10-04-2009, 09:40 PM
Reactie van bezoeker 'willem ', geïmporteerd van het oude forum:
heb je wel eens aan dikere olie gedacht
stuiterende voorvork
|
10-04-2009, 09:40 PM
Reactie van bezoeker 'willem ', geïmporteerd van het oude forum:
10-06-2009, 11:40 AM
Helaas,
ook het terugplaatsen van de originele veer lost het probleem niet helemaal op. Het is wel minder/anders. Het lijkt nu alsof de voorvork niet meer in resonantie komt zoals voorheen, maar dat heeft alles te maken met de slappe veren die er nu inzitten in combinatie met de snelheid. Misschien ben ik een zeur en verwacht teveel van deze wat oudere techniek, misschien hoort het wel. Ik heb immers geen tweede motor om te vergelijken en bij dagelijks gebruik corrigeer je zelf steeds meer. Pas na enkele weken niet rijden (bv de kerst of zomervakantie) vallen je dingen op die je voorheen niet opmerkte. Uit de diverse reacties zie ik nog 1 mogelijkheid, namelijk de keerringen vervangen. Als het de keerringen zijn, dan is het misschien erger geworden bij het plaatsen van de nieuwe originele keerringen vorige maand doordat ik die niet voor de montage van een beetje olie heb voorzien. Zou het kunnen zijn dat de keerring op de binnenpoot te droog is? Groet, Robbert.
10-06-2009, 02:49 PM
Reactie van bezoeker 'Maarten1979', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb pas een uitgebreide uitleg gehad na het vervangen van mijn voorvorkveren +oliekeerirngen en de achterveren: enige vorm van slipstick bij boxers met dit type voorvork zou niet te verhelpen zijn. Als ik mijn R80/7 op de bok zet zegt de voorvork "kloink" , schijnt daar ook mee te maken hebben, ik ondervind in het rijden geen hinder van dit euvel. Niet dat je er wat aan hebt, maar het zet mij aan het denken over de effecten van de combi bouwjaar,soort voorvork,veren en voorvorkolie. succes
10-06-2009, 10:26 PM
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jongens, Het blijft natuurlijk oudere techniek he. Vooral de oudere modellen krijg je niet geheel plakvrij. Maar als je met wat kleine, relatief eenvoudige ingrepen het totaal resultaat wat kunt verbeteren is dat gewoon altijd meegenomen. Mijn motor (r100rt mod. '79) kocht ik in behoorlijk deplorabele staat. (Gezien m'n ombouwplannen ook niet zo heel erg). Het totale binnenwerk van de beide voorvorkpoten was tot op de draad versleten. (Geen wonder dat íe zo lekker diep inveerde, dempen deed íe gewoonweg niet!) Ondertussen is het volledige binnenwerk vernieuwd. (de keus om toch voor progressieve veren te kiezen was eigenlijk meer om de veerweg bij flink remmen wat in te korten. Maar dat is niet meer dan een keus). Alles werkt nu weer zoals het bedoeld is. En ondanks de verbeterde keerringen plakt 'ie toch nog wel wat hoor. Kan het dan niet nog beter? Ach, waarschijnlijk wel, maar ik heb geen zin om er een andere voorvork in te zetten die er niet in hoort. Wat dat betreft "hoort" het voor mij ook een beetje bij de charme van een 30 jaar oude motor. En dat is voor mij, (en voor de meeste mensen hier op dit forum denk ik), toch de belangrijkste reden dat we zo graag op onze oude machines rijden, en er anderzins mee bezig zijn. Groetjes, kees. [img]/import/photos/p34571s.jpg[/img]
10-07-2009, 12:17 AM
Kees,
Wat heb je vernieuwd of wat heb je behouden? En heb je dat met nieuw of ruil materialen gedaan? Dat je de pakkingen en olie vernieuwd lijkt met logisch. verder heb je de "demper", de buis met gaatjes, veertje en ringen erop. In mijn sleutelboek staat dat je die set niet uit elkaar moet/kunt halen. Daarna houd je niet veel meer over dan de onderkant (glijbus) en de bovenkant (standpijp?) Ik zie er (financieel) tegenop om alles te vervangen, zeker als ik niet weet waar nu eigenlijk de oorzaak zit.
