Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen van alleen de zuigerveren van een K75 mogelijk ?
#1
Mijn motorfiets rookt flink. Heeft 80.000 km gelopen. Heb hem nu uit elkaar liggen omdat hij tijdens een er mee kapte. Bij meting bleek cilinder 1 en 3 geen compressie. De kleppen/zittingen waren verbrand. Eigenlijk wilde ik de zuigers vervangen, maar de vraag is: Kan ik volstaan met alleen de zuigerveren vervangen? Heeft iemand daar ervaring mee ?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:

Dat kan, maar is alleen nuttig als je zuiger/cilinder combinatie nog aan binnen de toleranties valt, ik bedoel dus zuigerspeling.
Als dat niet zo is: vervangen.
Eerst meten dus, dan pas conclusies trekken.

Geert
Reply
#3
Bedankt voor je reactie. Ik kan bijna alles, maar heb geen idee hoe ik de toleranties moet meten en hoeveel die mogen zijn ? Meet je die zonder zuigerveren ?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Geert', geïmporteerd van het oude forum:

Als je dat niet weet, moet je het aan een deskundige over laten.
Dit zijn elementaire dingen, als je die niet kent, ben je ook niet in staat om een motorblok zo ver te ontmantelen denk ik.

Geert
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Bij deze km stand is de motor net ingelopen (lees:zuigers/cylinders)
Ik zou eerder op zoek gaan naar een goede gebruikte cylinderkop.

Groet,
Frans
Reply
#6
Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de zuigers en cylinders van een K75 bij 80k versleten zijn.
Het roken van een K75 en K100 is "normaal" als ze op de jiffy gestaan hebben, dit hebben ze allemaal.
Het beste is om eerst een andere kop te scoren en kijken of dit e.e.a oplost
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Ben het met de vorige schrijvers eens. Bij 80K kunnen er bijna geen zuigers versleten zijn, tenzij de fiets schandalig is mishandeld. Dat zou wellicht kunnen gezien de verbrande kleppen. Even kijken en meten zou geen kwaad kunnen. En een BMW-deskundige zou toch gewoon even de zuigers voor je kunnen meten na demontage?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Overigens, ik heb iemand gekend die zich garlic noemde - zijn je initialen KK? Hebben je broers pas in de Bromfiets gestaan?
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo,

Bij deze km stand is de motor net ingelopen (lees:zuigers/cylinders)
Ik zou eerder op zoek gaan naar een goede gebruikte cylinderkop.

Groet,
Frans
Is het niet verstandiger de kop gewoon te laten reviseren?
Als dit goed gebeurt is ie net zo goed als een nieuwe, en dan weet je tenminste wat je hebt.
Met een gebruikte kop weet je nooit wat je koopt.
Misschien is de gebruikte nog slechter dan je eigen kop.
Ik bedoel te zeggen: waarom ligt die kop naast de motor?

Chris
Reply
#10
Hartelijk dank mensen, voor jullie reacties. Inmiddels ben ik al een heel stuk verder. De kop is bekeken door Krijgsman revisie uit Overschie. De zuigers blijken niet versleten te zijn. De zuigerveren en dan met name de olieschraapveren waren wel finaal versleten. Krijgsman raadde aan gewoon een nieuw setje veren te plaatsen. De kleppen zijn in goede staat, alleen de zittingen waren niet jofel meer en kleppen en zittingen sloten niet goed aan waardoor flinke lekkage ontstond. Bovendien was het door overmatig oliegebruik (door olieschraapveren) erg vervuild. Hij nam de kop vandaag onderhanden. Hij slijpt de kleppen opnieuw in, vervangt de seals en vlakt de kop indien nodig. Morgen kan ik hem al weer ophalen. Joost, toen ik je naam las en je reactie, dacht ik al dat jij het was. Je hebt het goed geraden. Kijk eens op www.dolomietenpermotorfiets2009.web-log.nl Nogmaals mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik laat het vervolg nog weten.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)