constructie.
Deze kroonplaat zal door de zwakke rug doorbuigen als een rietje.
Dit is een amateuristisch modisch hobbyding.
ik denk dat de originele kroonplaten sterker en stabieler zijn.
Deze heeft minimaal verstevigingsruggen nodig zo dik als de klemstukken zelf.
Chris
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Dit ziet er heel wat beter uit, maar Bakker weet dan ook wel waar het over gaat.
Ik denk dat de onderkant nog hol is uitgefreesd voor gewichtsbesparing.
Een koker heeft 85 procent van de buigstijfheid van een massief profief van dezelfde afmetingen.
Of 10mm genoeg is relatief, denk aan de lengte, het aangrijppunt e.d.
Ik persoonlijk denk dat de kroonplaten van onze oude boxers meer dan sterk genoeg zijn voor de toepassing, het zijn tenslotte ook geen racers.
Ook zal een stijvere kroonplaatconstuctie niet veel oplossen voor wat betreft het slip-stick effect.
Deze heeft een heel andere achtergrond, c.q. oorzaak.
Chris