Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuiterende voorvork
Reactie van bezoeker 'john', geïmporteerd van het oude forum:

Dag,

Ik had ook soortgelijk probleem. Doe om uit sluiten de volgende proef om vast te stellen of de trilling niet vanuit het motorblok komt. Ga op de snelweg als je wat ruimte hebt een gangetje van 140 rijden, knijp de koppeling in en draai gas dicht en laat de snelheid afzakken tot 90km/u. Als de trilling ook dan aanwezig blijft weet je zeker dat de trilling niet vanuit uit het blok komt.
Zelf had ik de rond de 4000 toeren een trilling in de voorvork en kwam erachter dat na het synchroniseren het euvel voor een groot deel was verdwenen. Misschien is dit niet jouw probleem, maar eventueel een idee om wat uit te sluiten.

Groet
john
Reply
Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Laat je achterwiel maar eens goed balanceren, heeft bij mij prima geholpen.
Greetz,
Roadcrew.
Reply
Ik heb al eens eerder geschreven over het hobbelen van de voorkant.
Ik heb ook een stugge verenvariant van de Hobbist en daarbij verschillende demperoliediktes gebruikt. Ik had een kleine slag in mijn wiel, nog binnen de tolerantie. Het wiel heb ik vervangen en het hobbelen bleef.
Het deed zich voor het eerst voor bij een bridgestone band. Later bleef het ook bij een lasertech. Nu ben ik eindelijk weer terug bij de Macadam en het hobbelt minder.
Het verschijnsel doet zich bij altijd voor rond de 70km/u.
Ik vermoed dat het toch te maken heeft met die progressieve veren en de demping. Ik heb het gevoel dat hoe mooierde weg is, dus mooi nieuwe zoab, hoe meer hij hobbelt. Het inveerpatroon (hobbelen) wordt dan niet verstoord door oneffenheden in de weg.
En het meest schokkend was dat als de wielen op het balanceer apparaat ronddraaiden ze allemaal een duidelijk zichtbare hoogte slag hadden. Volkomen ronde banden bestaan schijnbaar niet.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

@janreb

Laatst op mijn voorwiel een nieuwe BT gezet. Er hoefd geen gram lood worden geplakt volgens het balanceerapparaat.

Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Zou het niet zo kunnen zijn dat het helemaal geen "hobbelen" is maar gewoon slip-stick?
Ik heb het ook bij mijn R90S op een glad wegdek heb ik er meer last van.
Ik zou het als volgt willen verklaren:
Er is wat kracht voor nodig om de voorvork tot veren aan te zetten.
Als je al rijdend op een glad wegdek tegen deze kracht aanzit, heb je in wezen een stijve voorvork.
Alle kleine oneffenheden worden keihard doorgegeven aan het frame, ook eventuele hoogteslagen in de band.
Je voelt dit als schudden van de motor, wat lijkt op onbalans.
Je rijd als het ware op de de slip-stick grens.
Door het schudden van de vork, zal zullen de poten nog meer tegen de onderpoten worden aangedrukt, met als gevolg een nog hardere vork.
Zodra je harder gaat rijden of de weg wordt meer oneffen, wordt plotseling de kracht groter, zodat je vork wel weer wil veren.
Al verende loopt de vork wel soepel, en weg is het verschijnsel!
Remedie zou kunnen zijn: teflon dope in de vork of iets dergelijks.
Probeer zo weinig mogelijk slip-stick te krijgen.

Mijn twee centen: Chris
Reply
@ Chris,
SLIPSTICK????? Of slapstick?
mooie kreet, maar ik ben hem nog nergens tegengekomen. Zeker zelf bedacht. Leg het maar eens uit.
Verder precies als ik al stelde, misschien iets scherper gesteld.
groeten,
Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje
Reply

Reyer, slip stick is gewoon een technische term, als jij daar nog nooit van gehoord hebt kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slip_stick
Zoek eerst eens even voordat je anderen van onzin gaat betichten, dank je.
Verder heb ik jouw input nog eens gelezen, maar daarin vind ik mijn bedenkingen niet terug, sorry.
Jij hebt het over progressieve vering en demping, die hebben hier niets, maar dan ook niets mee van doen.
Het inveerpatroon is tijdens slip-stick dus NIET aanwezig, dat is nou net de clou.
Ik vind in jouw verhaal helaas geen enkel technische argumentatie om het verschijnsel te verklaren, opnieuw sorry.
Maar troost je: ook jij hebt last van slip-stick.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Beste robbert,

Ik denk dat het idee wat Chris opperde nog niet zo gek is.

Heb je met het monteren van je progresieve veren ook andere olie keringen in je onderpoten gemonteerd?

De originele exemplaren van BMW schijnen nogal "plakkerig" te zijn.
Er zijn minder plakkerige keringen te krijgen.

Zelf heb ik toevallig dit voorjaar ook een setje progresieve veren gemonteerd.
Dit toevallig bij hyperpro.
De eigenaar van de winkel heeft nogal wat ervaring met BMW.
Deze raadde me zeker aan om ook keringen met een lagere wrijving te monteren.
Dit heb ik toen ook gedaan.

Bedenk dat de progresieve veren niet alleen stugger zijn, waarschijnlijk is de
veerweg die je gebruikt ook korter in vergelijking met de oude exemplaren.

Je zult dus zeker iets meer van het wegdek in je stuur "voelen".

Groetjes, kees.

Reply
@Chris

Heldere analyse.
Wellicht kan dit proefondervindelijk gestaafd worden door eens een oud setje slappe voorvorkveren te plaatsen die sneller geneigd zijn om in te veren?
Reply

Van de week had ik mijn tank redelijk ver leeggereden.
Op een spiegelglad pekweggetje had ik weer dat vervelende schudden rond de zeventig kilometer , waar we het al over hadden.
ik heb op mijn voorvork gelet en deze stond gewoon strak, geen enkele veerbeweding te zien.
Ik dacht..... gelijk eens even zien of er wat verandert als ik hem volgooi.
Brommert afgetankt, hetzelfde weggetje gereden vierde versnelling, zeventig op de teller.
Resultaat: als liep tie op eieren!
De vork volgde mooi de bewegingen van de motor en of wegdek (op het oog).
De voorvork is dus meer belast en sneller geneigd tot veren met een volle tank.
Ergo: slappere veren zouden dus ook wat kunnen doen.
Probleem: erg ver inveren met stevig remmen, tenzij de veren echt progressief zijn.
Ik vond mijn motor toch al comfortabeler met een volle tank, maar ik had het verband met de vork eigenlijk nooit gelegd.
Nu wel dus.
Dit testje kan iedereen doen dacht ik zo.

Chris (Niet te veel hooi op de vork genomen)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)