Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4e versnelling kwijt?? verder werkt alles goed.R90/6
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:

Henk,

Een R60-2 met 30 pk, kun je m.i. niet vergelijken met een R100CS, zoals ik die heb(zie verhaal 3e versnelling). Een R100CS kun je geruisloos schakelen(bak van na 1981). De bak zag er voor de rest nog als nieuw uit. Met die bak heb ik veel met duopassagier gereden. Heeft bovendien 70 pk en geen 50 pk, zoals bijvoorbeeld een R80. Er komt dus veel meer kracht vrij. Bij zijspangebruik komt het afbreken van nokken ook regelmatig voor, maar bij een R45 hoor je dat nooit. Daar zit dezelfde bak achter, maar die motor heeft aanmerkelijk minder PK's. Ik heb tonnen met 2-kleps BMW gereden en dit was de eerste keer dat ik een defecte bak had. Van een insider hoorde ik dat de bakken van na 1981 veel vaker kapot gaan. Dat komt misschien wel door de "drehfreude" van het motorblok. Die bakken-blokken(na 1981)hebben een veel lichter vliegwiel en daardoor kun je ze bijna als een Japanner schakelen, maar mogelijk levert dit wel een nadeel op voor de nokken. Wie het weet mag het zeggen, maar dit levert wel een leuke "discussie"op. Iedereen levert zijn bijdrage en het is zeer zinvol en leerzaam.

Vr. gr.

Rein.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Als er af en toe een bak kapot gaat wil nog niet zeggen dat het een slechte constuctie is.
Ik heb mijn Beemer nog nooit kapot gehad ( bak gezien).
Ik heb ook off road gereden met honda's en die hadden ook wel eens (kleine) problemen.
De KTM's die ik heb gehad zal ik maar van zwijgen, daar kocht je de tandwielen gewoon per doos, en dan nog kwam je wel eens tekort.
Op een forum als dit verzamel je kwalen van jan en alleman, alsof je je been hebt gebroken, dan heeft plotseling dat ook iedereen gehad.
ik denk dat de BMW bakken gewoon goed zijn, ik zijn algemeenheid.
Mijn twee centen.

Chris
Reply
Quote:Henk,

Een R60-2 met 30 pk, kun je m.i. niet vergelijken met een R100CS, zoals ik die heb(zie verhaal 3e versnelling). Een R100CS kun je geruisloos schakelen(bak van na 1981). De bak zag er voor de rest nog als nieuw uit. Met die bak heb ik veel met duopassagier gereden. Heeft bovendien 70 pk en geen 50 pk, zoals bijvoorbeeld een R80. Er komt dus veel meer kracht vrij. Bij zijspangebruik komt het afbreken van nokken ook regelmatig voor, maar bij een R45 hoor je dat nooit. Daar zit dezelfde bak achter, maar die motor heeft aanmerkelijk minder PK's. Ik heb tonnen met 2-kleps BMW gereden en dit was de eerste keer dat ik een defecte bak had. Van een insider hoorde ik dat de bakken van na 1981 veel vaker kapot gaan. Dat komt misschien wel door de "drehfreude" van het motorblok. Die bakken-blokken(na 1981)hebben een veel lichter vliegwiel en daardoor kun je ze bijna als een Japanner schakelen, maar mogelijk levert dit wel een nadeel op voor de nokken. Wie het weet mag het zeggen, maar dit levert wel een leuke "discussie"op. Iedereen levert zijn bijdrage en het is zeer zinvol en leerzaam.

Vr. gr.

Rein.
Hallo Rein, m,n , 100RS bj,82 schakelt soepeler dan m,n 100S bj,78 dan zou ik denken dat een soepeler schakelenderbak minder gevoeliger is?
Vr gr,
Frits
Reply
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:

Frits,

Zit ook wat in, maar bij de bak van voor 81 leg je de versnellingen er rustiger in, omdat het toerental rustiger opkomt, vanwege het zwaardere vliegwiel. Zeg het maar. De vader van Jan Becks, een man met heel veel ervaring kwam met een ander gegeven. Door onzorgvuldige produktie(en een BMW is nu eenmaal een gewone produktiemotor), heeft hij wel eens gezien, dat de 4 nokken niet allemaal goed "in balans"waren. Er zaten verschil in de nokken, zodat bij het inschakelen van een versnelling bijvoorbeeld meer druk op 2 nokken kwam ipv 4 nokken. Uiteindelijk veroorzaakt dat breuk. Dus weer een ander visie.

Een andere reactie was die van, de bakken van BMW zijn toch over het algemeen goed? Dat klopt, maar bij Japanse motoren zijn nagenoeg nooit problemen met de bakken. Neem maar eens de paralever BMW's, o.a. de R100R en de R100GS. Deze bakken gaan regelmatig kapot. Soms bij 50.000 al. Vaak zijn het lagers, maar het is wel even sleutelen.

Vr. gr. Rein.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een keer.

Zit ik gisteren de lijst(papieren lijst, maar ook op internet om down te loaden) van de Hobbyist door te nemen en wat zie ik staan bij versnellingsbakonderdelen.:

De tussenas voor de 5-bak tot 4-1982 wordt niet meer gemaakt. Van deze as breken de nokjes van de 2e versnelling vaak af, waardoor je geen 4e versnelling meer hebt.

Er staat n.b. VAAK. Mijn bak is van 80/81. Staat op het aluminium van het huis.
Vervangingsonderdelen staan ook in de lijst.

Vr. gr.

Rein.

Reply
hallo allen,

alles zit weer in elkaar,schakelt weer als vanouds.
eigenlijk best een leuke klus om te doen.
alleen het in elkaar zetten en het uitmeten van de bak heb ik niet zelf gedaan maar een man die zijn hele leven aan de politieboxers heeft gewerkt als monteur.
totale kosten incl koppelingsplaat en keeringen en lagers en een nieuwe accu vielen ook nog mee. 355euro.
hoop dat ik weer lekker kan gaan toeren.

bedankt voor alle hulp en tips!!

groetjes Carlo.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)