09-02-2009, 01:28 PM
Na lange tijd stilstaan (meerdere jaren) deze zomer mijn R80/7 goed onder handen genomen. De motor is bij 102k km door Houtrust gereviseerd (koprevisie, 1e overmaat zuigers+ veren, drijfstanglagers, koppeling totaal, distributieketting), Nu staat 144k km op de teller. Tussen de 135 k km en nu zijn nog de spanningsregelaar vervangen (nu latere uitvoering) en de carburateurmembanen met zuigers.
Verder met de vereiste regelmaat onderhouden met goede bougies, olieën e.d.
Tevens is een contactpuntloze Newtronic (vergelijk Piranha) ontsteking aangebracht.
Motor heeft altijd goed gereden met een net verbruik van gemiddeld 1:22 à 1:24
Voor de zekerheid zijn remslangen vervangen en zitten er nieuwe blokken op. Hoofdremcilinder blijkt in goede staat, remmen voelen hard aan. Achterband is zojuist vervangen en alle oliën (carter, bak, cardantunnel, en diff) ververst met nieuw filter.
Luchtfilter is vervangen.
Accu is nieuw, alle elektrische verbindingen zijn losgehaald, schoongemaakt en na aansluiten gecontroleerd.
Omdat door de stilstand de carbs helemaal vergumd waren met benzine residu (geelbruine aanslag) zijn ze ultrasoon gereinigd. Daarbij zijn natuurlijk alle stelschroeven en sproeiers losgeweest. Na reiniging is alles door- en schoongeblazen. De membranen bleken nog in goede orde. De carbs zijn opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en 0-ringen. Vlinderkleppen zijn met nieuwe schroefjes vastgezet.
De koppen zijn losgeweest, stoterstangpijpjes vervangen door RVS exemplaren. zuigerveren bleven nog binnen de afkeurmaat. Cilinderwanden vrij van randjes en loopsporen, hoonstrepen nog goed zichtbaar hoewel al enigzins gepolijst.
Aan de kleppen geen schade of inslag te zien. Alles gemonteerd met nieuwe pakkingen en ringen en stapsgewijs met momentsleutel nagetrokken volgens het boekje (Peters). Kleppen gesteld (0,15mm in 0,20 mm uit)
Ontsteking is statisch gesteld op S. Vervroeger loopt vrij, veertjes zijn 6k k geleden vervangen. Bougies zijn vervangen en gesteld.
Brandstoftank is leeggegoten, wel enige roestflakes en rode coating aanwezig, dus gespoeld met schone benzine. Filters zijn vervangen, benzinekranen zijn schoon en lopen goed. Benzineslangen zijn vervangen.
Bowdenkabels van gashandel en choke zijn schoongemaakt en gesmeerd (geen teflonvoering!). Gashandelmechanisme ook gereinigd en gesmeerd. Kabels hebben vrije loop. Ter voorkoming van knikken in gaskabel zijn /5 rubber tules over de kabel bij de afstelschroef geplaatst.
Gaskabels hebben beide 3 mm speling bij stelschroef, de aanslagschroef staat voor beiden gelijk. Bij dichtgedraaid gas staat het segment van de vlinderklep-as op net wel/niet kantelen. Bij opendraaien lijken beide carbs gelijktijdig in beweing te komen (zo op het oog, nog niet met mijn carbtune gecontroleerd). De chokekabels lopen synchroon en bereiken beide de maximale slag.
Gasmengselschroef staat op 2,5 slag uitgedraaid.
De motor start op halve choke maar loopt bijzonder bokkig en komt slecht op toeren (afslaan). Op deze wijze is motor niet warm te draaien voor het fijnere afstelwerk en synchronisatie. Wel even gauw de stroboscoop erbij gehouden, S staat bij de kerf dus daar zou hij aanvaardbaar mee moeten kunnen lopen.
Op www.bingpower.de gezocht naar de basis afstelling voor mijn carbs en daar constateer ik dat de gemonteerde carburateurs (vlak deksel met kleine rand) bij een R65 horen (64/32/2030 of2040)!.
Ligt daar de oorzaak van mijn probleem (kan ik me niet voorstellen omdat hij voorheen wel goed liep). De carbs krijgen benzine (vlotterbakken vol mar stromen niet over), bougies vonken blauw en zonder aanzuigbuizen de hand op de carburateuropening maakt dat hij slecht gaat lopen dus beide cilinders lijken mee te doen.
