Posts: 1
Threads: 1
Joined: Mar 2008
Reputation:
0
Hoi mede bmwers
er is iets vreemds aan de hand met mijn r90/6 1973
vanmiddag lekker aan het toeren,niet snel gereden of rare dingen gedaan,schakel naar de 4e versnelling en geef weer gas maar er gebeurd niets.
het is net of hij vrij staat.
de 1 de2 de3 en de 5 werken gewoon normaal.
ondertussen vanalles geprobeerd zoals van de 3e gas terug en proberen in de 4e te trekken maar ook dan is het net of hij vrij staat,ook van 5 terug naar 4 doet hij niet meer.
verder schakeld hij goed naar alle versnellingen en ook terug is gewoon goed.
geen rare geluiden gehoord
alleen die 4e versnelling is gewoon weg.
ook met de motor uit op de middenbok kan ik met de hand alle versnellingen gewoon pakken behalve de 4e
iemand zoiets als eens meegemaakt of van gehoord?
Volgens mij is dit een soortgelijk verhaal:
http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5455
even zoeken via de zoekfunctie anders.
Succes!
ja dat lijkt er wel op,het enige verschil is dat ik geen rare geluiden of gekraak heb gehoord.
ook op de middenbok hoor ik geen verontrustende geluiden.
rest me alleen nog de bak te demonteren en te kijken wat er mis is.
dit zal wel eens een duur grapje kunnen worden.
in elk geval bedankt voor de reactie.
groet Carlo.
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Carlo,
Ik ben degene van het 3e versnellings verhaal. Ik heb zeer waarschijnlijk wel een verklaring, dat jij geen lawaai in de bak hebt. Bij jouw bak zijn waarschijnlijk ook de nokken van het 2e versnellingstandwiel van de hulpas afgebroken. Op de hulpas zit de schakelvork van de 3e en de 4e versnelling. Dat 2e versnellingstandwiel schuif je met die schakelvork op, zodat de nokken van de zijkant van dat tandwiel in de tanden van de 4e grijpen. Bij jouw bak zijn waarschijnlijk alle 4 nokken afgebroken. Daarom kun je de 4e niet bedienen. De 4 nokken liggen waarschijnlijk onder in de bak. Bij mijn bak braken er 3 nokken af. De ene nok bediende nog steeds de 4e. Dus daar had ik geen last van, maar bij mij vielen de nokken op de tandwielen van de 3e. Deze gingen vervolgens kapot. Dus het lijkt zo dat jij iets minder pech hebt dan ik, maar desondanks is het knap waardeloos. Je ziet bij mijn verhaal dat Henry een tweetal foto's erbij heeft gevoegd. Daar zie je ook dat de nokken van de hulpas eraf zijn. Op Amerikaanse sites vond ik dat probleem ook. In het Engels noemen ze nokken dogs. Het schijnt een zwakte in de bakken te zijn. Jammer eigenlijk. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Heb je de bak open, dan "spreekt"het meer. Veel succes en laat even wat van je "horen"als je de bak open hebt.
Vr. gr.
Rein.
Reactie van bezoeker 'Gerard van Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Carlo
Rein heeft het waarschijnlijk bij het goede eind. Ik heb zijn bak gezien en er een pagina van gemaakt op onze site. Kijk daar maar eens:
http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek.../index.htm
Vriendelijke groet
Gerard
Quote:Carlo,
Ik ben degene van het 3e versnellings verhaal. Ik heb zeer waarschijnlijk wel een verklaring, dat jij geen lawaai in de bak hebt. Bij jouw bak zijn waarschijnlijk ook de nokken van het 2e versnellingstandwiel van de hulpas afgebroken. Op de hulpas zit de schakelvork van de 3e en de 4e versnelling. Dat 2e versnellingstandwiel schuif je met die schakelvork op, zodat de nokken van de zijkant van dat tandwiel in de tanden van de 4e grijpen. Bij jouw bak zijn waarschijnlijk alle 4 nokken afgebroken. Daarom kun je de 4e niet bedienen. De 4 nokken liggen waarschijnlijk onder in de bak. Bij mijn bak braken er 3 nokken af. De ene nok bediende nog steeds de 4e. Dus daar had ik geen last van, maar bij mij vielen de nokken op de tandwielen van de 3e. Deze gingen vervolgens kapot. Dus het lijkt zo dat jij iets minder pech hebt dan ik, maar desondanks is het knap waardeloos. Je ziet bij mijn verhaal dat Henry een tweetal foto's erbij heeft gevoegd. Daar zie je ook dat de nokken van de hulpas eraf zijn. Op Amerikaanse sites vond ik dat probleem ook. In het Engels noemen ze nokken dogs. Het schijnt een zwakte in de bakken te zijn. Jammer eigenlijk. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Heb je de bak open, dan "spreekt"het meer. Veel succes en laat even wat van je "horen"als je de bak open hebt.
Vr. gr.
Rein.
dank voor de reacties!!
de bak gaat er volgende week onderuit,dan zullen we wel zien hoe groot de schade zal zijn.
ben natuurlijk helemaal niet blij met deze situatie,maar ja de motor is het helemaal waard om hem te repareren.
wat ik ook gelijk zal vervangen zijn de koppelingsplaat en de drukgroep+lager dit is nog origineel en heeft al 130.000 km gedraaid.
ik laat wel weten wat er aan de hand is in de bak.
groetjes Carlo.
