07-21-2009, 12:53 PM
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Kop vlakken is niet zo'n goed idee vind ik.
Ik zal het uitleggen.
Waar de koppen worden gefabriceerd. worden deze na het vlakken op een vlakke mal gespannen waarna de boringen van de nokkenas worden lijn-geboord.
Het vlak van de kop en de hartlijn liggen nu parallel, theoretisch.
Als je kop krom is, is de hartlijn van de nokkenasboringen dit dus ook.
Normaal komt dat weer recht als je de kop op de motor trekt, dan is er niets aan de hand.
Maar..... als je het spanvlak zonder spanning nafreest, is deze dus "vlak" en blijft de hartlijn van de nokkenasboring krom na het monteren.
Dit zal dus resulteren in een nokkenas die een gedwongen kromme moet maken om in de boringen te passen.
Niet goed dus.
Ik zou zeggen, als je vlak niet ingevreten is, gewoon even met een blok en schuurlinnen lichtjes natrekken, en monteren.
Chris
Kop vlakken is niet zo'n goed idee vind ik.
Ik zal het uitleggen.
Waar de koppen worden gefabriceerd. worden deze na het vlakken op een vlakke mal gespannen waarna de boringen van de nokkenas worden lijn-geboord.
Het vlak van de kop en de hartlijn liggen nu parallel, theoretisch.
Als je kop krom is, is de hartlijn van de nokkenasboringen dit dus ook.
Normaal komt dat weer recht als je de kop op de motor trekt, dan is er niets aan de hand.
Maar..... als je het spanvlak zonder spanning nafreest, is deze dus "vlak" en blijft de hartlijn van de nokkenasboring krom na het monteren.
Dit zal dus resulteren in een nokkenas die een gedwongen kromme moet maken om in de boringen te passen.
Niet goed dus.
Ik zou zeggen, als je vlak niet ingevreten is, gewoon even met een blok en schuurlinnen lichtjes natrekken, en monteren.
Chris