Wie weet raad? Ik kan hem natuurlijk even naar Simako in Elst duwen maar los het liever zelf op (met jullie hulp!).
[img]/import/photos/t5493s.jpg[/img]
Verder met de vereiste regelmaat onderhouden met goede bougies, olieën e.d.
Tevens is een contactpuntloze Newtronic (vergelijk Piranha) ontsteking aangebracht.
Motor heeft altijd goed gereden met een net verbruik van gemiddeld 1:22 à 1:24
Voor de zekerheid zijn remslangen vervangen en zitten er nieuwe blokken op. Hoofdremcilinder blijkt in goede staat, remmen voelen hard aan. Achterband is zojuist vervangen en alle oliën (carter, bak, cardantunnel, en diff) ververst met nieuw filter.
Luchtfilter is vervangen.
Accu is nieuw, alle elektrische verbindingen zijn losgehaald, schoongemaakt en na aansluiten gecontroleerd.
Omdat door de stilstand de carbs helemaal vergumd waren met benzine residu (geelbruine aanslag) zijn ze ultrasoon gereinigd. Daarbij zijn natuurlijk alle stelschroeven en sproeiers losgeweest. Na reiniging is alles door- en schoongeblazen. De membranen bleken nog in goede orde. De carbs zijn opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en 0-ringen. Vlinderkleppen zijn met nieuwe schroefjes vastgezet.
De koppen zijn losgeweest, stoterstangpijpjes vervangen door RVS exemplaren. zuigerveren bleven nog binnen de afkeurmaat. Cilinderwanden vrij van randjes en loopsporen, hoonstrepen nog goed zichtbaar hoewel al enigzins gepolijst.
Aan de kleppen geen schade of inslag te zien. Alles gemonteerd met nieuwe pakkingen en ringen en stapsgewijs met momentsleutel nagetrokken volgens het boekje (Peters). Kleppen gesteld (0,15mm in 0,20 mm uit)
Ontsteking is statisch gesteld op S. Vervroeger loopt vrij, veertjes zijn 6k k geleden vervangen. Bougies zijn vervangen en gesteld.
Brandstoftank is leeggegoten, wel enige roestflakes en rode coating aanwezig, dus gespoeld met schone benzine. Filters zijn vervangen, benzinekranen zijn schoon en lopen goed. Benzineslangen zijn vervangen.
Bowdenkabels van gashandel en choke zijn schoongemaakt en gesmeerd (geen teflonvoering!). Gashandelmechanisme ook gereinigd en gesmeerd. Kabels hebben vrije loop. Ter voorkoming van knikken in gaskabel zijn /5 rubber tules over de kabel bij de afstelschroef geplaatst.
Gaskabels hebben beide 3 mm speling bij stelschroef, de aanslagschroef staat voor beiden gelijk. Bij dichtgedraaid gas staat het segment van de vlinderklep-as op net wel/niet kantelen. Bij opendraaien lijken beide carbs gelijktijdig in beweing te komen (zo op het oog, nog niet met mijn carbtune gecontroleerd). De chokekabels lopen synchroon en bereiken beide de maximale slag.
Gasmengselschroef staat op 2,5 slag uitgedraaid.
De motor start op halve choke maar loopt bijzonder bokkig en komt slecht op toeren (afslaan). Op deze wijze is motor niet warm te draaien voor het fijnere afstelwerk en synchronisatie. Wel even gauw de stroboscoop erbij gehouden, S staat bij de kerf dus daar zou hij aanvaardbaar mee moeten kunnen lopen.
Op www.bingpower.de gezocht naar de basis afstelling voor mijn carbs en daar constateer ik dat de gemonteerde carburateurs (vlak deksel met kleine rand) bij een R65 horen (64/32/2030 of2040)!.
Ligt daar de oorzaak van mijn probleem (kan ik me niet voorstellen omdat hij voorheen wel goed liep). De carbs krijgen benzine (vlotterbakken vol mar stromen niet over), bougies vonken blauw en zonder aanzuigbuizen de hand op de carburateuropening maakt dat hij slecht gaat lopen dus beide cilinders lijken mee te doen.
Wie weet raad? Ik kan hem natuurlijk even naar Simako in Elst duwen maar los het liever zelf op (met jullie hulp!).
[img]/import/photos/t5493s.jpg[/img]