Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lambda sonde vraag.
Wie weet hoe je kunt controleren of je lambda sonde nog goed werkt?
M.a.w. wat merk je als deze stuk is?
ik wil dit graag weten omdat het laten afstellen van het stationair toerental van m'n r850c niet helemaal bevredigend was. De monteur (voormalig dealer van BMW) krijgt het niet beter omdat hij vermoed dat de sonde misschien wel niet goed zou kunnen zijn. Aangezien dit dure dingen zijn, wil ik het wel zeker weten voordat ik laat vervangen.

gr.
Dick
Reply
Een lambda sonde geeft een gelijkspanning af afhankelijk van de samenstelling van de uitlaat gassen.
Als je de bedrading van de sonde los haalt kun je deze spanning met een multimeter meten.
De spanning moet volgens mijn geheugen ergens in de buurt zijn van 1,5 V bij een juist mengsel.

Op die manier stelde ik destijds het lpg mengsel af bij een v8 motor met katalisator.

Pieter
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een lambda sonde meet het zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Hoe hoger de (gelijk)spanning hoe hoger het zuurstofgehalte en ook hoe armer het mengsel.
Om de katalysator goed zijn werk te kunnen doen zal de mms computer het brandstofmengsel varieren van iets arm naar iets rijk. De lambda waardes "pendelen"(zoals dat heet) over het algemeen van 0,2 tot 0,8 Volt (met aangesloten stekker) Je kan ín de stekker meten met bv een naald er in prikken.
Met losgenomen stekker gaat de mms in noodloop. Als je een 1,5V batterijtje op de spanningsdraad zet wordt het mengsel plots rijker........ Helaas alleen meetbaar met een co meter. Een 4gas meter in een autogarage kan ook de lambda berekenen. Zo zou je kunnen testen maar de voltmeting werkt heel goed.
Reply
Die noodloop, dat zal waarschijnlijk in houden dat de motor in een soort standaard programma gaat lopen, toch?

Is dit te merken tijdens een normale rit, of merk je hier niets van?
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Noodloop is een programma waarmee de motor blijft lopen maar niet zoals het hoort. Bv de temperatuurwaarde wordt op pakweg 40 graden gehouden en het ontstekingstijdstip op safe. Het mms lampje gaat dan ook branden, de storingen zijn dus uit te lezen. De milieuwaardes worden niet gehaald en het brandstofverbruik is hoger.Vroeger was er nog geen noodloop systeem dus dan stond je.... Oudere motorfietsen hebben geen mms systeem, mijn boxer ook niet.
Reply
mms lampje? die heb ik volgens mij niet?
Motor is uit 2000 en is een 4 klepper. Op m'n dashbord heb ik wel 2 abs lampjes....

Welke draad van de sonde zou ik veilig kunnen losnemen om een verandering te merken. m.a.w. kijken of er een verschil optreedt.
Reply
Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:

Testing O2 sensors on the workbench.

Use a high impedence DC voltmeter as above. Clamp the sensor in
a vice, or use a plier or vice-grip to hold it. Clamp your
negative voltmeter lead to the case, and the positive to the
output wire. Use a propane torch set to high and the inner blue
flame tip to heat the fluted or perforated area of the sensor.
You should see a DC voltage of at least 0.6 within 20 seconds.
If not, most likely cause is open circuit internally or lead
fouling. If OK so far, remove from flame. You should see a
drop to under 0.1 volt within 4 seconds. If not likely silicone
fouled. If still OK, heat for two full minutes and watch for
drops in voltage. Sometimes, the internal connections will open
up under heat. This is the same a loose wire and is a failure.
If the sensor is OK at this point, and will switch from high to
low quickly as you move the flame, the sensor is good. Bear in
mind that good or bad is relative, with port fuel injection
needing faster information than carbureted systems.

ANY O2 sensor that will generate 0.9 volts or more when heated,
show 0.1 volts or less within one second of flame removal, AND
pass the two minute heat test is good regardless of age. When
replacing a sensor, don't miss the opportunity to use the test
above on the replacement. This will calibrate your evaluation
skills and save you money in the future. There is almost always
*no* benefit in replacing an oxygen sensor that will pass the
test in the first line of this paragraph.

Tip: de meeste autoafbreekbedrijven hebben wel een schuif vol met 'oude' lambdasensors. Er is gewoon weinig vraag naar en ze zijn blij dat er iemand naar vraagt. Ik kocht ze voor 5 euros het stuk een paar jaar geleden. Voor die prijs kan je er een paar extra kopen. Effe testen met de gasbrander en er zal wel een goeie bijzitten (meestal zijn ze allemaal nog goed). Succes
Reply
bedankt voor deze heldere uitleg.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)