Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ter Informatie
Colega's

Maak de borst maar nat .
Benzine met een octaangetal 98 gaat er uit .
Op de oude machines zonder pingelsensor mogen wij gewoon verder "rammelen"of de boel met extra pep-middeltjes opboosten.
De oorzaak ligt hem in het feit dat automobilisten met jongere voertuigen ongeacht het door de fabrikant voorgeschreven octaangetal allemaal de goedkopere normaal benzine (95) tanken.
De pingelsensor regeld dit bij deze voertuigen netjes bij.
Het vermogensverlies merken de meeste toch niet bij de geldende maximum snelheden en files.
Super (98) wordt daardoor voor benzinestations een onrendabele pomp.
Ze vergeten even dat er ook nog voertuigen zonder pingelsensor rondrijden ,
deze actie scheelt dan toch op termijn heel veel slooppremie voor deze (onze)voertuigen.

Met vriendelijke groet,

Bep
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb een r80/7 van 1978 en tank al jaren euro 95 ,hij loopt als een zonnetje. verbruik 1op 18
Reply
mijn r80/7 loopt ook op "normaal" wordt ook geadviseerd door de dealer(waar ik wel de vraag stel maar nooit kom) merk verder geen problemen. Heeft wel eens gezegd dat het niet verkeerd is af en toe 98 te tanken.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

ook altijd met euro95 gereden, eerst met mijn r45, en nu met mijn r80/7 uit 79, en af en toe gaat daar een scheutje loodvervanger door heen, pingelt niet.
vroeger was 'normaal' 91 volgens mij, dus de huidige 95 zit er mooi tussenin, gewoon gebruiken en niet te angstig zijn voor veranderingen
grt, peter
Reply
Volgens mijn bmw instructieboekje is mijn motor ontworpen voor ron 98
Bij gebruik van ron 95 zal ik om pingelen te voorkomen het ontstekingstijdstip 2-3 gr moeten verlaten.
Hierdoor zal een vermogensverlies van ong. 5% optreden ,en een hoger brandstofgebruik.
Bovendien zal de temperatuur toenemen en dus de slijtage.

(ps 1. Ik ben "nergens" bang voor 2.octaangetal heeft niets met loodvrij te maken
3. brandstofgebruik vind ik het minst belangrijke van bovengenoemde nadelen )

Bep

Groeten,

Bep

Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft. Bij euro 95 kan je loodvervanger doen, dit te verwenning van klep en zitting, een leuke bijwerking is dat ook de neiging tot pingelen voorkomen wordt (staat op flesje en lijkt waar te zijn)

Dus 95 erin en rijden met het spul. Pas al rijdend kan je beoordelen of hij pingelt, het instructie boekje kan dat niet. draai het gas goed open tussen 2 en 4000 tr/min en luister goed.

succes

grt, peter
Reply
Quote:Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft. Bij euro 95 kan je loodvervanger doen, dit te verwenning van klep en zitting, een leuke bijwerking is dat ook de neiging tot pingelen voorkomen wordt (staat op flesje en lijkt waar te zijn)

Dus 95 erin en rijden met het spul. Pas al rijdend kan je beoordelen of hij pingelt, het instructie boekje kan dat niet. draai het gas goed open tussen 2 en 4000 tr/min en luister goed.

succes

grt, peter
" Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft "

Is dat zo Peter weet iedereen dat? Ik denk dat je hier de mist in gaat
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik ga daar vanuit, t zijn wat basis kennis als je je begeef op het verbrandingsmotoren hobby gebied lijk mij.
neemt niet weg dat jou reactie niets toevoeg als reactie op het onderwerp.

Allemaal lekker aan de 95 zou ik zeggen, en lekker rijden.

grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien kan een voetpakking en daarmee iets lagere compressie ook helpen, of ook een andere warmtegraad bougie.
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij valt het met dat pingelen ook wel mee, en anders is die voetpakking een goed idee.

Misschien dat bij hoog compressie machines eea kritischer is, zoals r90s.

'passant = irritant'
rare naam ook.

John Verburg
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)