Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4e versnelling kwijt?? verder werkt alles goed.R90/6
Quote:Om de vijf jaar nieuwe olie? Voorschrift is minimaal elk jaar, of elke 15.000km als dat eerder komt. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe olieën wat beter zijn dan de oude van dertig jaar terug, maar dan nog is vijf jaar een erg lange tijd. En zo duur is een litertje versnellingsbakolie nou ook weer niet.
hoi Bas,

in de bakken van autos wordt de olie nooit of alleen na problemen ververst.ik vind zelf het niet nodig om jaarlijks de bakolie te verversen,ik weet ook wel dat het voorgeschreven wordt,maar de vraag is of het nodig is.
zelf vind ik van niet.

groetjes Carlo.

[img]/import/photos/p34273s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:

Carlo,

Kan het niet goed op de foto's zien, maar is het bij jouw bak ook het 2e versnellingstandwiel op de HULPAS, waarvan de nokken aan de ene kant de vierde versnelling inschakelen, DIE KAPOT IS GEGAAN? Ja, dat moet haast wel, want die schakelvork van de hulpas bedient de 3e en 4e versnelling.

Andere kapotte bakken zijn daar ook steeds kapot, wat de afgebroken nokken betreft.

Vr. gr.

Rein.
Reply
Quote:Carlo,

Kan het niet goed op de foto's zien, maar is het bij jouw bak ook het 2e versnellingstandwiel op de HULPAS, waarvan de nokken aan de ene kant de vierde versnelling inschakelen, DIE KAPOT IS GEGAAN? Ja, dat moet haast wel, want die schakelvork van de hulpas bedient de 3e en 4e versnelling.

Andere kapotte bakken zijn daar ook steeds kapot, wat de afgebroken nokken betreft.

Vr. gr.

Rein.
hoi Rein,

het is inderdaad het tweede tandwiel op de hulpas waar de 4 nokken totaal van weg zijn.
als je het kapotte tandwiel bekijkt zie je dat de nokken uit de dunne rand zijn gebroken,aan de andere kant hebben de nokken veel meer vlees,daardoor zou het wel eens steviger kunnen zijn??
in elk geval zit het nieuwe tandwiel weer op de as,en gaan we zaterdag de bak weer in elkaar zetten.

groetjes Carlo.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Carlo,check ook even of de schakelvork goed in de groef van het tandwiel past.
als er een verbeterd tandwiel is geplaatst waarvan de rand waar de nokken op zitten dikker is,hiervan is de groef smaller en heb je dus ook een andere(dunnere) schakelvork nodig. zie foto

henry

[img]/import/photos/p34276s.jpg[/img]
Reply
Quote:Carlo,check ook even of de schakelvork goed in de groef van het tandwiel past.
als er een verbeterd tandwiel is geplaatst waarvan de rand waar de nokken op zitten dikker is,hiervan is de groef smaller en heb je dus ook een andere(dunnere) schakelvork nodig. zie foto

henry
hoi Henry,

het tandwiel is een originele dus met de dunne rand.
ik wist niet dat ze er ook zijn met een dikke rand,anders had ik die waarschijnlijk genomen.
het probleem van afbrekende nokken komt dus vaak voor gezien het feit dat er gemodificeerde tandwielen te koop zijn.

ik hoop dat dit originele tandwiel ook weer 36 jaar meegaat.

dank je voor deze info!

groetjes Carlo.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Het tandwiel met dikke rand is ook origineel bmw.
zit in de latere versnellingsbakken,vanaf een bepaald bouwjaar is deze modificatie
door bmw doorgevoerd.
Maar zoals je wellicht gelezen hebt zat in de versnellingsbak van Rein ook een tandwiel met dikke rand en daar waren de nokken ook afgebroken.
deze kunnen dus ondanks de versteviging toch nog wel kapot gaan.

groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard van Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris,

Bedankt voor de duidelijke uitleg van de hardingsprocedure. Je begrijpt, ook ik kan daar van leren. Al waren er eerder wel ovens met branders op rij waar de producten doorheen liepen.

Maar, toch komen de haarscheuren er ook als gevolg van het harden. De tanden kunnen dan afbreken bij een grotere belasting, al denk ik dat het dan wel eerder gebeurd zal zijn als na zo'n 30 jaar. Ik neem aan dat de tandwielen niet allemaal standaard onderzocht zijn op scheuren na het harden.

Carlo, mooie foto van het tandwiel zonder nokken. Misschien dat ik deze nog gebruik voor op onze site, maar ik kan ook de tandwielen van Rein nog wel fotograveren.

Vriendelijke groet,
Gerard van Oostrum
Reply
Quote:Hallo Chris,

Bedankt voor de duidelijke uitleg van de hardingsprocedure. Je begrijpt, ook ik kan daar van leren. Al waren er eerder wel ovens met branders op rij waar de producten doorheen liepen.

Maar, toch komen de haarscheuren er ook als gevolg van het harden. De tanden kunnen dan afbreken bij een grotere belasting, al denk ik dat het dan wel eerder gebeurd zal zijn als na zo'n 30 jaar. Ik neem aan dat de tandwielen niet allemaal standaard onderzocht zijn op scheuren na het harden.

Carlo, mooie foto van het tandwiel zonder nokken. Misschien dat ik deze nog gebruik voor op onze site, maar ik kan ook de tandwielen van Rein nog wel fotograveren.

Vriendelijke groet,
Gerard van Oostrum
hallo Gerard,

geen enkel probleem als je de foto wil gebruiken,eventueel wil ik ook nog wel andere maken en op de site zetten.
laat het maar weten.
de bak zit ook al weer in elkaar,moet morgen nog even olie en een paar kleine dingen halen en dan gaat de bak er weer onder.

groetjes Carlo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard van Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Carlo,

Ik heb de foto op onze site gezet:
http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek.../index.htm
Mocht je nog meer foto's hebben, mailen mag ook:
gerard apestaart bmwboxerclub.nl

Kijk daar maar eens, Ook de hardingsprocedure heb ik aangepast, ook weer van geleerd! (Chris bedankt!)

Groeten
Gerard van Oostrum
Reply
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:

Heren: Naar aanleiding van het afbreken van de nokken van de versnellingstandwielen en of dit al dan niet door het harden komt; ik denk dat dit ook te maken heeft met de constructie van de bak zelf: je hebt immers een ingaande as die op motortoerental draait. Verder zijn de schakeltandwielen niet voorzien van een synchronaaf zoals bij auto's. Daarbij komt dat de cardanas elke vorm van demping tegengaat. Vergelijk dit maar eens bij een andere bak van bijvoorbeeld een Laverda: de versnellingsbak wordt aagedreven door en ketting met tandwielen, terwijl de eindaandrijving ook door middel van een ketting gebeurd. Het is natuurlijk ook hoe je schakelt, BMW's staan niet bekend om hun soepel schakelen ik las een paar reacties terug at wanneer je rustig schakelt, er ook weinig aan de hand is, en dat klopt ook wel. Bij mijn R60-2 kan ik zo schakelen dat iedereen in de buurt omkijkt, maar wanneer je rustig aan doet is er nauwelijks iets te horen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)