Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alarmknipperlichten
Zou ik mijn standaard knipperlichtinstallatie van mijn R80/7 (1978) kunnen ombouwen naar een alarmknipperlichtinstallatie (alle 4 tegelijkertijd knipperen) met wat eenvoudige componenten?

Het originele relais heeft niet genoeg capaciteit want gaat maar tot max. 4x21 W. Dan blijft er niets over voor het verklikkerlampje op het dashboard en de aansturing van de clignoteurzoemer.
Er moet dus een tweede knipperrelais bij. In combinatie met een dubbelpolige schakelaar en een handjevol diodes (2x21W/12V= 3,5A als minimum) zit ik te denken aan onderstaand schema. De bypass over het rechterrelais zou dan extra worden toegevoegd aan de standaard-setup. Zou dit kunnen werken?

[img]/import/photos/t5507s.jpg[/img]
Reply
Niemand?
Reply
Bob,

nee moet je niet zo doen. Dat gaat wel maar links knipper niet hetzelfde als rechts, want je gebruikt 2 relais.
Als je ze alle vier tegelijk wilt laten knipperen dan moet je ze aansturen met 1 relais.
Als de stroom te groot wordt neem dan LED lampen en pas de relais hier op aan, want de stroom is dan te laag.
Orgineel gelijk laten en alleen een enkelpolige schakelaar erbij plaatsen, knipperrelais, splitsing voor/achter of links/ recht en 2 diodes.
Dan knipperen ze allemaal gelijktijdig.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)