Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn huidige r80-7 heeft het niet, kan bij iedere snelheid mijn stuur loslaten, en geen geslinger of gejutter,ook mijn k100lt heeft het niet. mijn ooit bezeten r45 had het een klein beetje, een andere r80 heel duidelijk en een r65 ook, die moest je echt beet pakken want het werd steeds erger, aan alle machines was nauwelijks een reden te vinden. Dit verklaart waarom het zo ontzettend ingewikkeld is om dit op te lossen. Het blijft een soort onbalans die zich in het frame tot ontwikkeling brengt, maar of het uit een wiel/ band of anders komt ??? op de r45 scheelde het veel om de topkoffer te verwijderen. een r80rt was gebaat bij een nieuwe voorband, maar echt weg was het niet
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Sibrand', geïmporteerd van het oude forum:
Heeft iemand al gedacht aan de bolling in het wegdek. Voor afwatering zijn de wegen nooit helemaal vlak en wil de motor dus naar de laagste kant gaan. Ergo dus naar rechts.
Sibrand,
Die bolling heb ik overdacht. Echter ik heb vaak genoeg de test ook tegen de middenas gedaan.
Maar soms is er ook evenwicht, wat dan ongetwijfeld te maken heeft met het wegdek.
De bolling van de weg lijkt me echter te zwak om zulke krachten uit te oefenen.
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
Moet je met de handjes in je zakken ,je motor bij lage snelheid kunnen besturen?
Ik denk het wel,bij de KNMV voortgezette opleiding moesten we dat ook oeffenen.
Ik had indertijd een R90s en dat ging best.(niet op de openbare weg alstublieft)
Heb met de R90s wel een tijdje last gehad,van slaan van het stuur bij lage snelheid,na het monteren van nieuwe banden was het over.
Ik rij al 40 jaar met bmw,tussedoor een goldwing en wat kleiner spul erbij gehad,maar altijd een bmw in de garage voor het betere werk.
Naar mijn ervaring helpt de krukas van alle boxers in ieder geval niet mee om de boel te stabiliseren,het is namelijk net een gyroscoop in de lengterichting.
Voor het betere bochtenwerk is dat weer beter.
Bij een motor met de krukas dwars in het frame zal het zeker stabiller aanvoellen.
Ik rij nu dagelijks op een R80,in rs uitvoering en die had afgelopen jaarook flink last van het klapperen van het stuur bij lage snelheid.
Na alle gangbare controles van de diverse lagers niets gevonden.het bleef onstabiel.
Omdat ik van de winter de versnelling bak heb gereviseerd,gelijk nieuwe veren (van Hobbyist) moest naturllijk ook de achtervork opnieuw afgesteld worden,in het midden en met de juiste voorspanning van de achtervorklagers.
En wat bleek ,hij rijd als op rails!!!
De vraag is nu Wat zou het meeste geholpen hebben ?De veren of de achterbruglagers op de goede voorspanning brengen. ?
Wie het weet mag het zeggen.
De rol van de banden zal ook best een grote rol spelen,maar ik moet zeggen mijn banden zijn al aardig op ,maar geen spoor van onstabielitijd.
Stabiliteid van een motor ,is geen peuleschil,lees er" tuning voor speed"maar eens op na.
In ieder geval ik ben dik tevreden met de brommer.
Veel rijplezier en groet uit Canada ,keep the rubber on the road!!
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Henk,
Bedankt voor het toelichten van je eigen ervaring. De achterveer is inderdaad een kandidaat om af te stellen. Of misschien gewoon vervangen want ik weet de leeftijd niet van de achter schokdemper.
gr. uit Holland
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Tussen de 60 en 80 Km gaat mijn R90S nog wel eens flink met het stuur slaan, als ik met losse handen door een kuil rijdt.
Ik heb mijn stuurdemper laatst nog vernieuwd, gaf een kleine verbetering, maar de klacht is toch niet helemaal weg.
Ook mijn motor neigt een beetje naar rechts bij die snelheden, als ik nadrukkelijk recht ga zitten.
Is eigenlijk geen probleem, ik weet dat het zo is en houd het stuur gewoon lichtjes vast als ik een kuil zie aankomen.
Vroeger had ik hier in het dorp een rotonde die na de afslag die ik moet hebben een scherpe kuil in de weg had.
Met deze kuil kon ik het verschijnsel (slaan in het stuur) feilloos oproepen.
