Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb op een K1100LT een opzetschermpje-diffuser van De Hobbyist gezet. Dat neemt een hoop herrie weg en de ruit kan in de laagste of bijna laagste stand blijven (wat de stabiliteit op hoge snelheid ten goede komt).
Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum:
blijft tobben met een kuip, en het voelt opgesloten
Reactie van bezoeker 'Bert van Waveren', geïmporteerd van het oude forum:
Stukje aerodynamica:
als je een plank rechtop tegen de wind in duwt krijg je weerstand, turbulentie en daardoor een hoop onrust erachter, als je hem plat doet niets van dat alles.
Het beste op een motor is dus daar ergens tussen in en wel zo dat hij steil genoeg staat om de winddruk van je af te houden maar niet te plat zodat je vol in de wind zit. Doordat een motorfiets een nogal kort en hoog ding is, is hij aerodynamisch ook lastig. De truc om dus redelijk uit de wind te zitten en toch weinig turbulentie om je hoofd te hebben is dus een enigszins platliggende maar lang doorlopende ruit te maken. Ik heb het nodige uitgeprobeerd op mijn R1150RT en uiteindelijk heb ik een tweede ruit op de originele lage ruit geschroefd, deze maakt hem 17 cm langer. De lucht kon bij deze motorfiets reeds langs de ruit stromen en nu dus ook tussen beide ruiten door. Doordat de lucht er langs kan ontstaat er dus ook geen diep vacuüm achter de ruit. Ik ben zelf 1.93 meter lang en rij in deze opstelling ( soms) ook op de snelweg met het vizier open. Een beetje wind hou je nou eenmaal op een motorfiets, daar doe je het toch ook een beetje voor, niet waar?
Over de herrie van de helm: plak eens twee stukjes plakband op de overgang van het vizier en de beide zijdeksel, kamn een jas schelen.
Heb helaas geen foto van mijn dubbele ruit, als je die wilt zal ik wel eentje maken.
Ik hoop dat dit wat verduidelijkt bij het zoeken naar een oplossing voor jou,
Groeten, Bert van Waveren, Breda