[img]/import/photos/p34045s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'bmw paultje', geïmporteerd van het oude forum:
Doorrijden met afgebroken nokken, zoals ik las op de eerste link(was 300 km van huis) kan nog meer kwaad. De afgebroken nokken "drijven" onder in de bak en kunnen door de dikkere olie worden meegenomen naar boven en vervolgens tussen de andere tandwielen komen. Het lawaai wat je dan zult horen, zal je niet plezierig in de oren klinken. De schade zal alleen nog maar groter worden. Gebeurt je dit in een bocht, ga je onherroepelijk onderuit, omdat het achterwiel kan blokkeren.
De oorzaak van afgebroken tanden en nokken ligt waarschijnlijk aan het feit dat er te snel wordt geschakeld. De vrijkomende krachten bij die toerentallen zijn hoog. Je moet bij BMW boxers rustig schakelen, de tandwielen en de nokken de tijd geven om te kunnen schakelen. Je moet nog net niet "dubbel klutsen", maar luisteren naar de toerentallen van je motor. Probeer die beroemde "tik" van het schakelen zo min mogelijk te laten horen. Hoe harder de "tik", des te hoger de krachten op de tandwielen en nokken. Daarom is waarschijnlijk het gezegde "ouwe lullen motor" tot stand gekomen. De "tik" is onvermijdelijk, dat zit hem in de konstruktie van de bak en overbrenging, maar het is mogelijk om hem zachter te laten klinken door met gevoel te rijden.
Op de eerste link zie ik een foto met twee afgebroken tanden, de eerste tand daarboven is al behoorlijk ingesleten. Logisch dat zo'n tand afbreekt, er is weinig "vlees" meer dat de krachten opvangt.
Motoren en dus ook de versnellingsbak, lagers e.d. worden gekonstrueerd op een vooraf bepaalde levensduur. Bij een HD Liberator was dat destijds 25.000 km, thans is dat 150.000 km(nieuwste HD) Dat je nu nog steeds Liberators tegen komt met een respectabel aantal kilometers, zegt iets over de kwaliteit van het gebruikte staal, de konstruktie en het onderhoud en de bestuurder. Het zal bij BMW niet anders zijn. Een BMW zal ook niet gekonstrueerd zijn op 300.000 km. Smering is ook belangrijk, op tijd olie verwisselen, ondanks dat er gasten zijn die zeggen dat de smeercapaciteit van de olie nog voldoende is. Er zitten altijd, miniscule slijtagedeeltjes(metaal) in de olie, die van invloed zijn op het slijtageproces. Dus laat je niets wijsmaken over olie die niet hoeft te worden verwisseld, omdat hij nog voldoende smering heeft. Beter te vaak wisselen, als te lang met "oude" olie doorrijden en alsmaar bijvullen. Hier geld: "zuinigheid, bedriegt de wijsheid"
Sorry, dat ik het voorbeeld aanhaal van een HD, maar het is wat ik deze week toevallig hoorde. Ik krijg de letters haast niet getypt ;-)
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Paul,
Ik weet niet of jij ooit wel eens op een boxer van na 1981 hebt gereden. Die schakelen over het algemeen goed. Produceer je daar een tik, dan heb je volgens mij geen gevoel voor de machine. Sowieso schakel en rij ik altijd rustig. Ik heb nu een 3 tal specialisten gesproken. Monteurs met 30 jaar motorfietstechniek en BMW ervaring. Het komt ook voor bij Japanse motoren en volgens hun heb je er geen invloed op. En ik vervang altijd de olie, tijdig maar ook de juiste hoeveelheid. Dat afknappen van nokken heeft niets met de olie te maken. Heb op 2 kleps BMW´s honderdduizenden kilometers gereden. Zou het aan mij rijstijl hebben gelegen, dan waren de bakken onder mij wel vaker kapot geweest.
Ik weet ook niet hoe Carlo rijdt. Ik ken Carlo niet.
Vr. gr.
Rein.
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Paul,
Het onderstaande schreef je ook.Ik snap er niets van. Ik snap niet welke link/welke foto jij bedoelde.
Op de eerste link zie ik een foto met twee afgebroken tanden, de eerste tand daarboven is al behoorlijk ingesleten. Logisch dat zo'n tand afbreekt, er is weinig "vlees" meer dat de krachten opvangt.
vr. gr.
Rein.
Reactie van bezoeker 'Gerard van Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:
Vandaag met een specialist over het afknappen van de nokken gesproken. Het harden van de tandwielen gebeurde 25 jaar geleden nog met een vlam. Alleen de buitenkant van de tandwielen is hard, het binnenste is zacht, zo hoord het ook. Tegenwoordig noemen we dat nitreren.
Maar, tussen de harde laag en de zachte kern onstaan spanningen. Het zijn die spanningen die leiden tot een scheur. Jaren later kan dan de boel afknappen en knapt er 1 af, dan krijgen de andere weer een tik en zullen ook afknappen.
Het is dus een kwestie van tijd, dan zullen we er allemaal mee te maken krijgen. Geen geruststellende gedachte.
Misschien moeten we nieuwe tandwielen laten maken en deze dan op een moderne manier laten nitreren.
Groeten Gerard
|