Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OT en Z
#1
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Nee, dit is geen verhaal over Ot en Sien, maar over het afstellen van de ontsteking van mijn R80RT uit '86.
Op het vliegwiel kom ik de tekens OT en Z tegen.
Het handboek heeft het alleen over S. (tijdstip bij Stationair)
Als ik met de hand het vliegwiel draai, verschijnt er achtereenvolgens:
Streepje
OT
Streepje
poosje niks
Streepje
Z
Streepje

Ik ga er dan vauit dat OT gebruikt dient te worden voor het stationaire toerental en de Z voor 3000 toeren. Klopt dit?

Het klinkt niet logisch: OT staat immers voor 'bovenste dode punt'?
Het stationaire ontstekingstijdstip is toch 6 graden daarvoor?
Als daar het eerste streepje in de bovengenoemde volgorde voor staat vind ik het best.

Wie heeft ervaring met deze materie??
(zie ook artikel over vervroeger afstellen van de afgelopen dagen, eind juli 2009)

John
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Nee, dit is geen verhaal over Ot en Sien, maar over het afstellen van de ontsteking van mijn R80RT uit '86.
Op het vliegwiel kom ik de tekens OT en Z tegen.
Het handboek heeft het alleen over S. (tijdstip bij Stationair)
Als ik met de hand het vliegwiel draai, verschijnt er achtereenvolgens:
Streepje
OT
Streepje
poosje niks
Streepje
Z
Streepje

Ik ga er dan vauit dat OT gebruikt dient te worden voor het stationaire toerental en de Z voor 3000 toeren. Klopt dit?

Het klinkt niet logisch: OT staat immers voor 'bovenste dode punt'?
Het stationaire ontstekingstijdstip is toch 6 graden daarvoor?
Als daar het eerste streepje in de bovengenoemde volgorde voor staat vind ik het best.

Wie heeft ervaring met deze materie??
(zie ook artikel over vervroeger afstellen van de afgelopen dagen, eind juli 2009)

John
John,

OT is inderdaad het bovenste dode punt en wordt gebruikt om de kleppen te stellen. Wanneer het toerental toeneemt, verloopt het merkteken S (stationair toerental) naar boven totdat bij ongeveer 3000 omw/min het merkteken F in het midden van het inpectiegat zichtbaar wordt. De maximale voorontsteking is dan door de centrifugaalvervroeger ingesteld. Dit moet je controleren met de stroboskoop. Het door jouw genoemde Z teken ken ik niet.

groetjes Bert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

OT gebruik je met kleppenstellen=bovenste dode punt.
S moet je zien met stroboscoop bij stationair toerental
Z moet je zien met stroboscoop vanaf 3000 toeren

vreemd dat bij jou de S niet aanwezig is
onsteking dan maar afstellen dat je bij meer als 3000 toeren de Z in beeld krijgt.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

merkteken Z = F. vroegere types hadden volgens mij een F teken.
Z = zuend F= fire.

groet henry
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Lei 2', geïmporteerd van het oude forum:

Het blijven duitse fietsen, en duitsers doen het in het duits. ot=oberen totpunkt, s=spät f=früh. z? kenniknie.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Het wordt steeds leuker! Lees: verwarrender.
Waar moet de vervroeger nou op afgesteld worden stationair??

Früh, Spät, achterstevoren, .... Wie het weet mag het zeggen.

John :-(



Reply
#7
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Lei2,bij mij op het vliegwiel staat wel een Z.
ik heb het nog eens opgezocht in peters wphb,en als ik het goed begrepen heb hebben de modellen met elektronische onsteking vanaf 1981 dus, een Z op het vliegwiel en de modellen met contactpunt van voor 1981 een F op het vliegwiel.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Mag ik daar uit opmaken dat de Z eerst komt (stationair)?

John
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

als je het vliegwiel ronddraaid krijg je eerst Z -S-OT.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik het vliegwiel tegen de klok rond draai, komt idd eerst Z, daarna OT. S is in geen velden of wegen te zien.
Zodra de motor stationair draait staat OT ervoor, bij 3000 toeren de Z.
Dat lijkt in tegenspraak met wat jij schrijft, Henry.
Of ben ik nu de kluts kwijt?

Groeten,

John
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)