Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuiterende voorvork
hallo Chris, jouw omschrijving van Slip-stick spreekt mij aan en ben er bijna van overtuigd dat dit het klapperen in rijrichting van voorvork/as van mijn R90S zou kunnen veroorzaken. jij spreekt dan van een "teflon-Dope", zou je voor mij als 'leek' iets preciezer kunnen zijn door uit te leggen wat ik dan moet / kan doen? alvast bedankt voor je uitleg, gr. Baksteen
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hallo Chris, jouw omschrijving van Slip-stick spreekt mij aan en ben er bijna van overtuigd dat dit het klapperen in rijrichting van voorvork/as van mijn R90S zou kunnen veroorzaken. jij spreekt dan van een "teflon-Dope", zou je voor mij als 'leek' iets preciezer kunnen zijn door uit te leggen wat ik dan moet / kan doen? alvast bedankt voor je uitleg, gr. Baksteen
Is goed, kom ik morgen even op terug, als ik wat meer tijd heb.

Groeten: Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Robbert,
je kan proberen één binnenpoot te verdraaien en dan met een glasplaat en klok checken of de poten dan meer parallel lopen. als dit niet helpt dan het grovere richt werk zoals beschreven in het verhaal van duane proberen. Het probleem zit dan in de bovenste en onderste poothouders en die ga je richten. Vooral de bovenste kroonplaat is veel te dun uitgevoerd en daardoor flexibel. De R45 en 65 hebben vreemd genoeg een veel betere kroonplaat en dat is één van de redenen dat deze boxers strakker sturen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hallo Chris, jouw omschrijving van Slip-stick spreekt mij aan en ben er bijna van overtuigd dat dit het klapperen in rijrichting van voorvork/as van mijn R90S zou kunnen veroorzaken. jij spreekt dan van een "teflon-Dope", zou je voor mij als 'leek' iets preciezer kunnen zijn door uit te leggen wat ik dan moet / kan doen? alvast bedankt voor je uitleg, gr. Baksteen
Teflon dope is een toevoeging die je aan olie kunt toevoegen om de smerende eigenschappen te verbeteren.
Dit zou het slip-stick effect kunnen verminderen aangezien de vork dan soepeler zou veren.
Met name het aanloop moment zou kunnen verminderen.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik zit er wel aan te denken.
Zaak is de vork zo soepel mogelijk te laten glijden, dit kun je bereiken door de aanwijzingen van Duane te volgen.
Keerrringen spelen ook een rol deze kunnen erg vervelend.
Ik gebruik altijd Molykote 55 om keerringen te smeren.
Dit spul verlaagd de wrijving van een keerring.
Alles wat de vork soepeler laat lopen is meegenomen, echter zoals al eens gezegd, weg gaat het nooit, slip stick is exclusief ingebouwd in een telescoopvork.

Chris
Reply
Quote:Robbert,
je kan proberen één binnenpoot te verdraaien en dan met een glasplaat en klok checken of de poten dan meer parallel lopen. als dit niet helpt dan het grovere richt werk zoals beschreven in het verhaal van duane proberen. Het probleem zit dan in de bovenste en onderste poothouders en die ga je richten. Vooral de bovenste kroonplaat is veel te dun uitgevoerd en daardoor flexibel. De R45 en 65 hebben vreemd genoeg een veel betere kroonplaat en dat is één van de redenen dat deze boxers strakker sturen.
Zijn er geen aftermarket kroonplaten? Of passen die van de r45 en 65 ook op andere types zoals de R90S en de R100RS? Als ik zie wat voor'n stukje blik op de RS zit en dat met zo'n kuip.
Reply
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:

Is het een idee om die kroonplaten dan maar zelf te maken, lasersnijden uit een hoogwaardige staalsoort van de juiste dikte? Zijn er wellicht maatschetsen ergens te vinden?
Reply
Quote:Is het een idee om die kroonplaten dan maar zelf te maken, lasersnijden uit een hoogwaardige staalsoort van de juiste dikte? Zijn er wellicht maatschetsen ergens te vinden?
Ik hou me aanbevolen.
Reply
Ik wil wel een en ander uitzoeken, vind ik interessant genoeg. Heb ik alleen zo'n bovenste kroonplaat even nodig, om de maat exact over te nemen. Heeft iemand die ter beschikking? Zijn er, afgezien van die genoemde R45 en R65 nog verschillen in de diverse bouwjaren? Krijgen we wellicht problemen met de dan kortere beschikbare draadlengte voor de kroonmoeren als de plaat wat dikker wordt? Aangepaste moeren wellicht? Ik zal zelf alvast eens kijken bij mijn eigen /7, maar reacties zijn welkom.
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

http://www.pbase.com/image/27078952
deze wordt gemaakt door BMW dealer San Jose in California. Ik heb van dezelfde fabrikant een extra brug op de mijn import RT zitten die de bovenkant van de onderpoten stabiliseert. Deze bovenste poothouder op de foto is op een CNC machine gemaakt.
Reply
Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum:

Helemaal mooi! Hobbyist verkoopt dit niet, geloof ik?

[img]/import/photos/p35716s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)