Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gasklepsensor
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:

Uit diverse bronnen weet ik dat je de gasklepsensor zo moet afstellen dat je een klik hoort, op het moment dat je de vrijeslag uit de gaskabel opheft (gaskleppen in beweging komen). Zo niet dan de sensor verdraaien tot die klik wel hoorbaar is. Nu ben ik bezig geweest bij mijn K100 16v maar never nooit geen klik te horen dus. Alle afstellingen (choke/gaskabel) zijn goed. Nu las ik een artikel over het afstellen van die gasklepsensor bij een R1100. Hier gebruikte men een multimeter en werd van de sensor de achterste (= rood/witte) draad verbonden met de + van de meter en de - aan de massa. Als nu het contact wordt aangezet (niet starten) moet de meter tussen de .370 en .400 V aangeven. Is dat niet het geval dan de sensor verdraaien tot die waarde wel wordt bereikt. Hiermee is de basis instelling van de sensor oke. De R1100 is net als de k100 16v uitgerust met de Motronic. Kan ik deze truc ook met mijn k100 16v uithalen of heeft iemand een andere (betere) manier van afstellen, dus geen klik.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De beide sensoren van een R en een K zijn identiek, dus waarom zou de output anders zijn?

De motronic in in princiep ook hetzelfde.

Mijn boeren verstand zegt; probeer het eens, maar kijk eerst waar de sensor nu staat, zodat je altijd weer terug kunt.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Er zijn systemen met schakelaars, die volgas en stationair signaleren, de L-Jetronics. En de Motronics, waar een potentiometer een variabele spanning aflevert. De K75 en de 2kleps K100 hebben een L-Jetronic, de 16kleps modellen geloof ik een Motronic. Daarvoor zal het verhaal van de spanningsmeting wel gelden, de L-Jetronics kun je de micro switches horen bij het afstellen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Klopt, de R-serie en de K-16v en nieuwer hebben motronic, dus een potmeter.

Net even geprobeerd bij m'n eigen RRS en niks klik, wel output van 390mV, oplopend tot 5V, waarna een andere potmeter overneemt.

De oudere modellen met L of K jetronic zijn anders, die schakelen.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)