Posts: 17
Threads: 4
Joined: Jul 2009
Reputation:
0
Hallo forummers, hier een newbie met een R80G/S uit 1981. De G/S wil zodra deze warm is (bijv. wat langer stationair draaien bij synchr. (nooit meer dan 5 min. na warmrijden)) niet starten. Alle controlelampjes branden en de accu (plus verbindingen) is in orde. Na afkoelen draait de startmotor weer prima rond. Ik vermoed, mede vanwege andere berichten op het forum, de bobine. Reden: er loopt een redelijk scheurtje in de buitenmantel, plus bij aansluiten colortune op rechtercilinder lijkt er wat stroom weg te lekken. Links doet ie dat niet. Ideeen en tips welkom. Alvast bedankt. Groeten Mart
Als ik het goed lees, draait bij warme motor de startmotor niet goed rond?? Dan moet je daar het probleem zoeken waarschijnlijk. Indien de startmotor wel goed rondgaat is waarschijnlijk de bobine naar z`n grootje. beste is om er eentje van iemand te lenen en even te proberen voordat je een dure nieuwe koopt en naderhand blijkt dat er gewoon ergens een draadje klem heeft gezeten.
Succes
Roadie
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
eerst duidelijk hebben draait de stratmotor niet rond? als de motor warm is?
Of draait deze wel rond?
Kan ook een combinatie van beide zijn
Voor Bobine problemen mag je mij mailen
tono_vader2hotmail.com zet voor de 2 een @
groet T.
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:
Dank voor de reacties. Bij en warme motor parkeer ik hem heel kort en wil daarna weer starten. Als ik de startknop dan indruk gebeurt er niets, geen klik, geen tik, geen enkel geluid uit de startmotor. De controlelampjes branden en hij staat in zijn vrij.
Ook de dodemansknop staat in de juiste positie. De zekeringen zijn ook nog in orde. Als ik de motor even laat afkoelen start hij direct en zonder enig probleem. Nu las ik elders op het forum dat bij een bobine waar een scheur in zat deze door de hitte uitzette en daardoor er geen contact meer gemaakt werd.
Hierdoor viel de motor zelfs uit en was ook niet meer te starten (er kwam ook geen enkel geluid uit de startmotor als ik me niet vergis). Bij mij is ie (nog) niet uitgevallen terwijl ik onderweg was, maar het verhaal lijkt voor het overige akelig hetzelfde.
Overigens hebben velen (aldus het forum) ook problemen bij nat weer. Ik merk wel dat wanneer de motor buiten heeft gestaan hij ook vele malen moeilijker start (alsof de accu is verzwakt, wel starten, maar draaisnelheid startmotor aanzienlijk minder). Het vermoeden van de bobine wordt gesterkt door de aanwezigheid van een forse scheur over de lengte van de bobine, plus het feit dat op een factuur van een oude eigenaar van de G/S de bobine als mogelijk naderende kostenpost stond vermeld.
Suggesties zijn zeer welkom.
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
ik denk een combinatie van problemen.
Startmotor niet meer rond willen komen heeft mijn inziens niets met de bob te maken.
Ik zou de koolborstels controleren en de startmotor schoonmaken.
Slecht starten met nat weer kan weer wel met de bob te maken hebben.
De weerstand zal her en der wat hoger zijn en je zult hem te zijnertijd ook moeten vervangen. Maar zal niet de eerste boosdoener in deze zijn denk ik
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Mart,
Als ie warm is en de lampjes vol blijven branden terwijl je op de starmotor drukt is er geen verbinding op dat moment. Zou heel goed kunnen dat de borstels nagenoeg op hun eind zijn.
Wat betreft de dubbelebobine. Naar verluid is er een slechte serie geweest in de jaren 80.
Ik had met een G/S uit '85 hetzelfde probleem. Zette /m lopend op de middenbok en hoefde 'm niet meer uit te zetten. Deed ie vanzelf. Kapotte bobine.
Heb er toen een bobine van een lelijke eend aan gehangen. Een dubbele bobine van een japanse 4cyl werkt ook prima.
Altijd zo'n ding als reserve in 't gereedschapbakkie meenemen.
H
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:
Ik geloof dat er meer stemmen opgaan voor het openmaken van de startmotor en het vervangen van de borstels. Is het tegelijk vervangen van de bendix ook een verstandige zet? Is dat voor een gemiddelde sleutelaar te doen (zijn er bijzondere dingen om rekening mee te houden) en heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik neig naar het vervangen van de bobine en het openen van de startmotor.
Het startrelais wordt ook genoemd, al weet ik niet exact wat men daarmee bedoelt. Is dit één van de blokjes onder de tank, of aan de startmotor zelf. Hoe weet ik zeker dat daar niks mis mee is (mulitmeter erop)?
Als hij zelfs geen tikje geeft bij het indrukken van de startknop zou ik zeker eerst naar de bendix kijken. Als de startmotor het probleem is zou in ieder geval de bendix moeten klikken.
Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:
Wat het ook kan zijn (was bij mij het geval) alle benodigde contacten van en naar de startmotor loshalen en schoonmaken. Inspuiten met contactspray of zo en schoon schuren.
Wat ik ook gedaan heb is het grote startrelais op de startmotot loshalen en weer teruggeplaatst. Hierna starte hij weer zoals het hoort en nooit meer last gehad. Het is nu 10 jaar geleden. Wellicht is dit het probleem.
succes
Rindert