Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilatierooster in ruit tegen turbulentie (herrie etc.)
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb op een K1100LT een opzetschermpje-diffuser van De Hobbyist gezet. Dat neemt een hoop herrie weg en de ruit kan in de laagste of bijna laagste stand blijven (wat de stabiliteit op hoge snelheid ten goede komt).
Reply
Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum:

blijft tobben met een kuip, en het voelt opgesloten

Reply
Reactie van bezoeker 'Howard', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste,

Ik ben ongeveer 1,80 m groot en had ook last van turbulenties.
Ik exterimenteerde met een extra stukje plexi-plaat waarbij de rijwind tussen het originele scherm (52,5 cm) en de plaat kan waaien/blazen. Deze luchtstroom blaast de wind aan de bovenkant van het extra plaatje nog meer omhoog.
Het resultaat valt zo mee dat dat het plaatje, ondanks het wat eigenaardige uitzicht is blijven staan. Ik kan er nog net over kijken en ik kan nu aan om het even welke snelheid met mijn helm open rijden.

Johan
Hoi Johan,

Ja zoiets heb ik ook gemaakt maar volgens mij heb jij al een hogere ruit. (ca 60 cm?)
De vorm is ook anders dan de standaard ruit, klopt dat?
Met het opzetstuk wordt het al redelijk hoog. Ik ben ca. 180 en denk dat ik daar niet meer overheen kan kijken.
Heb je ook een laag zadel? Ziet er anders wel goed uit. Dus je hebt geen last van gedreun of getrek aan je helm bij hogere snelheid?
Verder nog niemand gehoord over een ventilatierooster in de ruit, ben ik ook wel benieuwd naar.
Dank voor je reaktie.
Reply
hallo Howard een honda pan heeft links en rechts in het scherm een eivormige opening.Ik weet niet waarom,wat ik wel ervaar met m,n 100S dat er minder turbulentie is dus minder lawaai dan met m,n 100RS.Op m,n RS heb ik en Afgezaagd verhoogd scherm gemonteerd,dat minder turbulentie veroorzaakt dan een origineel RS scherm.Conclusie hoe lager het scherm hoe meer rijwind maar minder turbulentie

[img]/import/photos/p34372s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert van Waveren', geïmporteerd van het oude forum:

Stukje aerodynamica:
als je een plank rechtop tegen de wind in duwt krijg je weerstand, turbulentie en daardoor een hoop onrust erachter, als je hem plat doet niets van dat alles.

Het beste op een motor is dus daar ergens tussen in en wel zo dat hij steil genoeg staat om de winddruk van je af te houden maar niet te plat zodat je vol in de wind zit. Doordat een motorfiets een nogal kort en hoog ding is, is hij aerodynamisch ook lastig. De truc om dus redelijk uit de wind te zitten en toch weinig turbulentie om je hoofd te hebben is dus een enigszins platliggende maar lang doorlopende ruit te maken. Ik heb het nodige uitgeprobeerd op mijn R1150RT en uiteindelijk heb ik een tweede ruit op de originele lage ruit geschroefd, deze maakt hem 17 cm langer. De lucht kon bij deze motorfiets reeds langs de ruit stromen en nu dus ook tussen beide ruiten door. Doordat de lucht er langs kan ontstaat er dus ook geen diep vacuüm achter de ruit. Ik ben zelf 1.93 meter lang en rij in deze opstelling ( soms) ook op de snelweg met het vizier open. Een beetje wind hou je nou eenmaal op een motorfiets, daar doe je het toch ook een beetje voor, niet waar?

Over de herrie van de helm: plak eens twee stukjes plakband op de overgang van het vizier en de beide zijdeksel, kamn een jas schelen.

Heb helaas geen foto van mijn dubbele ruit, als je die wilt zal ik wel eentje maken.

Ik hoop dat dit wat verduidelijkt bij het zoeken naar een oplossing voor jou,

Groeten, Bert van Waveren, Breda
Reply
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Howard,

Ik herken je verhaal. Ik heb een R100RS. Met de standaardruit erop had ik echt last van beukende turbulentie. Ik kwam na een uurtje helemaal versleten van de motor af. Daar helpen geen oordopjes tegen! Heb na wat omzwervingen een ruit van het Amerikaanse merk Parabellum gekocht.
Probleem opgelost...

hier kun je het hele verhaal lezen... http://coenzondervan.nl/bmw/r100rs/conte...blog9.html

groeten, coen

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)