10-07-2009, 02:47 PM
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Robbert, Inderdaad, als het niet echt nodig is de demper (de stang met de gaatjes, veertjes en de ringetjes er omheen), (liever) NIET! demonteren. Het uit elkaar halen van het spul is niet zo moeilijk, maar het weer monteren ervan des te vervelender. Eigenlijk heb je hier echt een stukje speciaal gereedschap nodig. Deze heeft een dealer als het goed is wel. De moeilijkheid zit erin dat je de 3 schraapveertjes bovenin de demperstang weer keurig ingedrukt moet monteren in de binnenpoot. Nu is dat niet zo erg, maar je moet dan wel eerst langs een paar cm. schroefdraad aan de binnenkant van die binnenpoot. Affijn, mij lukte het niet. (de veertjes zijn ook nogal teer). De dealer echter had wel het benodigde gereedschap. Zelfs hij noemde het weer monteren van de demperstang een nogal "delicaat" klusje. Hij zal er ook wel even mee bezig geweest zijn, want voor het monteren alleen werd al 60 euro gerekend.... Twijfel je echt aan het demp gedeelte, raadpleeg dan zeker eerst iemand die beter bekent is met deze materie. (En vooral VOOR je alles begint te demonteren.) B.v. een dealer. Hou hierbij in het achterhooft dat de oudere typen voorvork eerder aan de wat slappe kant zijn dan aan de straffe kant. Meestal valt het allemaal wel mee!! In mijn geval was zeker duidelijk dat er bijna geheel niet meer werd gedempt. En dat klopte ook. De eind aanslag rubbers voor het inveren waren bijna vergaan, die voor het uitveren niet eens mee te vinden. En een forse hoeveelheid prut (lees vergane rubber kruimels). In 1 poot zat een glijring volkomen vast. (en blijkbaar was dat al even zo). in de andere poot was een rubber afsluitring achter een glijring helemaal scheef, en al door de midden gesleten. 1 draadeind aan de onderkant van een demperstang was afgebroken en maar aan 1 rondje schroefdraad vast. Lekkage van vorkolie waar het maar kon. Dat soort werk. Het gedrag van de voorvork is nu niet meer te vergelijken met zoals het was. Maar nogmaals, in het geval van mijn motor was het wel heel slecht allemaal. Bedenk dat voor een aantal onderdeeltjes, ( bovenste oliekeringen in de onderpoot, stoprubbers zowel ingaand als uitgaand) het demonteren van de demperstang ook niet nodig is. Mocht het echt wel nodig zijn, probeer het dan 1x goed te doen, gebruik dan in ieder geval wel nieuwe onderdeeltjes. De meeste deeltjes zijn gewoon slijtage delen. Tuurlijk kost het wel wat, en is het alles bij elkaar best wel een klusje, maar de winter staat weer bijna voor de deur, dus wat let je. Groetjes, kees.
10-09-2009, 11:32 PM
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Ik heb pas een uitgebreide uitleg gehad na het vervangen van mijn voorvorkveren +oliekeerirngen en de achterveren: enige vorm van slipstick bij boxers met dit type voorvork zou niet te verhelpen zijn.Die kloink is op te lossen door de kunststof (nylon?) bus helemaal onderin de vorkpoot te vervangen. En wat betreft die stuiterende vork: het is al eerder genoemd, maar is je voorwiel goed uitgebalanceerd?
10-10-2009, 10:08 AM
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Robert om het voorwiel probleem helemaal uit te sluiten zou je een wiel kunnen lenen van iemand anders, Kijken wat er dan gebeurd en dan verder zoeken succes
10-29-2009, 12:50 AM
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo beste BMW vrienden. helemaal aan het eind van dit epistel nog een naschrift. Op m'n R 60/5 had ik zachte voorveren zitten, het machien dook helemaalomlaag als ik remde. De vertikale speedwobbel bij 70 km/h ken ik en treedt inderdaad liefst op rijdend op een spiegelgladde macadam weg. Het trad op als de Metzeler voorband (oud type met de blokjes, weet je nog) een fraktie van spanning afwas, of onder de 2 bar kwam. Oppompen hielp! Wat ook werkt is een orde dikkere demperolie gebruiken, niet de Shell Fuid 4 maar de dikke Vitrea 320 of zo. Dat geeft zelfs een strak liggende vork op klinkerwegen. Met de R100RS heb ik de speed wobble nog niet ontdekt. (Hardere veren plus zwaardere voorhand door 17 kg kuipgewicht. De groeten, Louis van Rijn
10-29-2009, 09:17 AM
Status overzicht.
Inmiddels heb ik de voorvorkkeerringen nogmaals vervangen, dit maal door ariete ringen. Die werden keurig geleverd met vet voor aan de binnenzijde. Ik had de BMW keerringen misschien wat te droog gemonteerd. Het probleem lijkt minder maar is niet weg. Eergisteren met twee man nogmaal gevoeld, getrokken en geduwd aan de voorvork en het blijkt dat je aan de onderkant van de voorvork geen speling voelt, maar in het stuur wel een heel klein beetje. Ik vermoed dat ik al die tijd op de verkeerde plaats aan het zoeken was en toch in het balhoofd moet zijn. Ik had het balhoofd deze zomer geinspecteerd en schoongemaakt en dat liep perfect, geen zware stukjes bij het draaien, geen voelbare speling etc. Ik zal dit weekend dat eens wat strakker zetten (maar niet te strak om de bocht te missen ;-). Misschien helpt het. Groet, Robbert. |
« Next Oldest | Next Newest »
|