Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
John,als je bij 3000 toeren de Z in beeld krijgt staat de ontsteking wel goed.
maar ik snap niet dat er bij jou geen S teken op het vliegwiel zit.
je schrijft dat de r80 van jou van 1986 is.
ik heb een r80 van 1981 en 1988 en nog een r80 blok liggen van 1985.
op alle vliegwielen van deze blokken zit een S merkteken.
henry
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Het zou mij niet verbazen als er al het nodige aan deze Boxer gesleuteld en vervangen is. Ik ken de historie niet, maar schat de km-stand op 120.000 en tijdens groot onderhoud in 2006 zijn er enkele lijken uit de kast gekomen. De linker cilinder hing bijvoorbeeld los, daar moesten helicols aan te pas komen.
De algehele staat van onderhoud was toen ronduit slecht. De revisie heeft toen aardig wat tijd en moeite gekost. Gelukkig heeft Dirk (uit Den Bosch) me toen uitstekend geholpen, ik had er zelf nog te weinig kennis van.
Ik denk dat de ontsteking nu idd goed staat. De motor pakt goed op, loopt soepel stationair en lijkt voldoende vermogen te hebben. De kleur van de bougies geeft aan dat de verbranding goed is. Ik denk dat de Boxer nu weer aardig wat kilometers vooruit kan.
Zoals gezegd, ga ik deze week een wat langere testrit maken en zal de prestaties kritisch volgen.
Alle respondenten wil ik hartelijk danken voor de tips en raad.
John
Reactie van bezoeker 'Lei2', geïmporteerd van het oude forum:
Wel na blijven denken, heren.
Als de motor in draairichting getornd word zal eerst de z (heb het opgezocht, z=f) in beeld komen. Logisch, de max voorontsteking. Later hoort er een s te komen, spät is nl. altijd nog voor het bdp(=ot) het ontstekingstijdstip zelf ligt nooit op het ot. Als je nu geen s ziet- wat kan, ik heb ook maandag vliegwielen gezien-zul je er zelf een moeten fabriceren. Zet een gradenschijf op je krukas en verdraai je krukas tov het ot het gewenst aantal graden (richting z) maak daar je teken en stel hem daar stationair op af.
Succes, Lei 2
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Dacht toch dat ik de juiste volgorde had aangehouden?
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Jij ziet hetvolgende;
Streepje
OT
Streepje
poosje niks
Streepje
Z
Streepje
Waar jij 'poosje niks' ziet, zou volgens mij de S moeten staan en ziet het er dat zo uit;
1e streepje = OT
2e streepje = 3 graden voor
S = afstelmerk stationair, 6 graden voor
3e streepje =9 graden voor
laatste streepje is F, hier een Z.
Het stationaire ontstekingstijdstip van 6 graden heeft een tolerantie van 3, daarom de 3 en 9 graden streepjes.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
De S is gevonden.
Na een flinke poetsbeurt kwam deze tevoorschijn.
Vlak onder de OT
Als meerdere techneuten zeggen dat er een S moet zijn, dan is die er ook.
Dus wie ben ik dan...
Nu moet het vervolg simpel zijn.
Alleen nu start het verd%$@%@ ding niet.
Een nieuwe uitdaging dus.
John
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Na het debacle over de tekens op het vliegwiel leek alles beter te gaan, totdat ik nogmaals aan de slag ging met de vervroeger.
De motor wilde toen al gauw niet meer starten.
Dus de vervroeger moest weer open. Het probleem moest daarin zitten.
De schrik was groot: twee van de drie draden van de pulsgever waren doorgesneden.
Waarschijnlijk heb ik de bedrading niet goed teruggeplaatst na de schoonmaak van het binnenwerk.
Na er een kwartiertje naar gestaard te te hebben besloot ik een soort bypass te maken, zodanig dat de afgesneden draden buiten het vervroegerhuis hersteld konden worden. En wat daggie wat? Gelukt. Met degelijk soldeerwerk en krimpkous was de schade hersteld.
Alles weer ingebouwd, en: starten en lopen. Om voorlopig overal af te blijven.
Het vervroegerhuis heeft nu dus een extra uitgang, direct naast de pulsgever. Daardoor kon ik de draden buiten het huis herstellen en kunnen de draden niet meer door de draaischijf vanbinnen doorgesneden worden. Een goede les voor de volgende keer: weet wat je doet en door onnadenkendheid en onervaren in (veel ) sleutelen heb je zo onnodige schade. Van de regen in de drup.
Eind goed al goed. En nu ben ik er vrij zeker van dat alle bedrading en electronica weer in goede conditie is. Oja, de ontsteking staat op tijd nu. De 'S', net onder de 'OT' is nu goed zichtbaar. En de vervroeger vervroegt weer zoals vroeger.
John
Reactie van bezoeker 'sven', geïmporteerd van het oude forum:
Zelf doen of uitbesteden, dat is vaak de keuze waar je voor staat.
Zelf doen is leerzaam, maar draagt nou eenmaal risico's in zich.
Mocht je ooit onderweg met pech komen te staan dan is de kans groter dat je zelf de oorzaak kan vaststellen als je de motor kent. Dat is een voordeel.
Succes,
Sven
Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum:
Z= zundung