Nu is de weg hersteld en ben ik mijn testbaantje helaas kwijt.
hou 'm recht.
Chris
Hallo Chris
Nu wordt het me duidelijk v.w.b het draadje"met korte broek en t-shirt op de motor"
Jij rijd af en toe met losse handen met 80 km per uur op je R90s.Dan is het maar beter om goede beschermende kleding aan te trekken. Sorry voor het onbegrip, maar ik rij nooit met losse handen, vandaar.
Berend
Reactie van bezoeker 'soppegreun', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Tussen de 60 en 80 Km gaat mijn R90S nog wel eens flink met het stuur slaan, als ik met losse handen door een kuil rijdt.
Ik heb mijn stuurdemper laatst nog vernieuwd, gaf een kleine verbetering, maar de klacht is toch niet helemaal weg.
Ook mijn motor neigt een beetje naar rechts bij die snelheden, als ik nadrukkelijk recht ga zitten.
Is eigenlijk geen probleem, ik weet dat het zo is en houd het stuur gewoon lichtjes vast als ik een kuil zie aankomen.
Vroeger had ik hier in het dorp een rotonde die na de afslag die ik moet hebben een scherpe kuil in de weg had.
Met deze kuil kon ik het verschijnsel (slaan in het stuur) feilloos oproepen.
Nu is de weg hersteld en ben ik mijn testbaantje helaas kwijt.
hou 'm recht.
Chris
Chris, stel je balhoofdlagers iets strakker, en gooi wilbersveren in de voorvork, en je bent verlost van het slaande stuur.
Ook ik had geëxperimenteerd met andere banden / stuurdemper vernieuwd etc etc.
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:
Ook ik heb eens gekekene wat mijn R80RT doet... Rond de 60 km/u wil mijn stuur ook gaan klapperen/slingeren bij hogere snelheden blijft mijn stuur wel rustig.
ik maak me er verder niet druk om, ik houd gewoon de handjes (al dan niet licht ) aan het stuur
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Berend.
Ik rijdt niet standaard met losse handen of zo dat is flauwekul.
Maar als je rijdt heb je het stuur niet altijd met kracht vast.
Meestal heb je je stuur ontspannen vast, en soms laat je het inderdaad wel eens los.
Om wat aan je handschoenen of vizier te prutsen.
meestal een hand, en soms twee.
Moet gewoon kunnen op een fiets die goed spoort.
Zie je iets op de weg bereid je je automatisch voor, door het stuur wat nadrukkelijker vast te houden, ik denk dat dat wel voor iedereen geld.
Dat is geen onbegrip maar meer onbenul van jou kant denk ik.
Sorry voor MIJN onbegrip.
Ik zie aan de diverse inputs van andere mensen dat er meer BMW's zijn met instabilteit rond de 60-70 Km/hr. zoals die van Wouter.
Zit kennelijk in de familie.
@ soppegreun:
Heb ik al gedaan die balhoofdlagers, die veren klinken wel interesant, waar haal ik die?
Bij onze gastheer?
De temperatuur daalt....... mijn fiets kan weer uit de zomerstalling!
He seizoen is eindelijk weer begonnen.
Chris
Reactie van bezoeker 'Soppegreun', geïmporteerd van het oude forum:
@ Chris,
Vermoedelijk kan de hobbyist ook wilbers-veren leveren.
Anders even googlen?
Bij Wilbers kun je rijdersgewicht, en rij-omstandigheden (veel bospad of veel autobaan) bijv. opgeven. Zij kiezen dan een veer met evt. een busje voor wat meer voorspanning. Dus GEEN R100RT meer met doorgezakte voorvering !!
Vwb 90S: Diverse bandenmerken geprobeerd, voorwiellagers vervangen, achterbruglagers gechecked etc etc.
En uiteindelijk ben ik af van het "slaande stuur"
Al wil je maar even je handschoenen over de mouw trekken, je jas iets omlaag trekken of wat dan ook, een motor hoort rechtuitstabiliteit te hebben.
Om even te reageren op het evenwicht van de motorfiets zelf in het algemeen:
Tijdens een proefrit op een R11OORT bij een handelaar, lukte het me amper om met losse handen te rijden.
De motor trok ernstig naar links, en naderhand bleek dan ook dat dit exemplaar erg scheef was, kortom een opgelapte schadefiets.
|